چه تیپی برای محل کار و یا مصاحبه کاری مناسب است؟

[rt_reading_time label="زمان مطالعه این مقاله ارزشمند : " postfix="دقیقه" postfix_singular="دقیقه"]

زمانی که شخصی در مصاحبه‌ی کاری حاضر می‌شود اولین چیزی که درباره‌ی مورد توجه کارفرما قرار می‌گیرد ظاهر و نوع پوشش آن شخص است و در صورتی که نوع پوشش او مناسب نباشد ممکن است باعث قضاوت نادرست درباره آن فرد شود، مثلا ممکن است شما از نظر شغلی بسیار حرفه‌ای باشید اما لباسی که برای مصاحبه‌ی کاریتان انتخاب کرده‌اید اشتباه باشد و همین مسئله موجب برداشت اشتباه کارفرما یا مصاحبه‌کننده‌ی شما شود و در نتیجه شما آن موقعیت را از دست بدهید، پس باید دقت کنیم که برای محل کار و مهم‌تر از آن مصاحبه تیپی را انتخاب کنیم که کاملا با این فضا همخوانی داشته باشد.

بر همین اساس نوع پوشش محل کار نیز بایدها و نبایدهایی دارد که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم، رعایت این موارد باعث می‌شود ظاهری شیک، جذاب و کاملا مناسب برای محل کار یا روز مصاحبه‌تان داشته باشید.

در زمان‌های نه چندان دور برای مصاحبه و یا کار در سازمان‌های بزرگ و یا ادارات دولتی آقایان مجبور به پوشیدن کت و شلوار و خانم‌ها مانتو رسمی و مقنعه بودند اما امروزه تعداد شرکت‌های بزرگ اما خصوصی افزایش یافته است و سخت‌گیری‌های سازمان‌های دولتی در آن‌ها جایی ندارد پس شما می‌توانید انتخاب آزادانه‌تری داشته باشید البته این انتخاب آزادانه شامل هر لباسی نمی‌شود.

اولین و بهترین راه‌کار برای این که بدانید چه لباسی مناسب شرکت و یا سازمانی است که در آن مصاحبه دارید مراجعه به سایت و یا پیج‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی شرکت است که عکس‌هایی از کارکنان و فضای داخلی شرکت منتشر می‌کنند با این کار متوجه می‌شوید فضای کار و نوع پوشش کارمندان آن‌جا به ادارات دولتی نزدیک و سخت‌گیرانه است و یا فضایی صمیمانه و دوستانه است که پوششی راحت‌تر را می طلبد؟ پاسخ به این سوال کمک شایانی برای انتخاب لباس مناسب آن محل به شما خواهد کرد.

البته اگر نتوانستید هیچ اطلاعاتی از شرکت مورد نظر پیدا کنید نگران نباشید زیرا برخی قوانین کلی وجود دارند که به کمک شما می‌آیند.

برای شغل‌های اداری و رسمی، تمیز و اتوکشیده باشید

کت و شلوار و یا یک پیراهن تمیز و شلواری هماهنگ با آن بپوشید، کفش‌هایتان را برق بیندازید و موها و چهره‌تان کاملا آراسته و مرتب باشد، همه‌ی اینها ظاهری برازنده و جذاب برای شما فراهم می‌کند.

رنگ‌های خنثی را انتخاب کنید و از انتخاب لباس‌هایی که رنگ زننده دارند بپرهیزید، رنگ‌های سرمه‌ای، آبی، مشکی، طوسی و قهوه‌ای رنگ‌های مناسب‌تری برای این نوع محل‌ها هستند.

اگر خانم هستید از یک مانتوی بلند استفاده کنید و از پوشیدن مانتو کوتاه بپرهیزید،  اکسسوری و زیورآلات نیز به اندازه استفاده کنید مثلا استفاده  از یک ساعت و دستبند به زیبایی ظاهری شما کمک می‌کند.

پوشیدن صندل را فراموش کنید به خصوص اگر برای مصاحبه به یک اداره و سازمان رسمی می‌روید باید از یک کفش مناسب استفاده کنید.

سعی کنید از عطر و اسپری استفاده نکنید و در صورتی که روی این کار اصرار دارید رایحه‌ی ملایم و کم انتخاب مناسب‌تری است،  زیرا عطرها باعث حواس‌پرتی مصاحبه کننده خواهد شد بعلاوه این که ممکن است مصاحبه کننده‌ی شما دچار آلرژی باشد و رایحه‌ی عطر شما باعث آزار او شود.

برای شغل‌های مربوط به صنعت پوشاک خوش‌تیپ و جذاب باشید

اگر برای کار یا مصاحبه به شرکتی می‌روید که در حوزه‌ی مد و پوشاک فعالیت دارد خوش‌استایل بودنتان بسیار حائز اهمیت است، اولین توصیه برای این نوع شغل‌ها استفاده از لباس‌های تولیدی همان برند است، توصیه‌ی بعدی توجه به جزئیات است تا خوش استایل و شیک‌پوش به نظر برسید.

همچنین سعی کنید در استفاده از اکسسوری‌ها و زیورآلات تعادل را رعایت کرده و از بولد شدن آن‌ها در ظاهر خود جلوگیری کنید.

برای شغل‌های خبری، نویسندگی و هنری نیمه رسمی و خلاقانه لباس بپوشید

برای انتخاب نوع پوشش در این شغل‌های حساس نیاز به خلاقیت دارید، استایل‌های نیمه رسمی مانند شلوارهای جین، پیراهن‌های نخی و … که رنگ روشنی دارند و استفاده از اکسسوری به روز مناسب این نوع شغل‌ها هستند اما توجه کنید که به اسم هنری بودن زننده و جلف نباشید.

برای شغل‌های مهارتی مانند داده‌پردازی و برنامه‌نویسی یک تیپ کاملا رسمی و یا کاملا اسپرت داشته باشید

این شغل‌ها هر نوع تیپی را می‌پذیرند فرقی نمی کند اسپرت بپوشید یا رسمی، فقط باید خوش‌تیپ باشید.

در شغل‌های مهارتی نیز مانند دیگر شغل‌ها باید از پوشیدن لباس‌های جلف و زننده، لباس‌های کوتاه و خارج عرف بپرهیزید و با نشان دادن میزان مهارت خود موقعیت شغلی دلخواهتان را به دست آورید.

سخن پایانی

فراموش نکنید که محل کار هر چقدر هم فضای راحتی باشد شما نمی‌توانید لباس‌های مهمانی و یا لباس‌هایی که برای فضاهای بسیار صمیمی و دوستانه استفاده می‌کنید را در آن بپوشید پس لباس‌های دارای زرق و برق، دمپایی ها، کفش‌های پاشنه‌دار۵ سانت به بالا و شلوارهای دارای پارگی را در محل کار و یا برای مصاحبه استفاده نکنید.

هنگام حضور در مصاحبه‌ی کاری نوشیدنی و خوراکی همراه نداشته باشید، آدامس نجوید و به طور کلی سعی کنید با نوع پوشش و رفتار خود کاملا موقر و مسئولیت‌پذیر به نظر بیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادهایی برای شما

مقالات مرتبط

تخفیف های

باورنکردنی

WhatsApp WhatsApp
خانه
حساب کاربری من