بیشتر بدانید

روکش چرم زین موتور و نکاتی در تعویض و نگهداری آن

روکش چرم زین موتور و نکاتی در تعویض و نگهداری آن

اگر موتورسوار هستید، حتماً می‌دانید که داشتن یک نشیمنگاه یا زین مناسب برای موتورسیکلت بسیار ضروری است. در این میان نوع روکش زین موتورسیکلت اهمیت بیشتری دارد. روکش زین موتور انواع مختلفی دارد و معمولاً از جنس پلاستیک یا چرم تهیه می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم درباره روکش چرم زین موتور و نکاتی در انتخاب و تعویض آن صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

چرم زین موتور از چه نوع چرمی تهیه می‌شود؟

ابتدا پیش از هر چیز باید بدانید که زین موتورسیکلت از ابر و روکش تشکیل می‌شود. موضوع اصلی جنس روکش زین‌ها است؛ روکش زین باید به گونه‌ای باشد که بیش از ۱۰۰ کیلو وزن را تحمل کند. بهترین جنس برای روکش زین موتورها چرم است، اما نه چرم‌های معمولی! چرمی که در ساخت روکش چرم زین موتور استفاده می‌شود، در مقایسه با سایر چرم‌های معمولی جنس بسیار سفت‌تری دارد. از این رو می‌توان ادعا کرد که زین‌های چرمی بسیار محکم و بادوام هستند. روکش چرم زین معمولا از چرم گیاهی یا حیوانی دباغی شده تهیه می‌شود، جنس پلاستیکی آن هم وجود دارد که قیمت پایین‌تری دارد.

 

روکش چرم زین موتور معمولا از چرم گیاهی یا حیوانی دباغی شده تهیه می‌شود.

انواع مختلف زین موتور

انواع مختلفی از زین موتورسیکلت، در سایزها و ابعاد مختلف، در بازار وجود دارد که هرکدام از آن‌ها بسته به سلیقه و نیاز موتورسواران تولید می‌شود. این روکش‌ها براساس جنس ابر و طرح روکش آن‌ها نام‌گذاری می‌شوند.

از انواع مختلف زین موتور به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

  • زین با روکش طرح حصیری؛
  • زین با ابر سرد؛
  • زین با روکش چرم طبیعی؛
  • زین با روکش چرم مصنوعی؛
  • زین تنفسی با روکش توری؛
  • زین با روکش ضد آب.

روکش چرم زین موتور در میان انواع مختلف روکش طرفداران بیشتری دارد؛ زیرا این روکش‌ها نه تنها دوام بیشتری دارند، بلکه از نظر نفوذپذیری، آب و گردوخاک کمتری نیز جذب می‌کنند. در این میان روکش‌های از جنس چرم طبیعی قیمت بالاتری نسبت به روکش زین موتور با چرم مصنوعی یا پلاستیکی دارند. در واقع هرچه پول بیشتری بپردازید، کیفیت بهتری نیز دریافت می‌کنید.

چرا روکش چرم زین موتور؟

استفاده از روکش چرم برای موتورسیکلت مزایای بسیاری دارد، از جمله این مزایا به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

  • زیبایی روکش چرم زین نسبت به جنس‌های دیگر؛
  • سهولت در تمیزکردن آن؛
  • نفوذ ناپذیری؛
  • عایق بودن.

همچنین روکش چرمی زین موتور در برابر تغییرات آب‌وهوایی مقاومت بیشتری دارد و آسیب کمتری نیز می‌بیند. درنتیجه ارزش آن را دارد که قیمت بیشتری بپردازید و از کیفیت و دوام بیشتری نیز بهره ببرید.

 

روکش چرم زین موتور در برابر تغییرات آب‌وهوایی مقاومت بیشتری دارد و آسیب کمتری نیز می‌بیند.

نکاتی در تعویض چرم زین موتور

اگر نیاز به تعویض چرم زین موتور خود دارید، بهتر است نکاتی را در رابطه با آن در نظر بگیرید که انتخاب خوبی داشته باشید. بهترین روکش چرم زین موتور باید ویژگی‌های زیر را دارا باشد:

  • تحمل فشار بالا؛
  • تحمل وزن زیاد؛
  • مقاومت در برابر ضربه؛
  • برگشت‌پذیری قابل قبول.

باتوجه به اینکه سطح آسفالت خیابان‌ها و جاده‌ها دارای پستی‌وبلندی‌های بسیاری است و موتور سیکلت هنگام حرکت تکان‌های شدیدی دارد، زین موتورسیکلت باید ضربات ناشی از این ناهمواری‌ها را تحمل کند. به این ترتیب به راننده نیز آسیبی وارد نمی‌شود. به عبارت ساده مهمترین ویژگی زین موتور سیکلت خاصیت ضربه‌گیری آن است. این ویژگی مشخص می‌کند که زین موتور از کیفیت بالایی برخوردار است یا خیر. از این رو اگر به دنبال بهترین زین برای موتور خود هستید، باید به حالت ارتعاشی و فنری آن دقت داشته باشید. تنها زین‌هایی که این دو فاکتور را دارند، ضربه‌ها را به خوبی تحمل خواهند کرد.

 

اگر نیاز به تعویض چرم زین موتور خود دارید، باید ویژگی‌های زین موتور خوب را بدانید.

 

هنگامی که روکش موتورسیکلت شما آسیب می‌بیند یا قصد تعویض آن را برای تنوع دارید، بهتر است به مراکز چرم‌دوزی زین موتور مراجعه کنید.در این مراکز مدل‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید یکی از آن‌ها را به سلیقه خود انتخاب کنید و سفارش دهید. اما به یاد داشته باشید که روکش موتور از جنس ضدحریق باید باشد. همچنین هنگام نصب کاملا روی بدنه موتورسیکلت چفت شود.

نکات مهم در نگهداری از روکش چرم زین موتور

همان‌طور که گفته شد روکش چرم زین نسبت به انواع دیگر آن کیفیت و دوام بیشتری دارد. البته نباید تاثیر مراقبت شما در نگهداری از زین‌های چرمی را نادیده گرفت. شما با محافظت و نگهداری از زین‌های چرمی خود به دوام آن کمک خواهید کرد. در ادامه به نکاتی که در نگهداری از روکش چرم زین موتور باید به آن توجه داشته باشید، اشاره می‌کنیم.

تمیز کردن مداوم

تمیزکردن مداوم روکش چرم زین سبب می‌شود گردوغبار به داخل چرم نفوذ نکند. از این رو روکش چرمی زین نیز ترک نمی‌خورد. شما می‌توانید به صورت هفتگی و با استفاده از دستمال مرطوب زین چرمی موتور خود را تمیز کنید. در این صورت مطمئن باشید که روکش چرمی موتور شما دوام بیشتری خواهد داشت.

جلوگیری از تماس آن با اشیا تیز و برنده

تماس اجسام تیز و برنده با روکش چرم زین موتور آن را مستعد ترک و آسیب می‌کند. در هنگام حمل چنین اجسامی حتماً توجه داشته باشید که آن‌ها را به طور مستقیم در تماس با روکش آسیب‌پذیر موتور خود نگذارید. به این ترتیب از آسیب رسیدن به زین خود نیز جلوگیری خواهید کرد.

 

تماس اجسام تیز و برنده با روکش چرم زین موتور آن را مستعد ترک و آسیب می‌کند.

استفاده از محافظت کننده روکش چرم

وسایل مراقبتی بسیاری جهت محافظت از روکش چرم زین وجود دارد که به دوام زین‌های چرمی کمک می‌کنند. به عنوان مثال در مواقعی که از موتور استفاده نمی‌کنید، با روکش پارچه‌ای روی آن را بپوشانید. با این کار زین چرمی موتور از گردوخاک و نور آفتاب در امان می‌ماند. همچنین به منظور تمیزکردن روکش چرمی موتور از تمیزکننده‌های مخصوص چرم استفاده کنید. این مواد ضمن تمیز کردن زین چرمی لایه‌ای محافظ نیز روی آن ایجاد می‌کنند. واکس‌های چرم، لوسیون‌های محافظ و آب‌گریز از تمیزکننده‌های مخصوص چرم به حساب می‌آیند و در محافظت از روکش چرمی بسیار موثر هستند.

 

کیفیت چرم‌دوزی زین موتور اهمیت زیادی در دوام روکش چرم زین موتور دارد.

توجه به کیفیت چرم‌دوزی زین موتور

کیفیت چرم‌دوزی زین موتور اهمیت زیادی در دوام روکش چرم زین موتور دارد. هرچه نخ به کار رفته در دوخت زین چرم کیفیت بیشتری داشته باشد، دوام روکش نیز بیشتر خواهد بود. البته نباید کیفیت دوخت زین‌ها را نیز نادیده بگیرید؛ زیرا در ماندگاری زین‌ها تاثیر به‌سزایی دارند. البته ماجرا تنها به کیفیت دوخت در هنگام خرید ختم نمی‌شود؛ در هنگام استفاده از زین نیز باید از قرار دادن وسایل سنگین روی آن خودداری کنید. به خصوص توصیه می‌کنیم وسایل سنگین را روی دوخت زین‌ها قرار ندهید.

جمع‌بندی

راحتی و دوام زین موتور برای موتورسواران بسیار مهم است و نقش تعیین کننده‌ای در خوب بودن سفر با موتورسیکلت دارد. در این مقاله سعی کردیم که با جمع‌آوری مطالبی در زمینه روکش چرم زین موتور به شما در خرید، نگهداری و تعویض چرم زین موتور کمک کنیم. امید است باتوجه به نکات گفته شده در این مقاله انتخاب خوبی در خرید روکش چرم زین داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *