استایل مردانه

استایل گرانج چیست؟ (آشنایی با راحت ترین استایل دنیا) | نقد و بررسی

با کمی مطالعه درباره استایل گرانج به راحتی می‌توان به معنا و مفهوم آن پی‌برد؛ در زبان ساده استایل گرانج به معنای عمیقی از شلختگی در پوشش عنوان می‌شود؛ در این سبک از استایل نیازی به استفاده از لباس‌های یکدست و فیت نیازی نیست و افراد به راحتی در خرید خود انتخاب‌های بسیار آزادانه خواهند داشت.
افرادی که از استایل گرانج پیروی می‌کنند، هیچ علاقه‌اى برای وقت صرف کردن در مورد ست کردن لباس‌های خود ندارند و به همین علت معمولا در لباس پوشیدن مشتاقان به این سبک، هرج و مرج را به وضوح می‌توان مشاهده کرد.

علاقمندان به صنعت مد در این استایل سعی دارند بی‌نظمی که در جهان امروز موجود است را به صورت کاملا واضح در این سبک به نمایش بگذارند. حقیقت امر این است که استایل گرانج به عنوان یک پوشش اعتراضی در صنعت مد فعالیت می‌کند. از پوشش‌های پرطرفدار كه به تازگي در بسیاری از کلان شهرهای ایران به وضوح ديده می‌شود استايل گرانج است که توانسته با مرور زمان در میان جوانان جایگاه مخصوص خود را پیدا کند.

خاستگاه و محل تولد استايل گرانج بسيار دور از کشور عزیزمان ایران و فرهنگ غنی ايراني است! ولی با تمام این احوالات و مسائل در میان دختران و پسران جوان جامعه ما مورد استقبال قرار گرفته است. سبک لباس پوشیدن در این استایل در ظاهر بسیار راحت و ساده به نظر می‌رسد؛ اما شما برای تبدیل شدن به یک متخصص در استفاده از سبک استایل گرانج، باید به خوبی این استایل را درک کرده و از قواعد آن مطلع باشید. در ادامه این مطلب ما قصد داریم تا به بهانه محبوبیت استایل گرانج در بین جوانان جامعه، آن را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنم با چرم کروکو در ادامه مطلب همراه بوده تا با این استایل پرطرفدار بیشتر آشنا شوید…

شکل‌گیری استایل گرانج و حضور آن در صنعت مد

پیدایش این استایل به دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی باز می‌گردد؛ استایل گرانج در دوره زمانی تغییرات در دنیای مد و فشن که همسو با تحولات سیاسی و اقتصادی کشورها پیش می‌رفت به وجود آمد. دنیای مد در آن برهه زمانی دستخوش تغییراتی بسیار عظیم و سریع شد که زندگی همه مردم را در بر گرفت. از این تحولات می‌شود به سبک لباس پوشیدن هنرمندانی همچون کرت کوبین (نوازنده و خواننده در سبک گرانج) که باعث شکل گیری این استایل شد اشاره کرد.

یکی از عوامل بسیار موثر که باعث گسترش و محبوبیت بسیار زیاد این سبک در بین مردم شد، گروه موسیقی به نام آنارشیست بود که در دهه ۷۰ میلادی به شهرت بسیاری در صنعت موسیقی رسیدند. این گروه موسیقی برخلاف تمامی هنرمندان مشغول به کار در عصر خود، استفاده از لباس‌های اتو کشیده، مرتب و داشتن ظاهری آراسته را ملاک و المانی بر ارزش واقعی یک هنرمند نمی‌دانستند! در آن دوره زمانی خوانندگان و دیگر هنرمندان با کت و شلوار، کراوات‌های شیک و مدل موهایی آراسته روی صحنه حضور به عمل می‌آوردند ولی اعضای گروه موسیقی آنارشیست با پوشش‌هایی ساده در عین حال شلخته با مدل موهایی آشفته به روی صحنه می‌رفتند، برای اینکه نشان دهند پوشیدن لباس‌های فاخر و آراسته حاضر شدن یک هنرمند دلیلی بر با ارزش بودن آن نیست…!

پیشروی گرانج از صنعت موسیقی به دنیای مد

همانطور که در مطلب اشاره شد، استایل گرانج از یک گروه موسیقی به دنیای مد و پوشاک راه پیدا کرد، اما دلیل همگانی شدن آن چه بود؟؟؟ در سبک گرانج تناقضی وجود داشت که سبب شد قوانین و مرزهای صنعت مد و پوشاک شکسته و جابه‌جا شود! استایل گرانج مربوط به یکی از سبک‌های موسیقی بوده و برای نخستین بار در سال ۱۹۷۲ در این صنعت بر روی صحنه رفت، وقتی علاقمندان گروه آنارشیست این سبک هنجارشکن را مشاهده کردند مجذوب آن شدند، مفاهیم موسیقی گرانج در زمینه انزواطلبی، بیگانگی اجتماعی و آزادی خواهی بود که در آن دوره طرفداران خاصی را پیدا کرد.

این استایل مانند برخی از استایل‌های موجود در صنعت مد مانند راک، به موسیقی پیوند خورده است. اولین حرکت‌ها در این استایل تغییر سبک لباس پوشیدن هنرمندان و بیشتر خوانندگان و موسیقی‌دان‌ها بود که رفته رفته مردم جامعه با تقلید از آن‌ها این پوشش را رواج دادند. گروه موسیقی آنارشیست و افرادی مانند کرت کوبین، کورتنی لاو از جمله هنرمندانی هستند که در پیشرفت این سبک پوشش و حضور آن در جامعه کمک بسزایی کردنده‌اند.


عناصر کلیدی در استایل گرانج

عناصر این استایل بسیار متفاوت و مرتبط با سلیقه خود شخص خواهند بود که باید در انتخاب آنها کمی دقت و ریز بین باشید، زیرا تمامی عناصر به وضوح دیده خواهند شد. باید آگاه باشید قرار نیست بسیار مرتب و شیک ظاهر شوید به دلیل آنکه استایل گرانج بر بی‌نظمی پوشش شما متمرکز است. در این سبک استفاده از بوت‌های ساده و به دور از تجملات بسیار مرسوم است.
به دنبال آن بکارگیری از رنگ‌هایی همچون: خاکستری، طوسی و…. در نوع پوشش به شما کمک شایانی خواهد کرد. در اکسسوری‌های مورد استفاده در سبک گرانج باید توجه داشته باشید که رنگ‌های خنثی بهترین انتخاب برای یک تیپ مناسب هستند. اور سایز بودن نیز دیگر نکته قابل توجهی است که باید مد نظر شما باشد. به طور مثال هر لباسی که انتخاب می‌کنید باید ۲ تا ۴ سایز از لباس‌های معمولی بزرگتر باشد! این امر باعث می‌شود تا لباس‌های شما به حالت ژولیده به نظر بیاید که دقیقا همان نکته‌ای است که مد نظر طراحان سبک گرانج است!

 

بعد از معرفی استایل گرانج توسط گروه آنارشیست، ایجاد دوگانگی در جامعه آن زمان بسیار مورد توجه جوانان قرار گرفت و سبب شد در مدتی کوتاه این استایل رواج پیدا کند و طرفداران بسیاری در سر تا سر جهان پیدا کند. اما دوران این استایل طولی نکشید و در دهه ۹۰ میلادی این سبک از پوشش به فراموشی سپرده شد و خیلی ها آن را از یاد بردند. تا اینکه در سال‌های اخیر دوباره توجه بسیاری از سلبریتی‌ها و مردم عادی معطوف استایل دگرگون شده گرانج شد و همین موضوع عاملی بود تا طراحان صنعت مد و پوشاک دوباره برای این استایل کارهای جدیدی را روانه بازار سازند. 

 

 

تصاویر بیشتر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *