بیشتر بدانید

پاک کردن لکه عطر از روی انواع پارچه و لباس

پاک کردن لکه عطر با تمامی نکاتی که به آن نیاز دارید

ترکیب عطر و لباس جز جدایی‌ناپذیر خوش‌پوشی به‌حساب می‌آید، اما همیشه عطرها با لباس‌های ما مهربان نیستند. برخی مواقع لکه‌های عطر روی لباس باقی می‌مانند که ظاهر لباس را کثیف و نامرتب نشان می‌دهند. پاک‌کردن لکه عطر از روی لباس چالشی گیج‌کننده است که برای همه ما پیش می‌آید. اگر شما نیز دوست دارید همیشه خوشبو باشید، اما از لکه‌های عطر روی لباس‌هایتان خسته شده‌اید، مقاله پاک کردن لکه عطر از روی انواع پارچه و لباس راهنمای شما خواهد بود. با ما همراه باشید که با روش‌های از بین بردن لکه عطر از روی لباس بیشتر آشنا شوید.

خطر در کمین است!

حتی اگر بارها با لکه‌های ناشی از عطر روی لباس مواجه شده باشیم، بازهم ممکن است ناخودآگاه عطر را به لباسمان اسپری کنیم؛ در همین موقع است که لکه عطر روی لباسمان خودنمایی می‌کند. لکه‌های عطر شباهت زیادی با لکه‌های روغن روی لباس‌دارند و متأسفانه اغلب زمانی درگیر لکه‌های عطر می‌شویم که قرار مهمی داریم یا برای مهمانی آماده‌شده‌ایم.

در برخی مواقع حتی شیشه‌های عطری که در کیف، کمد لباس، داخل ماشین یا روی مبل قرار دارند، باعث بروز لکه‌های بزرگی روی لباس می‌شوند که واقعاً آزاردهنده هستند.

ازآنجایی‌که لکه عطر و ادکلن ظاهری نامناسب به لباس می‌دهند، بهتر است روش پاک‌کردن آن را بدانیم. این اطلاعات به ما کمک می‌کند که در زمان بروز این مشکل بتوانیم با سرعت عمل کنیم.

چگونه لکه عطر را از روی لباس پاک کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید روش‌های مختلفی جهت پاک کردن لکه عطر و انواع لکه‌ها وجود دارد که باتوجه‌به نوع پارچه و نوع لکه باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. یکی از این روش‌ها استفاده از محصولات خانگی است که آسیب به بافت پارچه و لباس را به حداقل می‌رساند؛ به همین دلیل اغلب افراد مایل هستند از مواد خانگی استفاده کنند.

اگر شما نیز قصد دارید با کمک روش‌های خانگی لکه عطر را از روی لباس‌هایتان پاک کنید، کافی است یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید.

 

پاک کردن لکه عطر از روی لباس چالشی که با آن مواجه می‌شوید.

استفاده از الکل برای پاک کردن سریع لکه عطر

برای همه ما پیش آمده است که به لباس‌های خود عطر بزنیم و با نمایان شدن لکه‌های عطر روی لباس غافلگیر شویم. هیچ‌کدام از ما در این مواقع انتظار لکه‌های عطر را نداریم؛ ازاین‌رو اولین سؤالی که از خود می‌پرسیم این است که چگونه لکه عطر را پاک کنیم؟

پاسخ بسیار راحت است؛ عطرها عموماً بر پایه روغن هستند؛ بنابراین برای پاک کردن سریع این لکه‌ها کافی است تکه‌ای پنبه را به الکل آغشته کنید و روی لکه بکشید. تنها مشکلی که در این روش وجود دارد این است که باید بلافاصله بعد از کشیدن الکل روی لباس آن را به روش معمول بشویید.

اگر حین شست‌وشو متوجه شدید که لکه عطر به‌درستی پاک نشده مجدداً از پنبه و الکل استفاده کنید؛ چراکه در صورت خشک شدن لباس لکه روی آن باقی می‌ماند.

سرکه؛ شوینده‌ای قوی و مناسب

سرکه یکی دیگر از محصولات خانگی به شمار می‌رود که در پاک کردن لکه عطر از روی لباس مؤثر است. البته یادتان باشد که اگر لباس شما رنگ می‌دهد یا بافت آن مخملی است، نباید از سرکه استفاده کنید.

در پاک کردن لکه عطر از روی لباس با استفاده از سرکه گام‌به‌گام با ما پیش بیایید:

  1. ابتدا یک قاشق غذاخوری سرکه سفید را با یک قاشق غذاخوری پودر لباس‌شویی یا هر ماده شوینده دیگری مخلوط‌کنید؛
  2. در لگنی کوچک مقداری آب گرم بریزید؛
  3. مایع به‌دست‌آمده از ترکیب سرکه و ماده شوینده را با آب گرم مخلوط کنید؛
  4. لباسی که به لکه عطر آغشته شده را درون آب بگذارید و ۲۰ دقیقه به آن زمان دهید؛
  5. پس از زمان گفته‌شده اندکی بخش لکه شده را با بخش‌های تمیز به‌صورت ملایم چنگ بزنید؛
  6. پس از آن لباس را به‌صورت معمول آب‌کشی کنید؛
  7. اگر لکه عطر به‌درستی پاک نشد، مجدداً فرایند را از ابتدا تکرار کنید.

 

ترکیب سرکه سفید و ماده شوینده محلولی مؤثر جهت پاک کردن لکه عطر است.

گلیسیرین ماده‌ای روغنی، اما کارآمد

همان‌طور که گفته شد لکه‌های عطر ناشی از پایه روغنی ادکلن‌ها است. شاید برای شما نیز عجیب باشد که با استفاده از ماده‌ای روغنی لکه عطر چگونه پاک می‌شود؟ استفاده از گلیسیرین به‌منظور پاک کردن لکه عطر به دو روش انجام می‌شود که در ادامه این دو روش را به شما توضیح می‌دهیم.

روش اول پاک کردن لکه عطر؛ ترکیب گلیسیرین و شوینده

برای از بین بردن لکه عطر از روی لباس با استفاده از گلیسیرین کافی است یک قاشق غذاخوری گلیسیرین و یک قاشق غذاخوری شوینده را با یکدیگر مخلوط کنید. حال با اضافه کردن ۸ لیوان آب به ترکیب خود به مبارزه با لکه‌ها بروید؛ اما چگونه؟

پارچه‌ای تمیز و سفید را زیر لکه بگذارید و از محلول به‌دست‌آمده روی لکه بمالید. بهتر است این مایع چند دقیقه روی لکه بماند و پس از آن لباس را به‌صورت معمول آبکشی کنید. اگر لکه عطر از روی پارچه از بین نرفت، برای بار دوم میزان ماده شوینده را کمی بیشتر کرده و مراحل را مجدداً تکرار کنید.

روش دوم پاک کردن لکه عطر؛ ترکیب گلیسیرین و استون

در روش دوم به‌راحتی می‌توانید لکه عطر و ادکلن را با استفاده از گلیسیرین و استون پاک کنید. به‌منظور انجام این کار مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. در مرحله اول اگر گلیسیرین غلیظ است، مقداری از آن را گرم‌کنید که رقیق شود؛
  2. مقداری از گلیسیرین گرم شده را با انگشت روی محل لکه عطر بمالید؛
  3. تکه‌ای پارچه تمیز را زیر محل لکه بگذارید؛
  4. پس از آن تکه‌ای پنبه را به استون آغشته کنید و به لکه و گلیسیرین بمالید؛
  5. کمی صبر کنید و پس از آن محل لکه را زیر شیر آب بگیرید؛
  6. در مرحله آخر تمام لباس را به‌صورت نرمال و با شوینده‌ای ملایم بشویید.

 

استفاده از گلیسیرین به‌منظور پاک کردن لکه عطر مؤثر است.

آب‌اکسیژنه؛ پاک‌کننده‌ای مفید برای لکه عطر

پیش از هر چیز باید بدانید که این روش برای لباس‌هایی که آویز یا اکسسوری‌های زینتی دارند، به‌هیچ‌وجه مناسب نیست. اما به‌طورکلی جهت پاک کردن لکه عطر روی لباس، استفاده از آب‌اکسیژنه ساده‌ترین و البته مؤثرترین انتخاب است. در این روش باید مراحل زیر را گام‌به‌گام پیش ببرید:

  • ابتدا جهت استفاده از پراکسید هیدروژن حتماً دستکش بپوشید؛
  • سپس مقداری از آب‌اکسیژن را روی لکه عطر بمالید؛
  • حال با کمک پارچه‌ای تمیز یا حوله‌ای کاغذی روی ناحیه لکه فشار وارد کنید؛
  • درنهایت لباس، عطر موجود را به پارچه استفاده‌شده انتقال می‌دهد؛
  • حالا باید لباس را آب‌کشی کنید.

آب‌اکسیژنه در از بین بردن لکه‌های قدیمی نیز مؤثر است

اگر لکه‌ای قدیمی از عطر روی لباس خود دارید و فراموش کردید که آن را پاک‌کنید، نگران نباشید. آب‌اکسیژنه برای پاک کردن لکه‌های قدیمی عطر نیز مؤثر است. برای پاک کردن لکه عطر و لکه‌های قدیمی مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. مقداری آب‌اکسیژنه و آمونیاک تهیه کنید. حتماً در زمان خرید آمونیاک به فروشنده بگویید که به‌منظور ترکیب با آب‌اکسیژنه و پاک کردن لکه عطر از لباس می‌خواهید؛
  2. آب‌اکسیژنه را با آمونیاک با نسبت برابر ترکیب کنید؛
  3. حتماً در زمان ترکیب کردن مواد از دستکش استفاده کنید؛
  4. محلول به‌دست‌آمده را روی لکه قدیمی بریزید و ۱۰ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید؛
  5. در مرحله آخر لباس را مطابق معمول شست‌وشو دهید.

به‌خاطر داشته باشید برای پاک کردن لکه‌ عطر از روی لباس مشکی از این روش استفاده نکنید. در ادامه به روش پاک کردن لکه عطر روی لباس مشکی اشاره می‌کنیم.

 

روش‌های مختلفی برای پاک کردن لکه عطر روی لباس وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از آب‌اکسیژنه است.

شاید باورتان نشود، اما خاک رس نیز مؤثر است

یکی از موادی که برای پاک کردن لکه عطر از روی لباس استفاده می‌شود، خاک رس آرایشی است. خاک رس آرایشی همان ماده‌ای است که جهت تولید ماسک خاک رس از آن استفاده می‌شود. به‌منظور تهیه ماده مؤثر مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. مقداری خاک رس آرایشی را با الکل مخلوط‌کنید که ماده‌ای خمیر شکل به دست آید؛
  2. این خمیر به‌دست‌آمده را روی لکه عطر بگذارید؛
  3. مدتی صبر کنید که خمیر روی لکه خشک شود؛
  4. با برسی نرم خاک رس خشک‌شده را از روی لباس بردارید. بهتر است این کار را به‌آرامی انجام دهید که به بافت لباس آسیبی نرسد؛
  5. پس از آن لباس را با ماده شوینده ملایم بشویید.

مهم‌ترین نکته در این روش، سرعت عمل شما است؛ زیرا الکل به‌سرعت تبخیر می‌شود.

محلول دو فاز آرایش پاک‌کن نیز لکه عطر را پاک می‌کند

این روش برای حذف لکه عطر روی لباس رنگی بسیار کاربردی است. محلول‌های دو فاز آرایش پاک‌کن از یک‌فاز روغنی و یک‌فاز آبی تولید می‌شود. جهت استفاده از محلول دو فاز، مقداری از محلول را روی پنبه بریزید. سپس با پنبه به‌آرامی روی لکه بکشید. برای نتیجه‌گیری بهتر تکه‌ای پارچه تمیز زیر لکه قرار دهید. در مرحله آخر نیز با شوینده ملایم لباس خود را بشویید.

 

استفاده از محلول دو فاز آرایش پاک‌کن روشی جدید برای پاک کردن لکه عطر از روی لباس است.

جوش‌شیرین؛ پودری جاذب برای لکه‌های عطر

پاک کردن لکه‌ عطر از روی لباس‌های روشن و سفید اغلب سخت‌تر از لباس‌های تیره یا رنگی است. جوش‌شیرین ماده‌ای طبیعی است که در تمیز کردن لکه از لباس‌های روشن به شما کمک می‌کند. به‌منظور استفاده از جوش‌شیرین به‌عنوان پاک‌کننده لکه عطر دو راه وجود دارد که در ادامه به این دو روش اشاره می‌کنیم.

روش اول؛ غوطه‌وری

در این روش با استفاده از آب و جوش‌شیرین محلولی رقیق تهیه کنید. سپس بخشی از لباس را که با عطر لکه شده است، در محلول قرار دهید. به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد از آن لباس را با شوینده‌ای ملایم بشویید. با این روش لکه عطر از روی لباس پاک خواهد شد.

روش دوم؛ تهیه خمیر

این روش بیشتر برای لکه‌های قدیمی عطر مؤثر است. در این روش باید به یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین چند قطره آب اضافه کنید که خمیر جوش‌شیرین تهیه شود. خمیر را روی لکه لباس بگذارید و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید. پس از آن لباس را به روش معمول بشویید. اگر لکه سخت و بسیار قدیمی بود، خمیر جوش‌شیرین را به‌جای آب با سرکه تهیه کرده و مراحل را مجدداً تکرار کنید.

پاک کردن لکه عطر روی لباس مشکی

یکی از ایمن‌ترین روش‌ها جهت پاک کردن لکه‌ عطر از روی لباس مشکی استفاده از الکل است. نکته‌ای که در استفاده از الکل برای لباس‌های مشکی باید به آن توجه کنید، استفاده از آب سرد یا ملایم است. این نکته را جدی بگیرید؛ زیرا آب گرم لکه عطر روی لباس مشکی که تثبیت می‌کند. در نهایت پس از انجام لکه‌بری لباس‌های مشکی خود را با استفاده از محلول‌های مخصوص بشویید.

لباس‌های چرم و مشکل لکه‌های عطر

لباس‌های چرم با آن ظاهر صاف و صیقلی خود جذابیت خاصی دارند. شاید به نظر برسد که این ظاهر جذاب با عطر زدن تکمیل می‌شود، اما متأسفانه این‌طور نیست و لکه عطر روی چرم باقی می‌ماند. ازاین‌رو باید جهت پاک کردن لکه عطر از چرم مراحل زیر را پیش بگیرید:

  1. به‌محض اینکه روی لباس چرمی خود عطر زدید، عطر اضافی را با دستمال‌کاغذی یا پارچه‌ای تمیز پاک کنید. به این منظور به‌هیچ‌وجه دستمال را روی چرم نکشید، بلکه به‌صورت ضربه‌ای عطر اضافی را جمع کنید. ممکن است این روش برای از بین بردن لکه‌های قدیمی کارساز نباشد، پس مراحل زیر را ادامه دهید؛
  2. محلولی از آب و صابون یا آب و مایع ظرف‌شویی درست کنید. به‌خاطر داشته باشید که به‌هیچ‌وجه از آب داغ و گرم استفاده نکرده و این محلول را از آب با دمای نرمال تهیه کنید؛
  3. محلول را به‌درستی با یکدیگر ترکیب کنید که کف کند؛
  4. از کف به‌دست‌آمده مقداری با اسفنج بردارید و آن را بر لکه عطر روی چرم بکشید. بهتر است این کار را با ملایمت انجام دهید؛
  5. پس از آن کف روی چرم را با دستمال نرم خشک‌کنید. در این مرحله از آب جهت خشک‌کردن لکه آن استفاده نکنید؛
  6. درصورتی‌که هاله‌ای از اسپری عطر روی چرم باقی ماند، باید مقداری آرد ذرت روی لکه و هاله اطراف آن بپاشید. آرد ذرت جذب‌کننده خوبی برای چربی و الکل عطر است؛
  7. به‌منظور اثربخشی بهتر اجازه دهید حدود ۳۰ دقیقه آرد ذرت روی لکه باقی بماند؛
  8. پس از ۳۰ دقیقه برای برداشتن آرد ذرت از برسی مناسب استفاده کنید. به‌خاطر داشته باشید زبری برس باید به صورتی باشد که به بافت چرم آسیبی وارد نشود؛
  9. بعد از پاک کردن آرد ذرت اگر هنوز هم اثر عطر روی چرم باقی‌مانده بود، مجدداً مراحل بالا را تکرار کنید.

 

استفاده از آرد ذرت برای پاک کردن لکه عطر از روی لباس چرم توصیه می‌شود.

آیا به لباس‌های چرمی خود عطر بزنیم؟

باتوجه‌به توضیحاتی که در مورد عطرها و لکه‌هایی که روی انواع لباس‌ها به‌جا می‌گذارند، به نظر شما به لباس‌های چرم خود عطر بزنیم؟

متخصصان حوزه چرم‌دوزی می‌گویند که نباید از اسپری عطر روی چرم استفاده کرد. در حالت کلی الکل و روغن‌های موجود در عطر بافت چرم را از بین می‌برد. علاوه‌برآن الکل موجود در عطر رنگ چرم را در خود حل می‌کند و ازاین‌رو به ظاهر لباس‌های چرمی آسیب می‌زند.

ممکن است تصور کنید این رنگ و رو رفتگی چرم به‌راحتی قابل جبران است، اما پاک کردن لکه عطر از روی لباس چرم در این مواقع تقریباً غیرممکن خواهد بود.

هرچه میزان مواد شیمیایی موجود در عطر بیشتر باشد، خورندگی آن‌ها نیز بیشتر است. بنابراین اگرچه لباس‌ها و محصولات چرمی به دوام و ماندگاری معروف هستند، اما این مواد شیمیایی عمر لباس‌های چرمی را کم می‌کند. درنهایت چیزی لباسی چروک برای شما باقی می‌ماند که تمام جذابیت ظاهرش را ازدست‌داده است.

حال باتوجه‌به مطالب گفته‌شده اگر همچنان به استفاده از عطر روی لباس‌های چرمی خود اصرار دارید، پیشنهادی برای شما داریم.

چگونه عطر را روی لباس‌های چرمی خود استفاده کنیم؟

اگر از عطرها به‌عنوان امضاهای شخصی خود استفاده می‌کنید و مایل هستید تحت هر شرایطی به لباستان عطر بزنید، برای استفاده از عطر در زمان پوشیدن لباس چرم به شما روش‌های زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

  • پد یا حوله‌ای که به عطر آغشته کرده‌اید را در جیب لباس چرمی خود بگذارید. بهتر است از تماس مستقیم عطر و لباس پرهیز کنید؛
  • عطر را مستقیماً به لباس نزنید، بلکه آن را به گردن و روی نبض دستان خود بزنید؛
  • اگر از کت‌های چرمی استفاده می‌کنید، بهتر است به پلیور یا هر لباسی که در زیر کت می‌پوشید عطر بزنید.

 

اگر مایل به پاک کردن لکه عطر از روی چرم نیستید، به لباس خود ادکلن نزنید.

 

به‌خاطر داشته باشید، بافت محصولات چرمی به‌گونه‌ای است که نت‌های گرم عطر را در خود به دام می‌اندازد. این شرایط باعث می‌شود که آن بویی که از ادکلن خود انتظار دارید بعد از اسپری عطر روی چرم به مشام نرسد. به همین دلیل در عین آسیب به چرم نتیجه دلخواه خود را نیز مشاهده نمی‌کنید. پس بهتر است به‌صورت مستقیم به محصولات و لباس‌های چرمی خود عطر نزنید.

نکات پاک کردن لکه عطر از روی لباس

برای پاک کردن لکه عطر از روی لباس تنها دانستن روش آن کافی نیست. بهتر است در این مواقع به جزئیات نیز دقت کنید. دانستن این جزئیات به شما کمک می‌کنند که در عین پاک کردن لکه عطر آسیب کمتری نیز به لباس خود وارد کنید. در ادامه به چند نکته مهم اشاره کرده‌ایم.

محلول را روی قسمت کوچکی تست کنید

برخی از روش‌ها و محلول‌های ترکیبی گفته‌شده ممکن است با بافت پارچه هم‌خوانی نداشته باشد. به همین دلیل جهت کنترل آسیب احتمالی همیشه اندکی از محلول ترکیبی را در قسمت کوچکی از پارچه و لباس که در معرض دید نیست، امتحان کنید.

دستورالعمل‌های راه‌گشا

برای اینکه بدانید بهترین روش برای پاک کردن لکه عطر از روی لباس کدام است، باید دو دستورالعمل را به‌دقت مطالعه کنید. اولین دستورالعمل مربوط به لباس است که در اتیکتی متصل به آن نوشته می‌شود. دومین دستورالعمل مربوط به مواد شوینده و مواد شیمیایی است که قصد استفاده از آن را دارید. این دو دستورالعمل به شما کمک می‌کند که تصمیم بهتری برای استفاده یا عدم استفاده از مواد شیمیایی بگیرید.

سرعت عمل؛ شرط موفقیت

صرف‌نظر از آنکه کدام روش را جهت پاک کردن لکه عطر و ادکلن انتخاب کرده، سرعت عمل شما موفقیتتان را تضمین می‌کند. هرچه سریع‌تر اقدام به پاک کردن لکه‌ عطر کنید، احتمال پاک شدن لکه عطر بیشتر می‌شود. بهتر است بدانید که باگذشت زمان روغن و مواد شیمیایی عطر به الیاف پارچه نفوذ می‌کند که این عامل سبب خراب شدن فرم ظاهری لباس می‌شود.

 

سرعت عمل شما پاک کردن لکه عطر را آسان‌تر می‌کند.

جمع‌بندی

عطرها همیشه امضای نهایی برای استایل‌های خاص و زیبا هستند؛ اما گاهی این امضا استایل شما را به هم می‌ریزد. بسته به این‌که چگونه از عطرها استفاده می‌کنید، اسپری آن‌ها روی لباس باعث ایجاد لکه می‌شود. اما دیگر نگران نباشید؛ با کمک روش‌های پاک کردن لکه عطر که در این مقاله به آن اشاره کردیم، سخت‌ترین لکه‌های عطر و ادکلن نیز پاک می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *