بیشتر بدانید

روکش چرم زین دوچرخه و نکاتی در شیوه نگهداری آن

روکش چرم زین دوچرخه را انتخاب کنید و متفاوت از همیشه بدرخشید.

هرساله طرح‌های جدید زین دوچرخه با استفاده از فناوری‌های به‌روز به بازار می‌آیند که تمام آن‌ها نیازهای دوچرخه‌سواران را هدف گرفته‌اند. بااین‌وجود بخشی از فناوری تولید زین‌های دوچرخه نیز از سال ۱۸۸۰ تغییر اساسی نکرده‌اند؛ به‌عنوان‌مثال، زین چرمی دوچرخه یکی از آن‌ها است. اگر به تاریخ این وسایل نقلیه جذاب نگاهی بیندازید، تمامی دوچرخه‌های باکیفیت تا اوایل دهه ۱۹۷۰ با زین‌های چرمی عرضه می‌شدند. این روزها نیز زین‌های چرمی در دوچرخه‌ها جایگاه خاصی دارند. اگر دوچرخه‌سوار هستید یا به این رشته علاقه دارید، متن پیش رو را از دست ندهید. با مجله کروکو همراه باشید و در مورد روکش چرم زین دوچرخه بیشتر بدانید.

نگاهی به مزایا و معایب روکش چرم زین دوچرخه

شاید این روزها زین‌های چرمی کمتر پیدا شود، اما باید بدانید که در آغاز تمامی آن ها از چرم تولید می‌شدند. اوایل دهه ۷۰ زین‌های پلاستیکی وارد بازار شدند و این روزها نیز زین بسیاری از دوچرخه‌ها از این جنس تولید می‌شود. البته این بدان معنا نیست که روکش چرم زین دوچرخه منسوخ شده‌اند. همچنان از این زین‌ها در بسیاری از دوچرخه‌ها استفاده می‌شود. سؤال اصلی اینجاست که دوچرخه‌های دارای روکش چرم زین دوچرخه انتخاب کنیم یا خیر؟

زین چرمی دوچرخه سه مزیت بزرگ دارد:

  • روکش این زین‌ها بسیار راحت‌تر از زین‌های پلاستیکی است.
  • دوام زیادی دارند.
  • قابل تعمیر هستند.

روکش چرم زین دوچرخه با وجود این ویژگی‌های فوق‌العاده برای هر فردی مناسب نیستند. این زین‌ها معایب زیر را نیز دارند:

  • به طور قابل‌توجهی سنگین هستند.
  • امکان شکستن و ترک خوردن آن‌ها وجود دارد.

علاوه بر این اگر از زین‌های چرمی به‌درستی مراقبت نشود، دماغه جلوی زین و فریم فلزی پشت آن دوچرخه‌سوار را اذیت خواهد کرد.

این معایب سبب شده است که بسیاری از افراد به دنبال پرداخت هزینه‌های کمتر، زین‌های پلاستیکی را برای دوچرخه‌های خود انتخاب کنند. زین‌های پلاستیکی چند مزیت نسبت به زین‌های چرمی دارند، از جمله:

  • سبک‌تر هستند.
  • در برابر تغییرات آب‌وهوا و نفوذ مقاوم‌ترند.
  • همچنین قیمت پایین‌تری دارند.

زین چرمی دوچرخه مزایای فوق‌العاده‌ای برای دوچرخه‌سواران حرفه‌ای دارد.

چه کسانی زین‌های چرمی را انتخاب کنند؟

به‌طورکلی باید گفت که علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری به‌آسانی زین‌های چرمی را انتخاب نمی‌کنند؛ زیرا بر این باورند که زین‌های چرم اذیت‌کننده هستند.

درواقع می‌توان گفت که این باور اشتباه به دلیل خشکی اولیه زین‌های چرمی در ذهن این افراد نقش بسته است. بنابراین باید بدانید اگرچه ممکن است این زین‌ها در ابتدا بسیار خشک و ناراحت‌کننده باشند، اما به مرور زمان نرم می‌شود با چند بار استفاده شکل می‌گیرد.

جالب است بدانید هر قسمتی از بدن شما که به روکش چرم زین دوچرخه فشار می‌آورد، باعث می‌شود که قسمت مربوط به زین نرم شود و فشار ناهمواری‌ها کاهش یابد تا زمانی که زین کاملاً با بدن شما سازگار شود. در این مرحله زین‌ها فرم استخوان لگن شما را به خود می‌گیرند؛ بنابراین شما زینی اختصاصی و همسان با بدن خود دارید.

شاید در ابتدا این موضوع برای شما بی‌اهمیت باشد، اما اگر بدانید که این مسئله از بروز آسیب به کمر شما جلوگیری می‌کند، قطعاً از این جنس زین‌ها استقبال خواهید کرد. باتوجه‌به این نکات زین‌های چرمی بهترین انتخاب برای دوچرخه‌سواران تفریحی و انتخابی مطمئن برای دوچرخه‌سواران مسافت طولانی است.

روکش چرم زین دوچرخه بهترین گزینه برای دوچرخه‌سواران تفریحی و مسافت طولانی است.

زین چرمی دوچرخه برای چه کسانی مناسب نیست؟

شاید چرم یکی از بهترین جنس‌های موجود در بازار باشد، اما این بدان معنا نیست که زین‌های چرمی برای تمام افراد مناسب است. اگر هر کدام از شرایط زیر را دارید، بهتر است زین‌های چرمی را انتخاب نکنید:

  • دوچرخه‌سوارانی که در مسابقات مسافت کوتاه شرکت می‌کنند؛ زیرا زین‌های چرمی سنگین هستند.
  • افرادی که در باران زیاد سوار دوچرخه می‌شوند؛ زیرا خیس شدن زیاد برای چرم مضر است.
  • کسانی که تمایلی به انجام تعمیرات ریز و درشت مداوم ندارند؛ زیرا زین چرمی دوچرخه با بی‌توجهی از بین می‌رود و زود پوسیده می‌شود.
  • افرادی که عادت به پوشیدن لباس‌های رنگ روشن دارند؛ زیرا ممکن است لباس آن‌ها هنگام تماس با روکش چرم زین دوچرخه لکه‌دار شود.

اگرچه زین چرمی دوچرخه مزایای زیادی دارد، اما برای افرادی که به صورت حرفه‌ ای به دوچرخه نگاه نمی کنند، انتخاب خوبی به نظر نمی رسد.

زین چرمی یا پلاستیکی؟

اگرچه زین‌های چرمی مزایای زیادی دارند، اما قیمت زین‌های پلاستیکی در مقایسه با زین‌های چرمی به‌اندازه‌ای وسوسه‌انگیز است که شما را در خرید دچار تردید می‌کند.

چنانچه شما نیز در خرید زین‌های چرمی شک کردید، باید بدانید که اکثر زین‌های پلاستیکی از فوم سلول بسته تولید می‌شوند. این فوم‌ها عایق حرارتی عالی به شمار می‌آیند، اما در هوای گرم عملکرد خوبی ندارند؛ زیرا گرما و رطوبت را در خود نگه می‌دارند.

در نقطه مقابل زین چرمی دوچرخه به‌ویژه برای استفاده در هوای گرم بسیار خوب هستند؛ زیرا از فوم عایق در آن‌ها استفاده نمی‌شود. به این ترتیب این زین‌ها در مقایسه با زین‌های پلاستیکی خنک‌تر هستند. علاوه بر این در مدل‌های چرمی عرق از طریق زین تبخیر می‌شود؛ بنابراین احتمال کمی وجود دارد که روکش زین‌های چرمی ترک بخورند یا شکسته شوند. چرم صاف روی زین باعث کاهش ساییدگی و پارگی لباس خواهد شد.

درنتیجه به هر شکلی که بخواهید زین‌های چرمی و پلاستیکی را با یکدیگر مقایسه کنید، در اولین قدم برای حرفه‌ای شدن در دوچرخه‌سواری باید سراغ زین‌های چرمی بروید نه هیچ زین دیگری.

تفاوت زین چرمی و زین پلاستیکی دوچرخه را در روزهای گرم تابستان به خوبی متوجه خواهید شد.

نحوه مراقبت صحیح از زین چرمی دوچرخه

بسیاری از دوچرخه سواران در مورد مراقبت از زین‌های چرمی ناآگاه هستند، آن‌ها فقط شنیده‌اند که زین چرمی که نرم شده است، راحت‌تر از زین پلاستیکی است. غافل از اینکه اگر به خوبی از این زین‌ها مراقبت نکنند؛ به سرعت ترک خورده و متلاشی می‌شود.

از مواردی که زین‌های چرمی دوچرخه را به‌سرعت خراب می‌کند، واکس نزدن و خیس شدن مکرر آن‌ها است. بنابراین استفاده از واکس و روغن مخصوص چرم اولین قدم در راستای مراقبت از زین‌های چرمی محسوب می‌شود که البته ساده‌ترین و سریع‌ترین روش جهت نرم کردن زین‌های چرمی نو و جدید نیز به شمار می‌آید

در این روش باید روغن یا واکس را روی زین بریزید و آن را با دست یا پارچه روی سطح آن بمالید. این کار را باید هرچند هفته یک‌بار تکرار کنید. هنگامی که زین نرم و راحت شد، باید هرچند ماه یکبار آن را کمی روغن‌کاری کنید که خشک نشود.

یادتان باشد که محصولات حاوی چربی حیوانی باعث تشکیل کپک می‌شوند؛ بنابراین بهتر است که در مراقبت از روکش چرم زین دوچرخه زیاد از واکس و روغن استفاده نکنید. اگر حس کردید روکش چرمی زین در اثر روغن خوردن طولانی خیلی نرم شده است، با استفاده از شوینده مخصوص چرم آن را تمیز کنید.

اما ماجرا به واکس زدن ختم نمی‌شود؛ برای مراقبت از روکش چرم زین دوچرخه بهتر است که لباس‌های غیرورزشی و شلوارهایی که دکمه دارند، نپوشید؛ زیرا به زین‌های چرمی دوچرخه صدمه می‌زنند.

در نهایت باید بدانید که اکثر زین‌های چرمی مهره تنظیم کشش دارند که زیر دماغه زین قرار گرفته است. اگر روکش چرم زین دوچرخه پس از هزاران کیلومتر به‌تدریج نرم یا بیش از حد پهن شد، چند سوراخ در قسمت پایین لبه‌های کناری ایجاد کنید و آن‌ها را زیر قاب زین به هم بچسبانید؛ به‌این‌ترتیب عرض و سفتی زین مطابق با سلیقه دوچرخه‌سوار تنظیم می‌شود.

تنها در صورتی که از زین چرمی دوچرخه خود به خوبی مراقبت کنید، برای مدت طولانی سالم خواهد ماند.

حرف آخر

با خواندن این متن دیگر می‌دانید که چرا اکثر دوچرخه‌سواران حرفه‌ای به زین‌های چرمی علاقه دارند. روکش چرم زین دوچرخه ممکن است گران باشد، اما از چندین زین مصنوعی بیشتر دوام می‌آورد و در درازمدت هزینه کمتری برایتان خواهد داشت.

البته متأسفانه باید بگوییم که امروزه پیدا کردن زین‌های چرمی برای دوچرخه به‌اندازه گذشته آسان نیست. این روزها به دلیل ورود جنس‌های مختلف پلاستیکی یا چرم مصنوعی استفاده از روکش چرم زین دوچرخه بسیار کمتر از گذشته است. اما درهرصورت اگر انتخاب شما زین‌های چرمی باشد، به طور حتم زینی متناسب با سلیقه خود از برندی معتبر پیدا خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *