لباس مردانه

ژیله و جلیقه های مردانه| کاربرد، تفاوت ها و شباهت ها

بهترین استایل را با انواع جلیقه مردانه و ژیله‌های مردانه تجربه کنید

فصل پاییز و بهار که هوا دچار نوسانات زیادی‌ می‌شود پوشیدن لباسی که به راحتی بشود آنها را درآورد و برای لحظاتی کنار گذاشت اهمیت زیادی دارد. انواع جلیقه مردانه همان چیزی است که بسیاری از آقایان در فصول سرد سال به آن نیازی دارند.

اما شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا از واژه ژیله استفاده نکردیم؟ قطعا میان انواع ژیله مردانه و انواع جلیقه‌های مخصوص آقایان تفاوتی وجود دارد. با کروکو در این متن همراه باشید که با این تفاوت آشنا شوید و بهترین را برای گذراندن پاییز و زمستان خود انتخاب کنید.

آیا ژیله و جلیقه با یکدیگر تفاوت دارند؟

بسیاری از افراد ژیله و جلیقه را یکی می‌دانند، شاید دلیل این امر نیز معنای یکسان این دو واژه در فرهنگ فارسی باشد. اما واقعیت این است که با وارد شدن به دنیای مد و فشن تفاوت فاحشی میان جلیقه و ژیله وجود دارد، اگرچه هر دوی آن‌ها پوششی بدون آستین هستند که روی پیراهن پوشیده می‌شوند.

مهمترین تفاوت ژیله و جلیقه در جنس آن‌ها است. همین تفاوت سبب می‌شود که از این دو پوشش در موقعیت‌های متفاوتی استفاده کنند. برای این که تفاوت میان این دو پوشش را به طور واضح متوجه شوید، باید هر کدام از آن‌ها را به طور جداگانه برایتان تعریف کنیم.

جلیقه چیست؟

جلیقه‌ها همان پوشش‌های بدون آستین هستند که با پارچه‌های مختلف دوخته می‌شوند. جنس این پارچه‌‌ها معمولا سبک است و ضخامت زیادی ندارند. معمولا جلیقه‌ها را بر تن افرادی که عادت به پوشیدن کت‌وشلوار دارند، بسیار دیده‌ایم. البته پوشیدن جلیقه‌ها زیر کت تک نیز بسیار رایج است. بهترین جنس برای جلیقه‌های مردانه، جنس‌های مخملی و پارچه‌های پیازی است که تن‌خور بسیار زیبایی دارند. البته برخی جلیقه‌‌‌ها از پارچه‌های پلی‌استری دوخته می‌شود و چون برای فصول سرد سال کاربرد بیشتری دارد جلیقه‌‌های هودی نامگذاری شده‌اند.

با توجه به این توضیحات حتما متوجه شده‌اید که مهم‌ترین مشخصه انواع جلیقه مردانه این است که هدف اصلی از پوشیدن آن‌ها گرم نگه داشتن بدن نیست؛ هر چند نوع جلیقه‌های پلی‌استر برای فصل‌های پاییز و بهار مناسب هستند، اما به طورکلی جلیقه‌‌‌ها برای حفظ استایل و خوش‌پوشی انتخاب‌ می‌شوند. درواقع می‌توان ادعا کرد که جلیقه‌های پارچه‌ای در تیپ‌های اسپرت بسیار زیبا هستند.

ژیله مردانه چیست؟

اگرچه شکل ظاهری ژیله‌ها و جلیقه‌ها شبیه به یکدیگر هستند، اما جنس آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. برخلاف جلیقه‌ها، انواع ژیله مردانه انتخاب مناسبی برای فصول سرد سال هستند. ژیله‌ها از الیاف طبیعی مانند پشم و پنبه یا حتی الیاف مصنوعی بافته می‌شوند که این مهمترین تفاوت ژیله و جلیقه است.

انواع ژیله مردانه از جنس الیاف طبیعی یا مصنوعی هستند.

جالب است بدانید که بافت ژیله‌ها معمولا به دو روش دستی و ماشینی انجام می‌شود. امروزه در دنیای مد و فشن ژیله‌های چرم نیز به اندازه ژیله‌های پشمی مورد توجه قرار گرفتند. البته می‌توان گفت که ژیله‌های چرمی به دلیل کیفیت بالا و طول عمرشان یک پله بالاتر از سایر ژیله‌ها هستند. اما به طورکلی ژیله‌ها از هر جنسی که باشند انتخاب خوبی برای فصول بهار، پاییز و زمستان به شمار می‌آیند.

در خرید جلیقه به این نکات توجه داشته باشید

استایل‌های مردانه با جلیقه بسیار زیبا و جذاب هستند؛ بنابراین طبیعی است که بسیاری از مردان به فکر خرید جلیقه باشند. اما خرید این پوشش زیبا نیز درست مانند سایر لباس‌هایتان نیاز به تجربه دارد. بیایید با یکدیگر نکاتی که باید در خرید انواع جلیقه مردانه در نظر داشته باشیم را مرور کنیم.

راحتی جلیقه

اولین شرط در خرید جلیقه درست مانند سایر لباس‌ها راحتی شما است. اما راحتی در خرید جلیقه بدین معنا است که این لباس تمام بالاتنه شما را پوشش دهد. همچنین دکمه‌های آن به‌راحتی باز و بسته شوند؛ به گونه‌ای که هیچ فشاری به بدنتان وارد نکند. البته این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که با بستن دکمه‌ها جلیقه در تن شما آزاد نباشد. نکته مهم دیگر نیز این است که دور گردن جلیقه‌ها باید کاملا صاف باشد و به خوبی روی گردنتان بنشیند.

سایز جلیقه

مهمترین نکته در انتخاب سایز درست در خرید جلیقه اندازه زیربغل و قسمت کمر این لباس است. برای اینکه مطمئن شوید که جلیقه‌ها سایز شما هستند، باید به قسمت کمر آن‌ها توجه کنید. این قسمت باید کاملا با بدنتان فیت باشد. همچنین زیربغل جلیقه‌ها نیز باید کاملا راحت باشند.

قد جلیقه

قد انواع جلیقه رسمی تا روی کمر است.

در زمان خرید جلیقه‌ها احتمالا انواع جلیقه مردانه با قدهای متفاوت توجه شما را به خود جلب می‌کند. اما پیش از هر چیز باید بدانید که جلیقه را برای استایل رسمی می‌خواهید یا برای تیپ‌های اسپرت؟ سپس با توجه به استایل موردنظرتان جلیقه‌ای مناسب انتخاب کنید. یادتان باشد اندازه جلیقه‌های رسمی حتماً باید تا روی کمر باشد، اما جلیقه‌های اسپرت کوتاه‌تر هستند.

رنگ جلیقه

رنگ‌های مشکی بهترین رنگ برای انتخاب جلیقه‌های رسمی و رنگ خاکستری یا کرم همراه با چهارخانه‌های ریز بهترین انتخاب برای جلیقه‌‌های غیررسمی هستند. بنابراین باز هم باید به سلیقه و البته استایل موردنظرتان در انتخاب رنگ جلیقه‌ها برگردید.

انواع مدل جلیقه مردانه را بشناسید

علاوه‌بر نکات بالا در خرید جلیقه به شناخت انواع این پوشش نیز نیاز دارید. هرچه بیشتر در مورد جلیقه‌ها بدانید، انتخاب درست‌تری خواهید داشت. شاید انواع ژیله‌ها را تنها با توجه به جنس آن‌ها بتوان تفکیک کرد، اما این موضوع در مورد انواع جلیقه‌های مردانه متفاوت است. علاوه‌بر جنس پارچه، این مدل یقه و تعداد دکمه‌های جلیقه‌ها است که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. در ادامه انواع جلیقه‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

انواع جلیقه مردانه براساس مدل یقه

مدل یقه در انواع جلیقه مردانه متفاوت است.

اولین فاکتوری که در انتخاب جلیقه باید در نظر بگیرید، مدل یقه آن با توجه به سلیقه و استایلتان است. به طورکلی جلیقه‌ها دو مدل یقه دارند:

  • جلیقه یقه هفت مردانه: برای مردان ساده‌پوشی که علاقه به اکسسوری ندارند یا فقط می‌خواهند قسمت کمی از پیراهن‌های آن‌ها دیده شود، این مدل گزینه خوبی است.
  • جلیقه یقه گرد: این مدل جلیقه‌ها رایج‌تر هستند و کاربرد بیشتری در میان آقایان دارند. در این مدل قسمت بیشتری از پیراهن دیده می‌شود.

انواع جلیقه مردانه براساس تعداد دکمه

تعداد دکمه‌‌ها در جلیقه فاکتور مهمی است و کاربرد جلیقه را متفاوت می‌کند. بر این اساس جلیقه‌‌ ها به دو دسته زیر تقسیم‌ می‌شوند:

  • جلیقه تک سینه مردانه: این جلیقه‌‌ها چهار یا پنج دکمه دارند که در عین سادگی ظاهری شیک و امروزی به شما‌ می‌دهد و به نوعی کلاسیک هستند.
  • جلیقه دو سینه مردانه: در مدل‌هایی که در دو قسمت جلیقه یک ردیف ۴ یا ۵ تایی دکمه وجود دارد جلیقه‌ های دوسینه می‌گویند. این جلیقه‌‌ها رسمی‌تر هستند و برای مجالس و میهمانی‌های رسمی استفاده می‌شوند.

با جلیقه چی بپوشیم؟

اگر برای حضور در یک میهمانی غیررسمی جلیقه اسپرت را انتخاب کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که دکمه‌های جلیقه خود را باز بگذارید. اما سوال اصلی این است که چه لباسی زیر جلیقه برای این مهمانی‌ها بپوشیم؟

ست لباس مردانه با جلیقه تنها مختص به استایل‌های رسمی نیست؛ شما می‌توانید پیراهن‌های آستین کوتاه برای زیر جلیقه‌های خود انتخاب کنید و استایلی غیررسمی و جذاب داشته باشید. البته پیراهن‌های آستین بلند نیز گزینه خوبی برای این استایل هستند؛ کافی است که آستین‌های لباس خود را بالا بزنید و جذابیت این استایل را به نمایش بگذارید. درنهایت نیز این تیپ غیررسمی و کلاسیک را با شلوار جین تکمیل کنید.

انواع جلیقه مردانه با کراوات بهترین گزینه برای مراسم‌های رسمی محسوب می‌شود.

اما اگر به دنبال تیپ رسمی مردانه با جلیقه هستید، دیگر نیاز به فکر ندارید؛ کافی است پیراهنی مردانه زیر جلیقه بپوشید و با شلواری کتان یا پارچه‌ای تیپ خود را کامل کنید. یادتان باشد این استایل همراه با کراوات در میهمانی‌های رسمی شما را خوش‌پوش و جذاب‌تر نشان‌ می‌دهد.

بهترین استایل با ژیله

حال که با انواع جلیقه مردانه آشنا شده‌اید، حتما به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد ژیله‌ها نیز هستید. هدف اصلی از پوشیدن ژیله گرم نگه داشتن بدن است. اما اگر می‌خواهید استایل زمستانی جذابی با ژیله داشته باشید، باید چند نکته را در خرید ژیله‌ها مدنظر قرار دهید:

  • ژیله‌های مردانه با رنگ‌های خنثی مانند مشکی یا خاکستری به‌راحتی با هر لباسی ست‌ می‌شوند؛
  • اگر قد کوتاهی دارید، انواع ژیله مردانه بلند شما را قد بلندتر نشان می‌دهد.

زمانی که ژیله مورد نظرتان را خریدید، نوبت به ست کردن این پوشش زمستانی جذاب می‌رسد.

ژیله را با چه لباسی بپوشیم؟

پیش از هر چیز باید بگوییم که ژیله بافتنی برای تیپ‌های کژوال گزینه بسیار ایده‌آلی به شمار می‌آیند. از این رو اگر شما نیز به استایل کژوال علاقه دارید، بهتر است که تیشرت‌هایی با آستین بلند و یقه‌گرد برای زیر ژیله‌های خود انتخاب کنید.

البته این بدان معنا نیست که تنها انتخاب لباس برای زیر جلیقه به تیشرت‌های آستین بلند محدود می‌شود، بلکه شما می‌توانید با توجه به شرایط آب‌وهوایی انتخاب‌های دیگری نیز داشته باشید. به این صورت که در فصول سرد سال بافت‌های ظریف زیر ژیله‌های خود بپوشید.

اما چنانچه عادت به پوشیدن کت‌وشلوار دارید، علاوه‌بر انواع جلیقه مردانه، ژیله‌های پشمی یا فلانل نیز گزینه ایده‌آلی هستند. ست ژیله و شلوار مردانه انتخاب جذابی است که هر فردی سراغ آن نمی‌رود. این ست جذاب برای هر مراسم رسمی انتخاب ایده‌آلی به نظر می‌رسد.

لباس چه رنگی زیر ژیله‌های مردانه بپوشیم؟

لباس‌های تک‌رنگ زیر انواع ژیله مردانه بسیار زیبا و جذاب می‌شوند.

در استایل با ژیله علاوه‌بر انتخاب نوع لباس زیر این پوشش زمستانی باید در انتخاب رنگ آن نیز حساس باشید. اینکه لباس چه رنگی برای زیر ژیله‌های خود انتخاب می‌کنید، می‌تواند استایل شما را بسیار جذاب و دیدنی کند. اولین گزینه برای این که استایلتان زیبا باشد، تیشرت‌های تک‌رنگ است. همچنین رنگ‌های خنثی مثل سفید، خاکستری و دودی برای پوشیدن لباس زیر ژیله انتخاب چشم‌نوازی خواهد بود.

چه شلواری با ژیله‌های مردانه بپوشیم؟

پیش از هر چیز باید بدانید که شلوارهای جین انتخاب بهتری نسبت به شلوار‌های پارچه‌ای برای ست کردن با انواع ژیله‌ها است. علاوه‌بر این چون اکثر ژیله‌ها حجیم هستند، شلوارهای جذب شما را به پوشش دلخواهتان‌ نزدیک‌تر می‌کنند.

استایل زمستانتان را تکمیل کنید!

حال که تمام المان‌های استایل زمستانی خود را با انواع ژیله‌ها انتخاب کردید، نوبت به آخرین گزینه یعنی کیف می‌رسد. شاید بسیاری از مردان به همراه داشتن کیف را لازم ندانند، اما ست کردن ژیله‌ها با کیف‌های چرم کوچک استایل بی‌نظیری به شما‌ می‌دهد.

کلام آخر

حالا که می‌دانید ژیله و جلیقه با یکدیگر تفاوت دارند، دیگر انتخاب میان این دو پوشش برای فصول مختلف سال و موقعیت‌های متفاوت برای شما آسان شده است. امیدواریم با توجه به نکاتی که در این متن به شما گفتیم بهترین انتخاب را در میان انواع جلیقه مردانه و ژیله‌های مردانه داشته باشید. مطمئن باشید با در نظر گرفتن این نکات استایلی جذاب و چشمگیر با این پوشش خواهید داشت.

البته این که در مورد ژیله زنانه در این متن صحبت نکردیم بدین معنا نیست که این پوشش مختص به آقایان است. خانم‌ها نیز می‌توانند با این پوشش استایل‌های بی‌نظیری را تجربه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *