استایل زنانه, استایل مردانه

چه رنگی بپوشیم؟ | روانشناسی و اصول انتخاب رنگ لباس

اصول انتخاب رنگ لباس

رنگ‌‌‌ ها آن‌قدر قدرتمند هستند که بتوانند شما را خوب یا بد جلوه کنند. هر رنگ نمایانگر یک وجه از شخصیت شما و جایگاهی است که از لحاظ روحی در آن قرار دارید. اگر به استایل خودتان اهمیت‌ می‌دهید و برایتان مهم است که در جمع‌های مختلف چگونه به نظر بیایید بدون دانش رنگ شناسی و استفاده درست از رنگ‌‌‌ ها در تیپ و استایل شخصی‌‌‌‌تان نمی توانید موفقیت چندانی در این زمینه کسب کنید و به محبوبیت ایده آل‌تان برسید. در ادامه با مطالبی که توسط سایت چرم کروکو جمع آوری شده است با ما همراه شوید تا درباره رنگ‌‌‌ها و تاثیر آن در استایل افراد کمی بیشتر آشنا شویم.

فاکتورهای مهم در انتخاب رنگ لباس

هر چند انتخاب رنگ لباس یک امر سلیقه‌‌ای است و به شخصیت افراد برمی‌گردد اما توجه به این فاکتورها‌ می‌تواند راهنمای خوبی برای شما در انتخاب رنگ لباس‌ های مورد علاقه‌‌‌‌تان باشد.

فاکتور اول؛ جنسیت

باید به جنسیت رنگ هایی که انتخاب می‌کنید دقت لازم را داشته باشید. رنگ ها به دو دسته زنانه و مردانه تقسیم می‌شوند.

  • رنگ ‌های زنانه: از لحاظ روانشناسی رنگ‌های پرشور و گرم مثل قرمز، رنگ‌های زنانه‌‌ای هستند و مناسب طراحی لباس‌های دخترانه و زنانه است.
  • رنگ ‌های مردانه: رنگ‌های سرد و فعال مثل آبی، سبز یا قهوه‌‌ای برای لباس مرد‌‌‌ها بیشتر استفاده‌ می‌شود. این رنگ‌‌‌ها بر روحیه سخت کوشی و پویایی مردانه بیشتر تمرکز دارد.

فاکتور دوم؛ کنتراست

رنگ‌ های یک لباس باید همجواری یا کنتراست لازم را داشته باشند تا از طریق پوشیدن آن بتوان تاثیر نیرومندی بر محیط اطراف گذاشت. کنتراست در واقع تضاد مشخص میان دو رنگ است که توسط چشم‌های ما مقایسه و تحلیل‌ می‌شود. کنتراست تیره روشن، کنتراست همزمان، کنتراست سرد و گرم از انواع شکل‌های کنتراست است. شدیدترین کنتراست میان سه رنگ اصلی یعنی زرد، آبی و قرمز است که هیچ وجه تشابهی با هم ندارند بنابراین در کنار هم قرار گرفتن اصولی آنها در یک پوشش بسیار سخت است و در عین حال کنتراست نیرومندی ایجاد‌ می‌کند.

فاکتور سوم؛ اندام

توجه به اندام و فیزیک بدن یکی دیگر از فاکتورهای مهم انتخاب رنگ لباس است. رنگ‌ های روشن، براق و زنده برای افراد قد بلند مناسب است. این رنگ‌‌‌ ها افراد لاغر را کمی توپرتر نشان‌ می‌دهد. افراد کوتاه و چاق بهتر است از رنگ ‌های مات یا تیره استفاده کنند. رنگ‌های روشن و تند برای این افراد مناسب نیست چون اضافه وزن آنها را بیشتر نشان می‌دهد.

فاکتور چهارم؛ سن و سال

رنگ‌‌‌ ها بر اساس سن افراد به چند دسته کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالی و کهنسالی تقسیم‌ می‌شود. اینکه شما چند سالتان است عامل تاثیرگذاری در انتخاب رنگ لباس ‌های شما دارد که‌ می‌تواند جایگاه و شخصیت شما را در هر سنی که هستید تا حدودی نشان دهد.

رنگ های مناسب برای کودکان

همیشه انتخاب رنگ لباس برای کودکان بیشتر از طرح آن اولویت دارد. در انتخاب رنگ لباس‌های کودکان بیشتر از رنگ ‌های سفید یا روشن و شاد استفاده‌ می‌شود. رنگ ‌های تیره و سیاه انتخاب خوبی برای این رده سنی نیست.

رنگ های مناسب نوجوانان

نوجوانان به دلیل روحیات خاص و دوران بلوغی که در آن به سر‌ می‌برند طرفدار طیف رنگ‌ های آبی و صورتی هستند.

رنگ های مناسب جوانان

جوانان علاقه زیادی دارند که رنگ ‌‌‌ها را با هم ترکیب نمایند و از این طریق پوشش خوبی برای خود دست و پا کنند.

رنگ های مناسب میانسالان

در میانسالی و کهنسالی بیشتر از رنگ ‌های تیره استفاده می‌شود. البته برای انرژی و بشاش نشان دادن این دسته از لباس‌‌‌ها اغلب رنگ ‌های شادی در قسمت هایی از آن به کار‌ می‌رود.

انواع رنگ ها

رنگ‌‌‌ ها به سه گروه عمده تقسیم‌ می‌شوند؛ رنگ‌ های گرم، رنگ‌ های سرد و رنگ ‌های خنثی

رنگ ‌های گرم

قرمز، زرد، نارنجی از گروه رنگ ‌های گرم هستند. از این رنگ‌‌‌ ها برای جلوه بیشتر لباس هایی با رنگ ‌های خنثی یا سفید و مشکی استفاده‌ می‌شود. این رنگ ‌‌‌ها نماد عشق و شور زندگی است. رنگ‌ های گرم شما را جوان تر نشان‌ می‌دهد و احساس شادی و نشاط را هم در وجود شما و هم در اطرافیانتان برانگیخته‌ می‌کند. افرادی که لباس هایی به رنگ گرم‌ می‌پوشند در نگاه دیگران با اعتماد به نفس و جذاب هستند. در ادامه به چند نمونه از انواع رنگ گرم و نحوه ست کردن آن اشاره‌ می‌کنیم.

  • رنگ قرمز: انتخاب رنگ قرمز در لباس نشانه چیست و با چه رنگی ست می شود؟

اگر‌ می‌خواهید پر انرژی جلوه کنید حتماً از این رنگ در پوشش خود استفاده نمایید. البته همانطور که‌ می‌دانید هر چیزی میانه اش خوب است! استفاده زیاد از رنگ قرمز موجب تندخویی‌ می‌شود بنابراین استفاده از این رنگ پرانرژی در پوشش باید بسیار هوشمندانه باشد. افرادی که زیاد قرمز‌ می‌پوشند کمی خودخواه و در عین حال زرنگ و باهوش اند. آن‌‌‌ها به راحتی می‌توانند افراد را به وجد بیاورد و تحت تاثیر خود قرار دهند. توجه کنید که رنگ قرمز و کلاً رنگهای گرم کمی شما را چاق نشان می‌دهد. مردها بیشتر به سمت زنانی جذب‌ می‌شوند که از طیف رنگ‌های قرمز در لباس ‌های خود استفاده کرده باشند. کمی بنفش روشن یا رنگ ‌های پاستلی که در کنار رنگ قرمز لباس به کار رفته باشد چشم‌‌‌ها را بیشتر به سمت شما‌ می‌چرخاند.

  • رنگ زرد: انتخاب رنگ زرد در لباس نشانه چیست و با چه رنگی ست می شود؟

اولین عنصر حیات بخشی که درباره رنگ زرد به ذهن‌ می‌آید خورشید است. زرد رنگ شادی و خنده و انرژی است. هر کجا باشید اگر زرد پوشیده باشید در مرکز توجه قرار‌ می‌گیرید. شاید به همین خاطر است که در صنعت تبلیغات یا بیلبوردهای سطح شهر از این رنگ زیاد استفاده‌ می‌شود.

رنگ زرد با ترشح سراتونین در مغز سرعت متابولیسم بدن را افزایش‌ می‌دهد و روحیه افرادی که در معرض این رنگ هستند را به سرعت بالا‌ می‌برد. اگر عاشق رنگ زرد هستید به خلاقیت خودتان شک نکنید! شما فرد خلاقی هستید و رویاهای زیادی درسر دارید. اگر‌ می‌خواهید مانند خورشید بدرخشید لباس‌ های زرد‌‌‌‌تان را با کمی نارنجی تیره یا سبز آبی متعادل کنی. زرد با سورمه‌‌ای و بنفش هم ست زیبایی است.

  • رنگ نارنجی: انتخاب رنگ نارنجی در لباس نشانه چیست و با چه رنگی ست می شود؟

استفاده از رنگ نارنجی در لباس شما،  شاید شخصیت شما را کمی عجیب نشان دهد اما انرژی و جذابیت این رنگ به قدری است که به سرعت به اطرافیان شما منتقل‌ می‌شود و آن‌‌‌ها را به وجد‌ می‌آورد. ترکیب نارنجی با رنگ ‌های خاکی استایل شیکی را به شما هدیه‌ می‌دهد. رنگ نارنجی در کنار آبی تیره یا لاجوردی برای ایجاد کنتراست، ترکیب بی‌نظیری است.

  • رنگ صورتی: انتخاب رنگ صورتی در لباس نشانه چیست و با چه رنگی ست می شود؟

دخترانه ترین رنگ دنیا صورتی است. اگر می‌خواهید طرف مقابلتان را آرام کنید و سطح عصبانیت او را تا حدودی کاهش دهید از رنگ صورتی در لباس خود استفاده کنید. صورتی پسندها آدم‌های با انصافی هستند، اهل سپاسگزاری اند و محبت هیچ کس را بی پاسخ نمی گذارند. ست کردن رنگ صورتی با سرمه‌‌ای شما را مدرن و امروزی نشان‌ می‌دهد.

برای ست کردن  لباس هایی با صورتی کم رنگ از رنگ ‌های سفید، خاکستری یا آبی فیروزه‌‌ای و برای صورتی پررنگ یا سرخابی از زرد، قهوه‌‌ای و سبزهای روشن استفاده کنید.

رنگ‌های سرد

رنگ هایی مانند آبی، بنفش، سبز از دسته رنگ‌های سرد هستند. رنگ‌های سرد نماد همدلی، سکون و تعادل هستند. وقتی از رنگ‌های سرد در لباس‌های خود استفاده‌ می‌کنید آدم سرسخت تری نشان داده‌ می‌شوید. همچنان با چرم کروکو همراه شوید تا از ویژگی لباس هایی با رنگ سرد بیشتر بدانیم.

  • رنگ آبی: انتخاب رنگ آبی در لباس نشانه چیست و با چه رنگی ست می شود؟

تا به حال به این فکر کرده اید چرا بیشتر لباسهای فرم رسمی و اداری آبی است؟ چون آبی نشانه اعتماد است! پس اگر‌ می‌خواهید در یک مصاحبه استخدامی شرکت کنید لباس آبی تاثیر مثبتی روی مصاحبه‌گر شما خواهد گذاشت. چه آبی تیره بپوشید چه آبی روشن، پیامی که به اطرافیان خود‌ می‌دهید این است «من قابل اعتماد هستم». آرامش و سلامت خصلت انکارناپذیر آبی‌پوشان است. ست جین بهترین گزینه برای این افراد است. این رنگ را با خاکستری یا مشکی هم‌ می‌توانید به زیبایی ست کنید.

  • رنگ سبز: انتخاب رنگ سبز در لباس نشانه چیست و با چه رنگی ست می شود؟

رنگ سبز به انسان آرامش‌ می‌دهد و به او در به دست آوردن نوعی سکون درونی و یک ثبات همیشگی کمک می‌کند. اگر در لباس‌ های‌‌‌‌تان رنگ سبز بیشتر از همه به چشم می‌خورد شما فردی شاداب و سرزنده هستید. رنگ سبز نشان از ارتباط درونی شما با طبیعت است و این امر شما را در چشم دیگران مهربان و دلسوز جلوه می‌دهد. ترکیب رنگ سبز با بنفش یا خاکستری هماهنگی بیشتری دارد. سبز پر رنگ هم با رنگ‌های قهوه‌‌ای و نارنجی به راحتی ست‌ می‌شود.

  • رنگ بنفش: انتخاب رنگ بنفش در لباس نشانه چیست و با چه رنگی ست می شود؟

مهم نیست هنگام خرید از یک بوتیک لباس چه طیف هایی از رنگ بنفش چشم‌‌‌‌تان را‌ می‌گیرد. اگر عاشق رنگ بنفش هستید آدمی رویاپرداز و عاطفی هستید و احتمالاً دنبال کردن موضوع‌های عرفانی و فلسفی یکی از سرگرمی‌های روزمره‌‌‌‌تان است. کسانی که با شما در ارتباطند‌ می‌دانند که چقدر غیرقابل پیش‌بینی هستید. بنفش همراه با خردلی، خاکستری، یاسی یا نارنجی ترکیب بی نظیری به استایل شما‌ می‌دهد.

رنگ‌ های خنثی

رنگ ‌های طوسی، خاکستری، دودی که آن‌‌‌ها را به نام رنگ ‌های بی‌طرف نیز‌ می‌شناسند جز رنگ‌ های خنثی هستند. ویژگی اصلی لباس هایی با رنگ‌ های خنثی این است که هیچ وقت کهنه و قدیمی نمی شوند. اگر نمی دانید رنگ ‌های خنثی نشانه چیست و چگونه باید در لباس‌‌‌ها و پوشش خود از آن‌‌‌ها استفاده کنید ادامه این مطلب را از دست ندهید.

  • رنگ سفید:انتخاب رنگ سفید در لباس نشانه چیست و با چه رنگی ست می شود؟

سفید یک رنگ کامل است و یادآور صداقت و پاکی است. وقتی از سفید در لباس‌های خود مخصوصاً پیراهن استفاده می‌کنید نوعی معصومیت و احترام را در ذهن اطرافیان خود تداعی‌ می‌کنید. از معایب رنگ سفید در لباس این است که سریع چرک می‌شود و گاهی مواقع پاک کردن آن وقت زیادی از شما‌ می‌گیرد. لباس‌های سفید با هر رنگی ست‌ می‌شود هر چند رنگ ‌های قرمز، لیمویی وکاربنی در کنار رنگ سفید اثر بهتری دارد. رنگ سفید در کنار رنگ کرم ترکیب جالبی نیست.

  • رنگ سیاه: انتخاب رنگ سیاه در لباس نشانه چیست و با چه رنگی ست می شود؟

سیاه رمزآلودترین رنگ است. هم‌ می‌تواند نشانه مفاهیم مثبتی مثل زیبایی و قدرت باشد هم نمایانگر مفاهیم منفی مثل غم و اندوه. کسانی که از لباس‌روانشناسی های سیاه بیشتر استفاده‌ می‌کنند آدم‌های جاه طلب و در عین حال با احساسی هستند. آنها می‌خواهند وقتی با کسی ارتباط برقرار‌ می‌کند طرف مقابل روی جنبه‌های درونی شخصیت آنها تمرکز کند نه ظاهرشان! رنگ مشکی با هر رنگی که دوست داشته باشید ست‌ می‌شود البته بهتر است آن را با رنگ سرمه‌‌ای یا قهوه‌‌ای ست نکنید.

 

  • رنگ خاکستری: انتخاب رنگ خاکستری در لباس نشانه چیست و با چه رنگی ست می شود؟

اگر از رنگ خاکستری در پوشش خود بیش از دیگر رنگ‌‌‌ها استفاده‌ می‌کنید پس خیلی به دنبال جلب توجه دیگران نیستید. این رنگ نماد بلوغ است. برای همین افراد مسن به این رنگ علاقه زیادی دارند. این رنگ نماد منطق، درک یا اندوه است. رنگ تعادل و بی طرفی است؛ نه تیره و دلگیر است و نه روشن و شاد. قاطعیت ویژگی اصلی کسانی است که رنگ خاکستری بیشتر از هر رنگی در کمد لباس هایشان به چشم میخورد. رنگ خاکستری همان قدر که با سفید، بنفش یا آبی بسیار زیبا ست‌ می‌شود در کنار رنگ قهوه‌‌ای ممکن است توی ذوق بزند چون هر دو رنگ‌های خنثی هستند و اثری روی یکدیگر ندارند.

  • رنگ قهوه ای: انتخاب رنگ قهوه ای در لباس نشانه چیست و با چه رنگی ست می شود؟

قهوه ‌‌ای نشانه طبیعت است. این رنگ را در زمین، تنه درختان، چوب‌‌‌ها و اعماق اقیانوس‌ می‌توان دید. انتخاب مکرر رنگ قهوه ‌‌ای برای لباس نشانه این است که شما فرد محافظه کاری هستید و به دیگران نیز احترام می‌گذارید. استفاده زیاد از رنگ قهوه ‌‌ای در تیپ شما باعث می‌شود اطرافیان هم شما را فردی منطقی معتبر و باهوش بدانند. رنگ قهوه ‌‌ای با کرم به زیبایی در پوشش ست‌ می‌شود.

چند نکته در انتخاب رنگ لباس

  • در فصل‌های سرد سال مثل پاییز و زمستان لباس هایی با رنگ‌های گرم بپوشید.
  • اگر پوست روشن و سفیدی دارید رنگ‌های گرم برای شما مناسب تر است.
  • برای افرادی که پوست گندمی و تیره دارند رنگ‌های خیلی روشن مناسب نیست.
  • در فصل‌های تابستان پوشیدن لباس هایی با رنگ سرد باعث القای احساس لطافت و سرزنده گی به شما‌ می‌شود.
  • از رنگ‌های پایه بیشتر استفاده کنید و رنگ‌های دیگر را با آن ست کنید.
  • برای مهمانی‌های رسمی از رنگ‌های سنگین و تیره استفاده نمایید. در میهمانی‌‌‌ها و جشن‌های خودمانی رنگ‌های روشن گزینه بهتری است.
  • از پوشیدن لباس هایی که رنگ کاملا یکسانی دارند پرهیز کنید.

 نکته پایانی

بعد از بررسی اجمالی اصول انتخاب رنگ لباس که توسط چرم کروکو  ارائه شد لازم است بدانید که همه چیز در انتخاب رنگ لباس نهایتا به علاقه و سلیقه شما بستگی دارد. این شما هستید که تعیین‌ می‌کنید کدام رنگ به شما‌ می‌آید و در آن احساس راحتی بیشتری‌ می‌کنید. یادتان باشد رنگ‌‌‌ها در پوشش ما اثر غیر قابل انکاری در محیط اطرافمان و کسانی که با آنها سر و کار داریم‌ می‌گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *