بیشتر بدانید

چرم مصنوعی چیست | انواع چرم مصنوعی(وینیل، اشبالت، اکلیلی و…)

امروزه صنعت چرم یکی از محبوب‌ترین صنعت‌ها به شمار می‌رود و کارخانجات متعددی تلاش می‌کنند تا انواع محصولات را با استفاده از چرم مصنوعی و طبیعی به بازار ارائه کنند و در این مسیر بسیاری از شرکت‌ها به دلیل ناتوانی در تولید محصولات با کیفیت، از چرخه رقابت خارج می‌شوند. تا به حال از خود پرسیده‌اید که انواع چرم مصنوعی به چه اقسامی دسته بندی می‌شوند؟ طبیعتاََ در خط تولید‌های مختلف از مواد اولیه گوناگونی بهره می‌گیرند، اما این مواد دقیقا چه کمکی به صنعت چرم خواهند کرد؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت: برای تولید پوشاک و یا وسایل مصرفی منزل، از چرم‌های متمایزی استفاده می‌شود که هر کدام ویژگی‌های بخصوص خود را دارند. در این مطلب به انواع چرم ‌ها و خصلت هر یک از آنها نگاهی کلی خواهیم انداخت تا اطلاعاتی جامع درباره صنعت چرم کسب کنیم. در ادامه این مقاله همراه کروکو باشید.

 

ویژگی هر یک از چرم‌ها

همانطور که می‌دانید تفاوت‌های خاصی مابین انواع چرم وجود دارد که هر کدام در ساخت وسایل مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به تشریح برخی از پرطرفدار‌ترین چرم‌‌های موجود در بازار خواهیم پرداخت که عبارت‌اند از:

چرم اشبالت

این دسته از چرم‌ها هم به صورت طبیعی و هم به طور مصنوعی در بازار وجود دارند. مهم‌ترین نکته‌ای که چرم اشبالت را از سایر چرم‌ها متمایز می‌کند، پرز‌هایی است که در دو طرف پارچه وجود دارند. پرز‌های درونی پارچه زبرتر بوده و کوتاه‌تر از بیرون پارچه هستند. از این نوع چرم در تولید کیف و کفش‌های زنانه، انواع کیف پول‌ها، جیب لباس‌ها و پالتو‌ها و… استفاده می‌شود. معمولا کسانی این پارچه چرمی را تهیه می‌کنند که تولیدکننده پوشاک و اکسسوری‌ها هستند و با خرید عمده این چرم در هزینه‌های تولید صرفه‌جویی می‌کنند. در ساخت کیف‌ها از این پارچه در محکم سازی ساختار درونی آنها بهره می‌برند تا هم موجب زیبایی بیشتر کالا شده و هم دوام آن را افزایش دهند. چرم مصنوعی اشبالت در رنگ‌های متنوعی ساخته می‌شود و این امکان را به تولیدکنندگان می‌دهد تا بتوانند محصولات خود را با انواع رنگ‌ها در اختیار مشتریان قرار دهند و به فروش برسانند.

 

چرم مصنوعی اکلیلی

امروزه با پیشرفت صنعت مد برخی پارچه‌ها نسبت به گذشته خود به‌روزرسانی شده و طرفداران بیشتری را مجذوب خود می‌کنند. پارچه‌های چرمی اکلیلی یکی از آن موارد هستند که در بازار امروز توجهی ویژه‌ای به آنها می‌شود. همانطور که از اسم این مدل چرم پیداست، شامل اکلیل‌های بسیار زیادی می‌شود که نسبت به سلیقه مشتریان، به دو صورت ریز و درشت تولید شده و به فروش می‌رسند. چرم مصنوعی اکلیلی این قابلیت را دارد که در طرح‌های متنوع طراحی شود و رنگ‌بندی گسترده‌ای داشته باشد، به همین دلیل پارچه‌های چرم اکلیلی بخاطر زرق و برق فراوان، یکی از انتخاب‌های خاص و تک به شمار می‌آیند. این پارچه زیبا در ساخت کیف و کفش‌های ست، به کار گرفته می‌شود، به این صورت که پارچه بیرونی آنها با استفاده از این چرم مصنوعی، زینت داده می‌شود و ظاهر بی‌نظیری را به ارمغان می‌آورد.

چرم وینیل

یکی از چرم‌های سبک و مقاوم در برابر آب و رطوبت است که شرکت‌ها از آن در تولید انواع پوشاک و مبل‌ها استفاده می‌کنند. چرم پلی وینیل به طور کامل بر روی رویه‌هایی دیگر ذوب می‌شود و ظاهر آنها را به خود می‌گیرد، به همین دلیل در ساخت مبل‌ها و کمربند‌ها بیشتر بهره گرفته می‌شود. مقاومت این نوع چرم در برابر سایش و پوسیدگی، آن را به یک جنس محبوب در بین تمام چرم‌ها تبدیل کرده است.  اگر به دنبال هزینه کم و در عین حال کارایی بالا هستید، حتما اجناسی را خریداری کنید که از چرم وینیل ساخته شده‌اند. مطمئن باشید در روز‌های خوش و بد زندگی یار و یاور شما خواهد بود.

مزیت چرم مصنوعی نسبت به چرم طبیعی

در بین دو نوع چرم شناخته شده ‌چرم‌های مصنوعی نسبت به چرم طبیعی قیمت پاییت‌تری داشته و برای افرادی که توان اقتصادی خوبی ندارند بسیار مناسب است. همچنین امکان استفاده و ست کردن انواع چرم‌های مصنوعی در استایل‌های مختلف، موجب می‌شود با یک خرید آگاهانه بتوانید در طولانی مدت و با لبا‌س‌های گوناگون از کالای چرمی خود استفاده کنید. دوخت پارچه‌ چرم‌های مصنوعی راحت‌تر و ساده‌تر از چرم طبیعی است، و این امر شما را قادر می‌سازد تا با ارائه پارچه مورد علاقه خود به یک خیاط ماهر، طرح و کالای مد نظر خودتان را داشته باشید. معمولا در دوخت پارچه چرمی از نخ کرکی بهره می‌گیرند تا ردپای سوزن بر روی پارچه باقی نماند و دوخت تمیز و زیبایی را به مشتریان تحویل دهند.
این نکته را فراموش نکنید که تعمیر و تمیز کردن انواع چرم ‌های مصنوعی بسیار ساده‌تر و سریع‌تر صورت می‌گیرد، تنها به یک دستمال پارچه‌ای نیاز دارید تا با مقداری رطوبت بر روی کثیفی ایجاد شده بکشید و شاهد تمیز شدن لحظه‌ای آن باشید. ناگفته نماند که در صورت آسیب دیدن چرم، می‌توانید به راحتی آن را تعویض و تعمیر کنید و نیازی به پرداخت مبالغ بالا نیست. چرم طبیعی برخلاف پارچه‌های چرمی مصنوعی رطوبت را در خود نگه می‌دارد و باعث ایجاد پوسیدگی و ترک خوردگی می‌شود اما چرم‌های مصنوعی این قابلیت را دارند که در برابر رطوبت مقاوم بوده و می‌توان از آنها در هر آب و هوایی بهره گرفت.

 

معایب انکار نشدنی چرم‌ های مصنوعی!

اساسی‌ترین عیب پارچه‌های چرم مصنوعی این است که مانند چرم طبیعی قابلیت تنفس ندارد و در کالا‌هایی مانند کفش‌ها، ممکن است احساس بدی به فرد استفاده کننده منتقل کند. قابلیت پوشش‌دهی و کشش چرم‌های طبیعی بیشتر از مصنوعی بوده که خود عامل تاثیر گذاری برای خرید چرم است.
پارچه‌های چرم مصنوعی در طولانی مدت استحکام و شادابی رنگ خود را از دست می‌دهند و مانند روز اول زرق و برق خیره کننده‌ای نخواهند داشت. همچنین چرم‌های طبیعی دوام بالایی در برابر سوراخ یا پاره شدن دارند که این ویژگی از چرم‌های مصنوعی سلب شده است و به عنوان خصلت منفی آنها شناخته می‌شود.

 


کلام آخر

تاکنون با اکثر ویژگی‌های چرم مصنوعی و چگونگی استفاده از آنها در ساخت محصولات مختلف آشنا شده‌اید. انتخاب نوع پارچه چرم تماماََ به سلیقه شخصی مشتریان بستگی دارد و مطمئن باشید که در ساخت تمام کالا‌ها از انواع چرم‌ها بهره گرفته می‌شود. شما باید با در نظر گرفتن نیاز‌ها و انتظارات خود از یک پارچه چرم، با انتخاب بهترین گزینه موجود در بازار، دست به خرید بزنید تا هم به نیاز‌های خود رسیده باشید و هم استایلی شیک و منحصر‌به‌فرد را با استفاده از انواع چرم به ارمغان بیاورید. فراموش نکنید که تمامی پارچه‌های چرم نیاز به مراقبت دارند تا بهترین کارایی را به شما تحویل دهند. بنابراین با نهایت دقت به تمیز کردن و نگهداری آنها کرده تا بیشترین بازدهی را برای شما داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *