ویژگی های ضروری برای یک کفش پیاده روی مناسب

[rt_reading_time label="زمان مطالعه این مقاله ارزشمند : " postfix="دقیقه" postfix_singular="دقیقه"]

پیاده‌روی یکی از راه‌های حفظ سلامت جسم و روح انسان است، ورزشی بسیار ساده و ارزان که فارغ از هر محدویتی بوده و شما در آن فقط به یک کفش مناسب نیاز دارید تا برنامه‌ی خود را آغاز کنید.

اما مهم‌ترین مسئله در این ورزش انتخاب یک کفش مناسب است، کفشی که استانداردهای لازم برای پیاده‌روی طولانی را داشته باشد و سلامت پاهایتان را حفظ کند.

با ما همراه باشید تا ویژگی‌های اصلی یک کفش مناسب برای پیاده‌روی را با هم بررسی کنیم.

سایز کفش پیاده‌روی باید کاملا مناسب پاهایتان باشد

در هنگام خرید، کفش‌هایی را انتخاب کنید که بین انگشت پاها تا سر کفش تقریبا به اندازه‌ی ۱ سانتی متر فاصله وجود داشته باشد و عرض کفش نیز آزاد باشد تا بتوانید به راحتی حرکت کنید. این فاصله به شما کمک می‌کند تا با افزایش حجم پاها در حین پیاده‌روی دچار مشکل نشوید. به یاد داشته باشید که کفش‌های ورزشی با گذشت زمان دچار تغییر اندازه نشده و اصطلاحا جا باز نمی‌کنند پس اگر کفش تنگی انتخاب کرده باشید در آینده دچار مشکل خواهید شد.

زمان خرید کفش نیز بسیار مهم می‌باشد مثلا خرید کفش پیاده‌روی را بعد از ورزش انجام دهید زیرا در این زمان پا در بزرگ‌ترین حالت خود قرار دارد.

کف کفش پیاده‌روی باید مطابق با قوس‌های طبیعی پا باشد

کف پا به طور طبیعی دارای قوس‌هایی است که تحمل وزن انسان هنگام راه رفتن را آسان و ممکن می‌کند، شما باید این نکته را در خرید کفش پیاده‌روی در نظر بگیرید و کفش‌هایی را انتخاب کنید که کف آن ها مطابق با قوس‌های طبیعی پا باشد، بدین ترتیب کفش هنگام راه رفتن از قوس‌های کف پا محافظت می‌کند، میزان انعطاف پذیری کفی نیز بسیار مهم است و باعث می‌شود راه رفتن و دویدن به صورت کاملا بی نقص و بدون آسیب به پاها انجام گیرد.

کفی کفش‌های پیاده‌روی نباید صاف، بیش از اندازه نرم و یا سفت باشد، انعطاف کم باعث ایجاد درد و خستگی در کف پاها می‌شود، انعطاف زیاد کفی کفش نیز باعث عدم خنثی سازی در نیروهای وارد شده به بدن حین راه رفتن می‌شود و آسیب‌های بدنی را به دنبال دارد.

افراد با کف پای صاف: از کفش با لایه‌ی میانی سفت استفاده کنند.

افراد با قوس کف پای زیاد:  از کفش با انعطاف‌پذیری بالا استفاده کنند.

توجه به عاج‌های کفش نیز نکته‌ی مهمی است و بایستی در نظر گرفته شود زیرا از سُر خوردن شما حین ورزش جلوگیری می‌کند.

پاشنه‌ی کفش‌ پیاده‌روی باید مناسب باشد

پاشنه‌های ضخیم حرکت را کند کرده و باعث بروز درد در ناحیه‌ی ساق پا می‌شود، پاشنه‌های خیلی نرم نیز قدرت ضربه را کاهش داده و دردهای عضلانی را در پی خواهند داشت پس لازم است کفشی را انتخاب کنید که پاشنه‌ی آن نسبتا نرم و باثبات باشد و از حرکت افقی و عمودی پا جلوگیری کند.

رویه کفش باید از الیاف طبیعی باشد

استفاده از مواد شیمیایی در رویه‌‌ی کفش باعث بروز حساسیت‌های پوستی و جلوگیری از تهویه‌ی درست پاها می‌شود به همین علت رویه‌ی کفش باید از الیاف کتان ساخته شده و دارای منافذی برای عبور هوا باشد تا از بروز هر نوع قارچ و بیماری پوستی در پاها پیشگیری شود.

سخن پایانی

فراموش نکنید که استفاده از کفش‌های نامناسب در طولانی مدت باعث ایجاد آسیب‌های جدی به پاها و حتی دیگر نقاط بدن می‌شود پس اگر قصد شروع کردن ورزش پیاده‌روی را دارید بهتر است یک کفش مناسب برای این کار انتخاب کنید و در کنار حفظ سلامت بدنتان از ورزش کردن نیز لذت ببرید.

پیشنهادهایی برای شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادهایی برای شما

مقالات مرتبط

تخفیف های

باورنکردنی

WhatsApp WhatsApp
خانه
حساب کاربری من