بیشتر بدانید

انواع واکس چرم و اسپری های نانو مخصوص چرم + روش استفاده

آلودگی همه جا هست، خشکی هوا، آلاینده های شهری و صنعتی، گرد وخاک، بارندگی و… همه و همه از عواملی هستند که پوشاک چرمی محبوب شما را در طول روز تهدید می‌کند. از طرف دیگر چرم کالای لوکس و گرانی محسوب می‌شود؛ بنابراین روش نگهداری از آن بسیار حساس و حائز اهمیت است. انواع واکس ها، اسپری ها، اسفنج های روغنی، کف های اسپری شونده و… به همین منظور تولید و روانه بازار شده است. چرم کروکو در این مطلب شما ار با رایج ترین نوع واکس ها و اسپری ها و روش های استفاده از آن برای محافظت از کالاهای چرمی تان آشنا می‌کند. پس در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

انواع واکس چرم

به ماده ای که در دمای محیط حالت جامدی دارد اما در دماهای بالاتر به حالت مایع با ویسکوزیته پایین تر می‌شود واکس می‌گویند. واکس ها انواع و اقشام مختلفی دارند. رایج ترین واکس چرم در دو نمونه کرم و موم در بازار موجود است که هر کدام کاربرد خودش را دارد.

واکس چرم کرم

 این واکس ها حالتی کرمی دارند و درخشندگی ماتی به سطح چرم می‌دهند. این واکس ها علاوه بر مزطوب نگه داشتن چرم موجب باز شدن منافذ و تنفس بهتر آن می‌شود. واکس چرم کرمی نسبت به نوع مومی در مدت زمان کمتری جذب چرم می‌شود. بنابراین برای زمان هایی که عجله دارید یا مهارت چندانی در واکس زدن ندارید گزینه خوبی است.

واکس چرم موم

 موم ها براق کننده های جامدی هستند که حالتی سفت تر از واکس های کرمی دارند. ماندگاری این واکس ها روی سطح چرم بیشتر است و جلا و درخشندگی زیباتری دارد. برای استفاده ارز واکس های چرم مومی باید کمی حوصله به خرج دهید. اگر نه سراغ این واکس نروید. فرایند واکس زدن با واکس های مومی کمی زمان بر است و طی چند مرحله پشت سرهم انجام می‌شود. استفاده زیاد و بیش از اندازه از این واکس ها سبب بسته شدن منافذ چرم و در نتیجه کهنگی زودرس آن می‌شود. یکی دیگر از مزیت های واکس های مومی این است که خط و خش های سطح چرم را می‌پوشاند؛ و با ایجاد یک لایه محافظ روی چرم به آنخ اصیتی ضد آب می‌دهد. غلضت موم نسبت به کرم بیشتر است بنابراین قدرت براق کنندگی بیشتری دارد.

واکس موم بهتر است یا کرم؟

انتخاب هر کدام از واکس های موم یا کرم بستگی به سطح چرم مورد نظر شما دارد. آیا به جلای بیشتر و طول عمر جنس چرم خود فکر می‌کنید؟ آیا تغذیه کردن چرم برایتان از هر چیزی مهمتر است؟ شاید هم می‌خواهید منافذ بسته چرم تان ابز شود؟ یا چون در یک منطقه بارانی زندگی می‌کنید می‌خواهید جنس چر متان خاصیت ضدابی پیدا کند. در هر کدام از این موارد با توجه به نکاتی که در بالا ذکر شد می‌توانید یکی از انواع واکس چرم کرمی یا مومی را انتخاب کنید.

یک پیشنهاد کروکویی!

پیشنهاد چرم کروکو این است که از هر دو واکس  با هم استفاده کنید. البته خیلی مهم است که شما روش صحیح واکس را زدن را بدانید. می‌توانید در مرحله اول  واکس کرم را روی سطح چرم پخش کنید و در مرحله بعد از واکس مومی برای محافظت از آن استفاده نمایید.

واکس چرم برای کفش های چرمی

تمیز کردن و برق انداختن کفش های چرم یکی از روشهای نگهداری این کالای دوست داشتنی است. برای واکس زدن کفش چرم ابتدا واکس، کفش و سایر ابزار خود را روی سطح صافی مثل زمین یا میز قرار دهید. قبل از آن روی سطح مورد نظر را با یک روزنامه، مشما یا پارچه بپوشانید که ذره های واکس در اطراف پخش نشود. نمی خواهید که بعد از پایان عملیات واکس زنی به تمیزکاری و نظافت مشغول شوید. اگر کفش چرم شما بند دار است بندهای آن را از کفش جدا کنید.

با یک دستمال نخی مرطوب گرد و خاک سطح کفش چرم را تمیز کنید. برس مخصوص واکس را بردارید و شروع به پخش کردن سطح کفش چرم به واکس کنید. حواستان باشد از برس های مویی نرم استفاده کنید. برس های خشک ممکن است به سطح لطیف کفش چرم شما آسیب برساند. حالا برس مخصوص براق کنندگی را بردارید و با چند حرکت رفت و برگشتی به سرعت روی سطح کفش بکشید.

این کار را تا زمانی که تمام واکس به خورد کفش نرفته است ادامه دهید. وقتی واکس به خوبی جذب سطح کفش شد به آن استراحت بدهید. بدین صورت که کفش چرم را حداکثر برای دو ساعت در هوای آزاد قرار دهید. این کار به ماندگاری واکس روی سطح کفش کمک می‌کند. خب کار شما تمام شده است. کفش های چرم تان را در یک جعبه قرار دهید و منتظر باشید در اولین فرصت با آن ها در میهمانی یا محل کارتان حسابی بدرخشید.

 

اسپری چرم

استفاده از اسپری ها محافظت کننده یکی دیگر از روش های تمیزکردن و برق انداختن محصولات چرمی نظیر کیف، کفش، پالتو و غیره می‌باشد. بهرحال چرم جز کالاهای گرانقیمت است و نگهداری از آن به هر روشی لازم است. اسپری ها انواع مختلفی دارند. بهترین نوع اسپری تمیزکننده برای چرم، اسپری های نانو می‌باشد.

افزایش عمر چرم، خاصیت ضد آب شدن چرم و جلوگیری از جذب مایعات مختلف روی سطح آن، ضد لک شدن چرم و ایجاد مقاومت در برابر اشعه یو وی خورشید و گرد و خاک از مهم ترین مزایای استفاده از اسپری های نانو می‌باشد. عملکرد اسپری ها بدین صورت است که با ایجاد پوششی مناسب برای چرم از جذب مایعاتی چون آب، قهوه، چربی، آبیموه و… جلوگیری می‌کند. پوشش اسپری، چرم را در برابر اشعه های مضر خورشید و آب وهوای نامساعد مقاوم کرده و در نتیجه به طول عمر آن کمک می‌کند.

روش استفاده از اسپری مخصوص چرم

ابتدا به یک فضای باز و بدون وزش باد و گرد وخاک بروید. سطح چرم موردنظر را بطور کامل تمیز کنید تا هرنوع لکه و کثیفی از روی سطح پاک شود. اسپری را خوب تکان دهید. فاصله ۱۰ الی ۰ ۲سانتی متری با محصول چرمی مورد نظر را حفظ کنید. سپس به صورت متناوب شروع به اسپری کردن نمایید. حواستان باشد که به صورت مستقیم اسپری نکنید؛ اسپری باید در تمامی سطوح چرم اعمال گردد. در پایان اجازه دهید به مدت حداکثر دو ساعت اسپری کاملا جذب محصول شود.

شرایط استفاده و نگهداری اسپری چرم

اسپری های چرم را می‌بایست دور از تابش مستقیم نور خورشید و یخ زدگی نگهداری کنید. بهترین دما برای نگهداری اسپری بین ۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد می‌باشد.این محصول خوراکی نمی باشد، آن را دور از دسترس کودکان قرار دهید. برای مراقبت از پوست دستتان در برابر چربی و آلودگی، هنگام اعمال اسپری حتما از دستکش تمیز و یکبار مصرف استفاده کنید. برای ماندگاری اثر اسپری پس از اجرا، به هیچ عنوان از مواد شوینده استفاده نگردد. شستشو فقط با آب خالص و دستمال نخی بهترین حالت برای محصولات چرمی شما می‌باشد.

نکته اخر

جنس چرم هر چند مرغوب و بادوام است اما بهرحال نیاز به نگهداری و مراقبت ویژه ای دارد. مسلما قیمت گران این کالای محبوب شما را به روشهای نگهداری صحیح از آن ترغیب می‌کند. شما می‌بایست بسته به نوع کالای چرمی که دارید، بصورت دوره ای به آن واکس بزنید. انتخاب یک برند معتبر تولید کننده واکس و اسپری های مخصوص چرم نیز خیلی مهم است. استفاده از واکس های بی کیفیت هر چند برای شما ارزان تمام می‌شود اما مسلما نتیجه عکسی به همراه خواهد داشت؛ و باعث خشکی و از بین رفتن جنس چرم شما در زمان کوتاه تری می‌شود.

چرم کروکو با بکارگیری متخصصان حوزه چرم، بهترین واکس ها و اسپری های تمیزکننده را شناسایی و در خدمت مشتریان خود در سرتاسر ایران قرار داده است. این برند نام آشنا در حوزه چرم با هدف جلب رضایت و اعتماد شما، کیفیت محصولات خود را در چشم انداز خدمات این شرکت قرار داده است. در پایان پیشنهاد می‌کنیم از واکس ها و اسپرهای موجود در فروشگاه بزرگ اینترنتی چرم کروکو بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *