کفش زنانه, کفش مردانه

آشنایی با انواع زیره کفش (پلی اورتان، طبی و…) + شناخت زیره کفش با کیفیت

یکی از اساسی‌ترین نکاتی که در هنگام خریداری کفش باید به آن توجه ویژه‌ای داشت، کیفیت و ساختار مناسب زیره کفش بر اساس کف پای هر شخص است. البته انتخاب کفشی خوب و استاندارد تنها به نوع زیره آن محدود نمی‌شود؛ اما به هر حال یکی از نکات مهمی است که علاوه بر زیبایی، باید به آن هم دقت کنید. امروزه مدل‌های مختلفی از انواع زیره کفش تولید می‌شود و هر کدام از آنها کاربردی متفاوت و منحصربه‌فرد دارد که افراد می‌توانند با در نظر گرفتن نیازهایشان انتخابی دقیق و مناسب داشته باشند و بتوانند از خرید خود نهایت لذت و استفاده را ببرند. البته متاسفانه برخی افراد به این نکته اساسی توجهی ندارند و صرفاَ کفش را بر اساس زیبایی ظاهری آن انتخاب می‌کنند.

البته  احتمالا این موضوع، سوالی را در ذهنتان به وجود بیاورد که چگونه می‌توانیم با توجه به فصل‌ و شرایط آب‌وهوایی مختلف، کفشی با زیره‌ مناسب انتخاب کنیم. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی جامع را در مورد انواع زیره کفش در اختیار شما قرار دهیم تا با مطالعه آن، تصمیم‌گیری بهتری داشته و لذت پوشیدن کفشی استاندارد را تجربه کنید.

 

چطور انواع زیره کفش را طبقه بندی می‌کنند؟

همانطور که می‌دانید تولیدی‌ها از متریال مختلفی برای ساخت کفش و زیره آن استفاده می‌کنند. هر کدام از  متریال‌ها ویژگی‌های منحصربه‌قرد خود را دارند که با توجه به ویژگی و خواصشان قیمت‌گذاری می‌شوند. در ادامه به چند نمونه از جنس‌هایی که برای تولید زیره کفش استفاده می‌شود، اشاره می‌کنیم:

پی یو(PU: پلی اورتان‌)

مطمئنا نام pu برایتان بسیار آشناست. پی یو یکی از محبوب‌ترین زیره‌های موجود در بازار است. ولی واقعا لایق این حجم از تعریف و تمجید است؟ باید بگوییم:«بله!» پلی اورتان به دلایل متفاوتی یکی از محبوب‌ترین اجناسی است که امروزه بیشتر تولیدی‌ها برای ساخت کفش‌های بادوام از آن استفاده می‌کنند.

سبکی و انعطاف پذیری زیره پلی اورتان رابطه مستقیمی با هم دارند و نتیجه این ارتباط موازی ترک خوردگی و شکستگی زیره کفش جلوگیری می‌کند و در شرایط جوی مختلف می‌توان از آن استفاده کرد.

تی پی یو(TPU):

مقاومت بالا در برابر ساییده شدن و لغزش از مزیت‌های ستودنی این زیره است. اگر شغل یا شرایط زندگی‌تان ایجاب می‌کند که  با سرعت زیادی راه بروید یا بدوید، این زیره برای شما ساخته شده است. برای شناخت بهتر زیره TPU میتوان به کفش‌های ایمن و کفش‌هایی که برای ورزش‌های سخت مانند کوهنوردی، اشاره کرد. کارگران معدن نیز علاقه خاصی به این نوع زیره کفش دارند، زیرا از آنها در برابر سر خوردن هنگام کار‌های خطرناک و بروز سانحه حفاظت می‌کند و عایق مناسبی نیز به حساب می‌آید. تی پی یو معمولا  بی‌رنگ و شفاف بوده و همین امر به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد که بتوانند برای ساخت انواع کفش‌ها از رنگ‌ دلخواه خود استفاده کنند و تنوع زیادی را به وجود بیاورند.

زیره لاستیکی یا رابر (Rubber):

شاید در حین خرید کفش چه اینترنتی و چه حضوری در مشخصات محصول با کلمه‌ Rubber رو‌به‌رو شوید. جنس رابر لاستیکی است.  این جنس از مقاومت بالایی برخوردار بوده و معمولا دچار شکستگی نمی‌شود، در برابر سایش مقاوم بوده و اساسی‌ترین مزیت آن این است که مقاومت بالایی در برابر اصطکاک دارد. در برخی مدل‌های کفش کوهنوردی از رابر استفاده میشود.هدف استفاده از رابر در کفش‌های کوهنوردی این است که عایق و ضدآب است.

البته از معیاب انواع زره کفش نگذریم. مثلا  یکی از معایب زیره‌های لاستیکی وزن سنگین آن نسبت به سایرین است که همین موضوع دلیل عدم استفاده از آن در ساخت کفش‌های راحتی است. این نکته را هم فراموش نکنید  اگر در هنگام راه رفتن بر روی انواع سطوح صیقلی و صاف، کفشتان صدا داد، بخشی از طبیعت این جنس است.

 

زیره طبی:

به طور معمول افرادی که کف پایشان مشکلاتی مثل صافی کف پا، گودی بیش از حد و… دارند؛ بهتر است که برای مدتی مشخص از زیره کفش طبی استفاده کنند تا به روند درمان آنها کمک کند و از بروز مشکلات دیگر جلوگیری کنند. تنوع بالا در ساخت انواع زیره کفش طبی به خریداران این امکان را می‌دهد تا با هر سلیقه و روحیه‌ای بتوانند از طرح‌های ساده و خاص این مدل کفش استفاده کنند و در کنار اصلاح مشکل خود، استایلی شیک و زیبا داشته باشند.

زیره کفش پی وی سی(PVC):

جنس پی وی سی به طور طبیعی سخت است اما با افزودن و ترکیب مواد گوناگون کمی نرم‌تر می‌شود و می‌تواند به اشکال مختلف تغییر شکل دهد و در تولید مدل‌های مختلف کمک کننده باشد. PVC عایقی عالی در برابر رطوبت است که در بیشتر مدل کفش‌های ارزان قیمت و دمپایی ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیره پی وی سی قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد و در برابر شکستگی و سایش مقاوم است. مدل‌های زیادی در بازار وجود دارد که با استفاده از این جنس مشهور تولید شده و به فروش می‌رسد.

زیره چرم (میکرولایت):

یکی از محبوب‌ترین زیره‌هایی که در بازار وجود دارد زیره چرم یا همان میکرولایت است. جنس چرم برای تولید انواع کفش‌‌های مردانه و زنانه، برای استفاده در فصول گرم سال بسیار مناسب هستند. جریان هوا و تنفس پذیری از وظایف زیره میکرولایت است. در واقع زیره چرم این امکان را به شما می‌دهد که در مدت زمان طولانی بتوانید ازکفش استفاده کنید. استفاده از زیره جنس چرم در فصول سرد سال توصیه نمی‌شود، چرا که رطوبت و سرمای هوا موجب آسیب رسانی به این زیره می‌شود و بهتر است که از دیگر انواع زیره کفش در فصل زمستان و پاییز استفاده شود. از معایب زیره چرم می‌توان به قیمت بالای در مقایسه با سایر جنس‌های ذکر شده اشاره کرد.

حرف آخر: انتخاب انواع زیره کفش مناسب و کاربردی  برای شما

تاکنون با برترین جنس‌هایی که اکثر شرکت‌های تولیدی برای ساخت کفش‌ از آنها استفاده می‌کنند، آشنا  و ویژگی هریک اتز اناوع زیره کفش را به اختصار مطالعه کردید. حال سوالی که پیش میاید این است که از کدام یک در چه شرایطی استفاده کنیم؟ اگر به دنبال کفشی مستحکم و قوی می‌گردید تا بتوانید در شرایط آب و هوایی مرطوب و لغزنده از آن استفاده کنید، زیره کفش تی پی یو (TPU)  و زیره لاستیکی (Rubber)  بهترین گزینه‌های پیش روی شما است. همچنین اگر در هنگام پیاده‌روی و قدم زدن اجرای مختلف بدن شما درد گرفته و احساس راحتی نمی‌کنید قبل از هرچیز به پزشک مراجعه کرده و با تجویز او از زیره کفش طبی استفاده کنید تا به درمان شما کمک کنند. زیره چرم یا (میکرولایت) تکلیفش مشخص است اگر تشنه خاص و جذاب بودن هستید حتما به سراغ این مدل بروید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *