استایل مردانه

نکات طلایی برای نگهداری از کاپشن و کفش چرمی

خرید کاپشن چرم مردانه را میتوان به چشم یک سرمایه‌گذاری در کمد لباس‌ها دید، سرمایه ای که برای دوام و ماندگاری، نیاز به محافظت و توجه دارد! برای تمیز کردن و نگهداری از کاپشن و کفش چرمی، با دیگر لباس ها باید تفاوت هایی قائل شد و از قلق های خاصی استفاده کرد. برخی روش‌های نگهداری لباس های چرمی،  بر روی اتیکت آن به وضوح درج شده است؛ اما این اطلاعات کافی نیست و برای محافظت هرچه بیشتر از لباس ارزشمند خود، باید از رمز و راز هایی اطلاع داشته باشید!

شستشوی بیش از حد کاپشن های چرمی، باعث آسیب و از بین رفتن چرم آن خواهد شد؛ به همین روی یکی از بهترین روش ها، استفاده از اسپری و یا واکس مخصوص چرم است. گردآوری این نکات، حاصل تجربه استفاده طولانی مدت افراد از جنس چرم طبیعی است. پس تا قبل از این که کاپشن چرم خود را با اشتباهات کوچک خراب کنید، در ادامه همراه ما باشید.

واکس چرم چیست؟

استفاده از واکس مخصوص چرم، یکی از بهترین راه‌ها برای مراقبت از محصولات چرمی است؛ واکس های چرم موجود در بازار، به انواع حالت های مختلف: اسپری، کف، واکس جامد، واکس مایع و پد روغنی تقسیم می شوند و دارای ترکیبات طبیعی و شیمیایی هستند. واکس با ایجاد یک لایه محافظتی بر روی محصول، علاوه بر زیبایی و درخشندگی ظاهری، چرم را در برابر انواع آسیب ها و گرد و خاک روزمره، حفظ می کند و از پوسته پوسته شدن آن جلوگیری خواهد کرد.  این واکس ها با برند های مختلف ایرانی و خارجی در بازار موجود هستند‌ و با افزایش میزان تقاضا، برند های داخلی با کیفیت و خوش نام، سهم بزرگی از بازار فروش را در اختیار گرفتند.

برای خرید واکس چرم میتوان از دو نوع جامد و کرمی تهیه کرد. واکس جامد ویژگی ضد آب داشته و پس از استفاده، کاپشن را در برابر آسیب با آب مقاوم می سازد اما به طور کلی ضد آب نیست؛ یعنی حتی اگر محصولاتی چنین تبلیغاتی را داشته باشند، هرگز کاپشن و کفش  چرمی را در آب غوطه ور نکنید و یا در ماشین لباس شویی قرار ندهید. از واکس و روغن های کرمی نیز برای حفظ لطافت و انعطاف چرم، استفاده می شود. استفاده از این واکس باعث میشود تا چرم با حفظ روغن، از خشکی و شکستگی و پوسته شدن محافظت شود.

نحوه صحیح واکس زدن کاپشن و کفش چرم: 

از لوازم و وسایل مورد نیاز که جهت واکس زدن احتیاج است: فرچه ی واکس، دستمال نخی، مسواک، گوش پاک کن، اسپری تمیز کننده و حالت دهنده، روغن زیتون و یا وازلین. در ابتدا سطح چرم را با استفاده از دستمال نم دار، به طور کامل از گرد و غبار و کثیفی پاک میکنیم؛ اگر سطح چرم  کاپشن دارای لکه و کثیفی باشد تمیز و براق نخواهد شد. سپس با استفاده از فرچه، باید بر روی قسمتهای اصلی و کلی سطح واکس کافی زده شود و بعد  مقداری استراحت داد تا به اصطلاح واکس به خورد چرم کاپشن رفته و جذب شود.

برای قسمت های کوچکتر می توان از یک  مسواک آغشته به واکس استفاده کرد و برای قسمت های دیگر  که جزئیات بیشتری دارند و دسترسی به آن ها راحت نیست باید از گوش پاک کن ها استفاده کرد. در نهایت برای براق شدن و درخشندگی سطح چرم کاپشن، می توان از روغن زیتون و یا وازلین استفاده کرد. ترجیحا هر چند ماه یک بار کاپشن و کفش چرمی را در شب قبل از استفاده، خوب واکس زده و در جايی دربسته نگه داری شود. چرم تازه واکس خورده بلافاصله پس از استفاده، به سرعت در طول روز گردوخاک را به خود جذب مي‌کند و صدمه مي‌بيند و رنگ آن نیز تيره و کدر مي‌شود.

تمیز کننده های جنس چرم:

پاک کننده های چرم برای سهولت در از بین بردن لکه ها فرموله شده اند. به وسیله تمیز کننده های چرم تخصصی، کثیفی ها و آلودگی هارا بدون آسیب دیدگی رویه کاپشن پاک کنید؛ همچنین میتوانید کاپشن را به خشکشویی هایی ببرید، که دارای تجهیزات لازم و توانایی پاک کردن سرسخت ترین لکه ها هستند که در این صورت نگران چروک و یا پاره شدن  آن نیز نباشید. به طور کلی اگر در نحوه نگهداری از کاپشن و کفش چرمی، به طور کامل توجه و دقت شود، برای سال های طولانی در بهترین کیفیت باقی خواهند ماند و حتی ممکن از بیشتر از سن طبیعی یک انسان عمر کنند!

تصاویر بیشتر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *