استایل مردانه

تفاوت چرم نبوک و جیر (معرفی کامل + تصویر)

چرم نبوک از نظر ظاهری شبیه به چرم جیر است. این محصول از لایه بیرونی پوست حیوانات بدست می‎‌آید که با توجه به نوع خاص فراوری، دوام بیشتری را نسبت به جیر دارا می‎‌باشد؛ به زبانی دیگر، چرم مینیاتوری نام دارد که برس خورده و صیقل داده شده است. نوع دباغی این چرم به گون‌ه‎ای خواهد بود که الیاف پروتئین آن باعث ایجاد سطح مخملی بر روی چرم خواهد شد. سطح رویی چرم به نوعی پرداخته گشته و زمانی که دست خود را بر روی محصول بکشید، خواب آن تغییر می‎‌کند.
جنس این محصول زخیم‌‎تر و قوی‎‌تر از جیر می‎‌باشد که با تنوع رنگی بالا در دسترس کاربران خواهد بود. دباغی این نوع چرم، مانند باقی نمونه‌‌ای انجام می‎‌گردد و در مرحله نهایی، رخ پوست گاوی به آن داده می‌‎شود، در این مرحله، ظاهری مخملی و پرزدار پیدا خواهد کرد. چرم نبوک، چرمی بسیار لاکچری و خاص بوده و از این جهت قیمت به مراتب بالایی دارد و مناسب افراد خاص می‎‌باشد.

تاریخچه و نحوه تولید چرم نوبوک

نوبوک از نظر تاریخی از پوست آهو یا گوزن تهیه می‎‌شد و در اوایل دهه ۱۹۳۰ راه خود را به بازار ایالات متحده باز کرد؛ در ابتدا این نوع جدید چرم با موفقیت چندانی روبرو نشد تا اینکه دوک ویندزور برای یک سفر سلطنتی به ایالات متحده سفر کرد. او لباس ساخته شده از نوبوک جدید را پوشیده بود و به لطف او سبک جدید اوج گرفت. استفاده از این چرم در دنیای مد و فشن امروزه بسیار رواج دارد.

برای تولید این چرم،  از لایه خارجی پوست گوساله، آهو، بز و غیره استفاده می‌شود، در مرحله دوم، لایه خارجی پوست را سنباده زده تا سطحی یک دست بدست بیاورند؛ به دلیل نوع خاص دباغی، دوام بالا و ضخامت بیشتر این نوع پارچه، قیمت بیشتری را نسبت به جیر خواهد داشت. البته به این علت که در تولید این محصول از لایه خارجی پوست حیوان بهره می‎‌برند؛ ممکن است، نواقص ظاهری در این محصول وجود داشته باشد. برای رفع این مشکل پوست از بیرون سنباده زده می‌شود و در نهایت چرمی با حالت مخملی خواهید داشت.

ویژگی‎‌های خاص چرم نبوک

کیفیت ساخت: این چرم از نمونه‌‏های چرم دانه کامل است. در نتیجه کیفیت بالا و طول عمر مناسبی دارد. به علت کیفیت تولید مناسب این محصول، از آن برای فصول سرد سال پوشاک و کفش تولید می‌‎گردد.

نمای ظاهری: به علت سمباده کشی و دباغی خاص این محصول، ظاهری مخملی و نرم بدست می‎‌آورد؛ اگر بر روی این چرم دست “بدون رطوبت بکشید” الیاف آن تغییر حالت می‎‌دهند. در واقع نوع ظاهر این محصول از چرم جیر زیباتر و قیمت بیشتری را از خود به نمایش می‌گذارد.

مزایا:

  1. دوام و ماندگاری زیاد
  2. کیفیت ساخت مناسب
  3. راحتی در استفاده
  4. زیبایی منحصربه‌فرد
  5. نگهداری آسان

معایب:

  1. برای مناطقی که دارای گل و آب باشد، مورد مناسبی نخواهد بود.
  2. روغن و هرنوع ماده‎‌ای که جنس چرب داشته باشد به راحتی بر روی چرم لک به جا خواهد گذاشت.

نکات طلایی برای نگهداری از چرم گاوی نبوک

مراقبت از این محصول بسیار ساده و آسان می‌‎باشد. برای اینکه سطح کفش خود را همیشه مرتب و تمیز نگه دارید، تنها یک برس تمیزکننده مخصوص این چرم را نیاز دارید. ابتدا آلودگی را از سطح کفش پاک کرده و سپس در مرحله بعد با کمک برس سطح آن را تمیز کنید. (توجه داشته باشید بهتر است کفش خود را زیاد خیس نکنید، اگر در محیطی چرم خیس شد اجازه دهید با دمای محیط خشک گردد). این چرم بسیار زیبا و خاص بوده و به دلیل زیبایی منحصربه‌فرد خود بسیار کاربر پسند است. نگهداری مناسب باعث افزایش عمر و حفظ کیفیت محصول می‎‌گردد.

جیر بهتر است یا نبوک؟

برای تشخیص بین این دو نمونه چرم باید به مواردی توجه کرد، یکی از اصلی‎‌ترین تفاوت در بین جیر و نبوک، ضخامت بیشتر نوبوک نسبت به جیر است، هر چه ماده نازک‎‎‎‌تر باشد، دوام و مقامت کمتری را به همراه دارد. البته در نوع پارچه این دو محصول نیز تفاوت‌‎هایی دیده می‌شود، به طور مثال: نوبوک نسبت به جیر نگهداری کمتری را طلب می‎‌کند. پارچه جیر نسبت به چرم بافت نازک‎‌تری دارد. البته تفاوت بین چرم جیر و نبوک خیلی کم است و بیشتر اوقات شناسایی تفاوت میان این دو نوع چرن بسیار سخت است. در حالی که پارچه جیر اکثرا برای ساخت دستکش، کت و سایر لوازم جانبی استفاده می‌شوند. نوبوک نیز با توجه به جنس مستحکم خود اغلب برای ساخت کفش در نظر گرفته می‌‎شود؛ ضمن اینکه چرم نبوک نسبت به آب و رطوبت مقاومت بیشتری را نیز به همراه دارد.

تفاوت بین چرم  و دو نوع پارچه جیر و نوبوک

چرم نبوک نیز از پوست حیوانات گرفته می‌‎شود و به علت نوع خاص دباغی آن، دوام بالایی را به همراه دارد.  البته اگر چرم دانه کامل باشد، سخت‎‌تر و مقاوم‌‎تر از نبوک است؛ زیرا چرم دانه کامل  یک‎دست بوده و ماندگاری بالایی دارد. در پارچه نبوک، به علت سمباده‌‎کاری از حجم یکپارچگی پوست آن کاسته می‌شود و در نتیجه استحکام کمتری را در برابر چرم کامل دارد. چرم گاوی نبوک و جیر نسبت به دیگر انواع چرم تفاوت آنچنان خاصی را ندارند. اما اگر بخواهیم تفاوت بین چرم و جیر را مورد بررسی قرار دهیم، می‌بایست اشاره داشت که در این دو مدل از جنبه ظاهری تفاوت چندانی دیده نمی‎‌شود. اما تراکم الیاف جیر بیشتر از چرم نبوک است و در نتیجه بافت نرم‌‎تری دارد.

 

تصاویر بیشتر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *