استایل زنانه

چرم جیر چیست؛ همه چیز درباره آن

چرم جیر چیست

به مرور زمان و با گسترش صنعت مد چرم‌ها در مدل‌های مختلفی تولید شدند. هر یک از این مدل‌ها ویژگی و خصوصیتی منحصربه‌فردی دارد. به همین دلیل از چرم‌های مختلف در زمینه‌های متنوعی از قبیل تولید پوشاک، کیف‌و‌کفش، مبلمان و … بهره‌برداری می‌شود. جیر یکی از انواع چرم است که ظاهری زیبا و مقاومت بالایی دارد. به همین خاطر زمانی که به بازار پوشاک یا کیف‌و‌کفش مراجعه می‌کنید، با انواع مختلف این چرم روبه‌رو خواهید شد. در واقع جیر از جمله پرطرف‌دارترین و محبوبترین چرم‌ها است. با این وجود بسیاری از مردم اطلاعات کامل و صحیحی از جیر ندارند. از‌این‌رو در متن زیر قصد داریم به معرفی کامل چرم جیر بپردازیم. در‌صورتی‌که شما نیز به محصولات جیر علاقه دارید، مجله کروکو را در این متن همراهی نمایید.

چرم جیر چیست؟

اصطلاح جیر از کلمه فرانسوی «gants de Suede» گرفته شده است که به معنی دستکش سوئدی ترجمه می‌شود. اگر تا به امروز به فروشگاه‎‌های چرم سر زده باشید، تولیداتی با این جنس پارچه را مشاهده کرده‌‎اید. جیر بافتی نرم و مخملی دارد. در ترکیب این پارچه یک لایه میانی و کمی ضخیم دیده می‌شود. به همین‌ خاطر ساختار آن کمی لایه لایه به نظر می‌‎رسد. در واقع هر چرمی که پس از دباغی بافتی نرم و پرزدار داشته باشد، با عنوان جیر شناخته می‌شود. چرم جیر را می‌توان از پوست هر حیوانی تهیه کرد. برای تهیه جیر سطح زیرین پوست حیوان از قسمت بالایی آن جدا می‌شود؛ با این کار چرمی نازک و نرم تولید خواهد شد. این بدان معنی است که جیر در مقایسه با چرم تمام دانه، سطحی خرد شده دارد!

بعضی از تولیدکنندگان چرم فقط پوست چرم را می‌چرخانند که قسمت زیرین به نمایش گذاشته شود. ولی این نکته را به خاطر داشته باشید که تنها ظاهر این نوع محصول به چرم جیر شباهت دارد، اما با همان کیفیت سخت و سفت عرضه می‌شود. البته باید بدانید این پارچه از نظر فنی جیر نیست. بافت جیر معمولاً از چرم‌های سبک‌تر حیوانات جوان‌تر تهیه می‌شود.

 

جذابیت را با کتی از نجس چرم جیر به خود هدیه دهید.

مروری بر تاریخچه چرم جیر

انسان‌ها از ابتدا به دنبال پوششی برای محافظت از خود بوده‌اند. اولین پوشش انسان‌ها به لطف شکار حیوانات و استفاده از پوست‌ آن‌ها تولید شد. در واقع چرم از زمان انسان‌های اولیه مورد استفاده بشر قرار گرفته است. در دوران انقلاب صنعتی استفاده از مواد شیمیایی افزایش بسیاری پیدا کرد. در این زمان مد و پوشاک موفق به تولید چرم رنگی و جیر نیز شد. در فرانسه نیز واردات جیر در بین قشر ثروتمند و اشراف رواج پیدا کرد. ابتدا از این پارچه در تولید دستکش و جلیقه استفاده می‌شد، اما به مرور زمان، در طول قرن بیستم، جیر به محبوبیت بالایی رسید. دلیل این استقبال هم ماهیت ظریف و لوکس آن بود.

در آن زمان داشتن لباسی با جنس جیر نمادی از موقعیت بالا آن شخص به حساب می‎‌آمد. در واقع جنس این پارچه به گونه‌ای است که بسیار مورد پسند کارشناسان صنعت مد قرار گرفت. البته امروزه نیز در تولید لباس، اکسسوری و دکوراسیون از پارچه جیر استفاده می‌شود. همچنان جیر مورد استقبال عاشقان صنعت مد قرار دارد.

انواع چرم جیر که باید بشناسید

چرم‌های جیر انواع مختلفی دارند. این دسته‌بندی بر اساس فاکتورهای مختلفی انجام می‌شود. از جمله این فاکتورها به شرح زیر هستند:

  • کیفیت
  • شکل ظاهری
  • نوع پوست حیوان

اما مواد تشکیل‌دهنده مهمترین فاکتوری است که چرم‌های جیر را به دو دسته بزرگ تقسیم‌بندی می‌کند. چرم‌های جیر در دو نوع مصنوعی و طبیعی تولید می‌شوند. در ادامه به معرفی هر یک از دسته‌ها خواهیم پرداخت.

 

کیف و کفش چرم جیر یکی از بهترین انتخاب ها برای داشتن استایلی زیبا است.

چرم جیر مصنوعی

چرم‌ مصنوعی جیر در بازار به وفور یافت می‌شود. منشا این چرم‌ها پوست حیوانات نیست. در واقع این نوع از چرم‌ها از مواد شیمیایی مختلف تولید می‌شوند و صفر تا صد آن ساخته دست انسان‌ها است. چرم‌های مصنوعی جیر ظاهری مشابه به چرم طبیعی دارند، ولی کیفیت آن‌ها بسیار پایین‌تر از چرم‌های طبیعی است. البته چرم جیر مصنوعی از نظر کیفیت در درجه‌بندی‌های مختلفی تولید می‌شود، ولی حتی بهترین کیفیت آن به پای چرم طبیعی نمی‌رسد. چرم جیر مصنوعی عایق حرارتی نیست و پس از مدت زمان کوتاهی پوسیده می‌شود.

در واقع در قسمت‌هایی از چرم کچلی به وجود می‌آید. این چرم‌ها مقاومت پایین‌تری نسبت به چرم طبیعی دارند. با این حال چرم‌های مصنوعی در قیمت‌های پایین‌تری نسبت به چرم طبیعی عرضه می‌شوند، ولی عمر کوتاه‌تری نیز دارند. بسیاری از کلاهبرداران از شباهت بالای چرم مصنوعی به چرم طبیعی سودجویی می‌کنند. آن‌ها از عدم توانایی شما برای تشخیص این دو چرم سوء استفاده کرده و چرم مصنوعی را به جای چرم طبیعی به فروش می‌رسانند. راهکارهای بسیاری وجود دارند که به شما در تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی کمک می‌کنند، ولی بیشتر این راهکارها مخرب هستند. بنابراین در هنگام خرید نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

ازاین‌رو به شما پیشنهاد می‌دهیم که برای تهیه چرم طبیعی تنها به فروشگاه‌ها و برندهای معتبر مراجعه نمایید. این نکته را به خاطر داشته باشید که اعتبار در بازار مهم‌ترین چیزی است که هر فروشنده و تولید کننده‌ای به دنبال آن است. بنابراین برندهای مطرح هیچ‌گاه اعتبار چندین ساله خود را برای سودی اندک خدشه‌دار نمی‌کنند. کروکو یکی از برندهای مطرح چرم طبیعی از جمله چرم جیر است. این برند محصولات متنوعی را با چرم جیر تولید و عرضه می‌کند. کیفیت بالا، قیمت مناسب، طراحی منحصربه‌فرد و امکان فروش اینترنتی از جمله مهمترین ویژگی‌های کروکو به شمار می‌آیند.

چرم جیر طبیعی

چرم طبیعی جیر از پوست حیوان‌های مختلفی تولید می‌شود. این چرم عایق حرارتی است که مقاومت بالا و زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد. چرم‌های جیر طبیعی در قیمت‌های مختلفی به فروش می‌رسند. قیمت محصولات جیر به پوست حیوان و نوع محصول بستگی دارد. هر یک از چرم‌های جیر طبیعی ویژگی و خصوصیتی دارند. ازاین‌رو در ادامه به معرفی انواع چرم طبیعی جیر و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

 

چرم جیر برای تولید کفش زنانه و مردانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جیر پوست گوسفند

این نوع از چرم نرم‌ترین و لطیف‌ترین نوع جیر است که از دباغی پوست گوسفند و بره تولید می‌شود. وزن چرم گوسفند سبک‌‎تر از سایر نمونه‌های جیر است. چرم طبیعی جیر گوسفند مقاومت خوبی در برابر سرما از خود نشان می‌‎دهد.

جیر پوست گاو

پوست گاو خشن‌ترین نوع جیر است. هرچه حیوان پیرتر باشد، چرم آن ضخیم‌تر و خشن‌تر خواهد بود. به همین خاطر از این چرم برای تولید مدل‌های مختلف کیف‌و‌کفش بهره می‌برند. این چرم مقاومت و ماندگاری بالایی دارد که در رنگ‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود.

جیر پوست خوک

پوست خوک نوعی جیر بادوام و سنگین است. این جیر ماندگاری بالایی دارد که در زمینه تولید پوشاک، کیف و کفش از آن استفاده می‌شود. ضخامت بالا مهمترین و بارزترین ویژگی چرم خوک است. به همین خاطر می‌توان ادعا کرد که محصولات تولید شده از پوست خوک در برابر سرما مقاومت خوبی دارند.

کاربرد جیر در محصولات چرمی

چرم جیر مناسب تولید لوازم جانبی لباس و مد است؛ چرا که زیبایی و ظرافت را در کنار مقاومت و دوام بالا دارد. از چرم جیر در محصولات متنوعی استفاده می‌شود. دستکش، کت، کیف، کمربند و کفش از جمله این محصولات به شمار می‌آیند. کفش چرم جیر ظاهر و ساختاری جذاب به لوفرها، کفش‌ها و چکمه‌ها می‌‎بخشد. چکمه‌های جیر به ویژه برای راحتی و استفاده روزانه بسیار محبوب هستند. البته نسبت به چرم استاندارد، وزنی سبک‌تر دارند. ضمن اینکه دوام بالای آن برای کفش موردی مناسب خواهد بود. کفش چرم جیر با توجه به ظاهر زیبا، دوام و راحتی بسیار مورد پسند طراحان و عاشقان مد قرار گرفته است.

با توجه به ساختار جیر از آن برای تولید چکمه‌های زمستانی نیز بهره می‌برند، اما باید بدانید که این محصول در برابر باران و برف مقاوم نیست. این بوت‎‌ها محبوبیت بالایی را در بین کاربران دارند. اگر به دنبال اکسسوری و لوازم جانبی خاص هستید، تولیدات جیر را امتحان کنید. فروشگاه اینترنتی کروکو فرصت مشاهده، مقایسه، انتخاب و خریدی آسان را برای شما مهیا کرده است. تمامی محصولات این برند به صورت اینترنتی و حضوری نیز به فروش می‌رسد. ازاین‌رو شما می‌توانید در قدم اول تمامی محصولات را مشاهده کنید، توضیحات آن را مطالعه نمایید و در نهایت محصول مورد نظرتان را خریداری کنید.

 

با چرم جیر انواع اکسسوری های زیبا از جمله کلاه تولید می‌شود.

مزایا و معایب چرم جیر چیست؟

چرم جیر در مقایسه با دیگر محصولات، بسیار بادوام و سخت است. طبیعت نازک جیر، ظاهری زیبا و لطیف به آن می‌بخشد. در ضمن آن را بسیار منعطف و نرم کرده است. علاوه‌برآن چرم‌های جیر را به راحتی می‌توان برای تهیه پوشاک، کیف‌ و کفش قالب‌گیری کرد. نمونه‌‎های نازک تر این نوع چرم زیبایی بیشتری دارند و می‌توان از آن‌ها برای تهیه لباس استفاده کرد. موردی مهم در رابطه با این جنس پارچه، ماندگاری بالای آن است که استفاده طولانی مدت را به همراه دارد. البته لازم به ذکر است که یکی از بزرگ‌ترین مزایای جیر ضعف آن نیز محسوب می‌‎شود. همان‌ طور که توضیح دادیم این پارچه نازک است.

بنابراین اگر به درستی فراوری نگردد، دوام خوبی نخواهد داشت و به راحتی آسیب خواهد دید. در نهایت محصول تولید شده جاذب گرد و غبار می‌شود و همیشه ظاهری کثیف و نامتعارف خواهد داشت. بنابراین تنها زمانی می‌توانید از مزایا و ظاهر فوق‌العاده این چرم بهره‌مند شوید که محصولات آن را از برندهای معتبر تهیه کنید.

 

چرم جیر در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی در بازار وجود دارد.

راهنمای مراقبت از پارچه جیر

برای نگه داشتن هر محصولی لازم است نکاتی را مدنظر قرار دهید. برای محافظت چرم جیر و دوام بالای آن می‌بایست موارد مهمی را در نظر داشته باشید. با رعایت این نکات طول عمر محصولات چرمی خود را افزایش خواهید داد:

  • محصولات جیر خود را در تماس با آب قرار ندهید.
  • برای تازه نگه داشتن این محصول از برس مخصوص استفاده کنید.
  • برای از بین بردن لکه‎‌ها و کثیفی‎‌های سطح پارچه، از پاک کننده مخصوص آن بهره ببرید.
  • جهت از بین بردن رطوبت در کفش و کیف، پودر تالک یا محصولات تخصصی مراقبت از جیر را تست کنید. البته بهتر است زمان کافی برای خشک شدن محصول را به آن بدهید که با عبور هوا خشک شود.
  • به هنگام خرید راهنمای نگهداری و شستشوی آن را مطالعه نمایید؛ چرا که هر محصولی مراقبت مخصوص به خود را دارد.
  • سطوحی که خش ایجاد شده است را با کمی خمیر دندان بمالید. بعد از آن با پارچه مرطوب تمیز کنید. بعد از خشک شدن خراشی روی سطح محصول وجود نخواهد داشت. (البته در چرم های مختلف با یکدیگر تفاوت هایی دارد)

نکته مهم: برای شستشوی پارچه جیر از آب و رطوبت زیاد استفاده نکنید. در صورتی که روی کیف و کفش لکه و آسیبی را مشاهده کردید، بلافاصله آن را برطرف کنید. از طرف دیگر برای این کار می‌توانید از محصولات تخصصی مراقبت از چرم جیر استفاده نمایید. همچنین برای طول عمر بیشتر جیر از برس نرم و اسپری مخصوص آن استفاده کنید. در بخش بعدی به معرفی این اسپری خواهیم پرداخت. ازاین‌رو از شما دعوت می‌کنیم که برای افزایش طول عمر محصولات چرمتان بخش بعدی را نیز مطالعه نمایید.

 

کت چرم جیر یکی از بهترین انتخاب ها برای استایل مردانه است.

اسپری چرم جیر چیست؟ + راهنمای استفاده از آن

با وجود این که جیر ظرافت و زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد، ولی به مراقبت بیشتری نسبت به سایر چرم‌ها نیاز خواهد داشت. البته برای این کار نیازی به پرداخت هزینه‌های هنگفت یا صرف زمان بالایی ندارید. اسپری‌های‌ مراقبت‌کننده جیر مشکل شما را به بهترین شکل ممکن حل کرده‌ است.

این اسپر‌ی‌ها به صورت اختصاصی برای جیر و نبوک فرموله می‌شوند. با استفاده از این اسپری محصولات چرم‌تان همیشه تازه و زیبا هستند. علاوه‌بر‌آن اسپرهای جیر از جذب رطوبت و خاک جلوگیری می‌کنند. این محصول در رنگ‌بندی‌های مختلفی متناسب با محصولات متنوع جیر تولید می‌شوند. برای استفاده از اسپری‌ها نیازی به فرچه یا پولیش نخواهید داشت. تنها کافی است کمی از آن را روی محصول مورد نظرتان اسپری کنید. برای خرید این محصول می‌توانید به فروشگاه اینترنتی چرم کروکو بخش واکس کفش مراجعه نمایید.

 

برای مراقبت از چرم جیر باید از محصولات تخصصی استفاده کنید.

کلام آخر

ظاهر زیبای چرم جیر موجب محبوبیت و شهرت بالای آن در بین سایر چرم‌ها شده است. این پارچه زیبا در تولید محصولات بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی می‌توان از زیبایی و سایر مزایای این محصول بهره برد که حین خرید و استفاده نکاتی را در نظر گرفت. ازاین‌رو در متن فوق سعی کردیم به تمامی آنچه که باید در خصوص چرم جیر بدانید، بپردازیم. امیدواریم مطلب فوق مورد استفاده شما واقع شده باشد و به کمک آن بتوانید محصولاتی بی‌نظیر را برای استفاده طولانی مدت تهیه کنید.

 

تصاویر بیشتر

 

چرم جیر چیست

کاربردهای چرم جیر

نکات مهم و با ارزشی که در مورد چرم جیر لازم است بدانیم.

معرفی چرم جیر در مجله برند کروکو

معرفی محصولات برند croco که شامل چرم جیر می باشند.

با کاربردها و موارد مصرف چرم جیر آشنا شوید.

تصاویر انواع چرم جیر طبیعی و مصنوعی

چرم جیر چیست؟ با انواع آن آشنا شوید.

 

آیا می دانید چرم جیر چیست

چرم جیر طبیعی چیست

چرم جیر چیست. استفاده از آن در برخی محصولات چرمی مردانه و زنانه کروکو.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *