اگر به عکسهای پدربزرگ و مادربزرگتان یا عکسهای قدیمی نگاه کنید، به احتمال بسیار زیادی لباسهای آنها از نظر شما دمده و زشت خواهند بود. اما حساب لباسها و استایل چرم از بقیه بسیار جدا و متفاوت است. زیرا طرفداران لباسهای چرم چیزی بیش از ویژگیهای ژنتیکی و مال و اموال را از پدران خود به ارث بردهاند؛ پوشیدن لباسهای چرم. این مسئله میتواند علتهای زیاد و بسیار متفاوتی از غریزهی بقاء گرفته تا ابزارهای قدرتمند تبلیغات دنیای مدرن داشته باشد. در این مقاله با چرم کروکو همراه باشید تا باهم نگاهی مختصر داشته باشیم به این دو دلیل مهم.
انسانهای اولیه و پوست حیوانات
بدون شک همه میدانند که انسانهای اولیه برای بقاء و رفع نیازهای خود در طبیعت خشن شکار میکردند. آنها از گوشت شکار برای رفع گرسنگی و از پوست آن برای دفع سرما استفاده میکردند. به احتمال زیاد بتوان ادعا کرد اولین باری که بشر از لباسهای چرم استفاده کرده نیز همین بوده است؛ زیرا لباسهای چرم نیز از پوست حیوانات ساخته میشوند. این قضیه با تصویر مجلل و شیکی که ما از لباسهای چرم داریم همخوانی نداشته و شاید تا حدود زیادی ضد آن نیز باشد؛ اما اگر در تاریخ بشر کمی جلوتر برویم و به ساختار اجتماعی و قدرت در قبایل آن نگاهی دقیقتر بیندازیم، متوجه میشویم که افراد قدرتمند حیوانات بزرگ و قوی را شکار میکردند که پوست گرمتر و ضخیم تری نسبت به مابقی حیوانات دارند.
به سبب همین امر نیز پوست حیوانات مشخصی مثلا ببر سمبل و نشان قدرتی بودند که هرکسی نداشت و داشتن پوست ببر در جامعه نشان از قدرت، چیزی بسیار شیک ، مجلل و کمیاب بود. این طرز فکر کم کم در ذهن انسان نقش بست و در طول نسلهای مختلف دوام آورد و فقط شکل خود را به مرور و با توجه به نیاز انسان تغییر داد. امروزه نیز پوشیدن لباسهای چرم نشان از قدرت، شیک پوشی و تجلل دارد و این دید ما از قدرت، تجلل و شیک پوشی است که تغییر کرده است. به عنوان مثال در دوران انسانهای اولیه قدرت فیزیکی و در دوران ما پول و سرمایه است که نشان و منظر قدرت است و یا به عنوان مثالی دیگر در دو تصویر زیر بسته جنسیت تان یا جذب دختر سمت راست میشوید و یا در میان این دو بیشتر تمایل دارید دختر تصویر سمت راست باشید تا چپ.
تبلیغات و رسانه
در دنیای امروز تبلیغات حرف اول را میزند و امپراطوریهای بزرگی مانند گوگل در عرصهی تبلیغات همراه با روشها و ترفندهای جدید تبلیغاتی به وجود آمدهاند. قطعا رابطهی میان تبلیغات و دنیای مد و فشن بر کسی پوشیده نیست. در این میان لباسها و استایل چرم از جمله ترندهای همیشگی و پرطرفدار دنیای فشن هستند که در طول دورانهای مختلف با استفاده از تبلیغات جایگاه خود را حفظ و گستردهتر کردهاند. فرقی نمیکند که دوران باستان و قرون وسطی باشد که تبلیغات کلامی قوی ترین ابزار تبلیغاتی بودند یا دوران مدرن امروزهی ما با روشهای پیشرفته و مدرن تبلیغاتی.
لباسهای چرم به سبب جایگاه ویژه در ذهن ما که پیشتر توضیح داده شد، سود چشمگیر و قابلیت تبیلغاتی بالا و انعطاف پذیر همیشه مورد توجه تجار و بازرگانان دنیای مد و فشن از گوچی و شنل گرفته تا تاجران قرون وسطی که برای تجارت ماهها با کشتی سفر میکردند، جزو سرمایهگذاریهای مطمئن و پر سود بوده است. همین امر باعث شده که لباسهای چرم پیوسته و در طول دورانهای تاریخی مختلف در دسترس و جلوی چشم بوده تا یکی از انتخابهای موجود برای خرید لباس باشند. همانطور که گفته شد این تجار در طول تاریخ از ابزارهای تبلیغات متفاوتی استفاده کردهاند از بروشور و کارت پستال گرفته تا بیلبورد، تبلیغ به وسطهی افراد مشهور و حتی ساخت فیلم.
سینما و هالییود یکی از ابزارهای قدرتمند تبلیغاتی دنیای ما هستند که مقالات و کتابهای مختلفی در رابطه با این ویژگیاش نوشته شده اند. برای روشن تر شدن این قضیه توجه شما را جلب میکنم به سال ۱۹۹۹ و فیلم ماتریکس، فیلمی اکشن و پر فروش که مطمئنا یا تماشا کردهاید یا حداقل نام آنرا شنیدهاید. در این فیلم به طرز شدید و افراطیای از لاتکس و لباسهای چرم استفاده شد که همانطور که تاکنون حدس زدهاید نتیجهای جز فروش فوقالعادهی لباس و اکسسوریهای چرم و لاتکس در آن سال نداشت، در ادامه چند عکس از فیلم ماتریکس و ترندهای فشن سال اکران آنرا میتوانیید ببینید.
همانطور که مشاهده کردید و خواندید لباسهای چرم تقریبا همیشه با ما همراه بودهاند و به احتمال زیاد در ادامه نیز همرامان خواهند بود. پس فراموش نکیند که حداقل یک عکس با استایل چرم برای نوه و نتیجهی خود به یادگار بگذارید. این نکته را هم نیز همیشه در خاطر داشته باشید که لباس و استایل چرم نشان از قدرت، شیک پوشی و تجلل دارد. پس دفعهی بعد که به یک مهمانی مجلل و پر زرق و برق میروید با یک استایل چرم ظاهر شوید و خودی نشان دهید. اگر چند نمونهی زیبر از استایل چرم را مشاهده کنید، مطمئنا متوجه منظور ما میشوید.