بیشتر بدانید

تفاوت کفش چرم، جیر و نبوک و روش نگهداری آن ها

اگر از علاقه‌مندان به محصولات چرمی باشید، حتما می‌دانید که تمام این محصولات از یک جنس نیستند. برخی از این محصولات از نظر ظاهری بسیار به یکدیگر شباهت دارند و تشخیص آن‌ها از یکدیگر عموماً کار ساده‌ای نیست. جیر و نبوک جز آن دسته از محصولاتی هستند که بسیار به هم شبیه‌اند، اما با یکدیگر تفاوت دارند. به نظر شما تفاوت جیر و نبوک در چیست؟ آیا نگهداری از چرم، نبوک و جیر با یکدیگر متفاوت است؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید که اطلاعات بیشتری در این رابطه به دست آورید.

تفاوت چرم و جیر

به‌تمامی محصولاتی که از پوست طبیعی تهیه می‌شود چرم می‌گویند. روش‌های دباغی و فرآوری انواع محصولات چرمی با یکدیگر متفاوت است که درنهایت منجر به تولید محصولات متنوعی می‌شود. پوست حیوانات سه بخش مهم و مناسب برای تولید چرم دارد.

جهت تولید جیر قسمت زیرین پوست از قسمت بالایی آن جدا می‌شود. فرق چرم و جیر نیز در این مورد است که جیر تنها از بخشی از پوست تهیه می‌شود. این روش درنهایت منجر به تولید بافتی نرم و انعطاف‌پذیر خواهد شد. از طرفی به قسمت بالایی چرم دانه کامل می‌گویند. جیر به نسبت چرم تمام‌دانه لایه کمتری دارد؛ چراکه قسمت بالایی آن جدا شده است.

با تفاوت جیر و نبوک در محصولات چرمی بیشتر آشنا شوید.

تفاوت چرم و نبوک

نبوک نیز نوعی چرم است با این تفاوت که تنها از قسمت بیرونی پوست برای تولید آن استفاده می‌شود. نبوک‌ها را برای نخستین بار از پوست گوزن تهیه کرده‌اند، اما این روزها بیشتر از پوست گاو تهیه می‌شوند. فرایند تولید نبوک مشابه تولید چرم دانه کامل است و در آن اغلب از سمباده استفاده نمی‌کنند؛ به همین دلیل ممکن است روی آن بافت‌هایی که ماهیت اصلی پوست را نشان می‌دهد، وجود داشته باشد.

تفاوت جیر و نبوک در چیست؟

حال زمان آن رسیده که تفاوت در مورد تفاوت جیر و نبوک بدانید. در ادامه به معرفی تفاوت‌های کلیدی جیر و نبوک با یکدیگر می‌پردازیم:

  • ماده اولیه؛ اغلب جهت تولید جیر دست دباغان باز است و از انواع پوست‌ها برای تهیه آن استفاده می‌کنند. این در حالی است که برای تولید نبوک دباغان پوست گاو را ترجیح می‌دهند؛
  • موارد استفاده؛ جیر ماهیتی نرم و انعطاف‌پذیر دارد؛ به همین دلیل برای تولید بیشتر محصولات چرمی از آن استفاده می‌شود. اما نبوک ماهیتی زبر و خشن دارد که بیشتر در تولید کفش به کار می‌رود؛
  • وزن؛ جیر معمولا نازک و سبک است، در صورتی که نبوک ضخیم و سنگین تولید میشود؛
  • دوام؛ نبوک به واسطه ضخامتش معمولا دوام بیشتری از جیر دارد؛
  • مراقبت و تمیز کردن؛ هر دو محصول جیر و نبوک نیاز به مراقبت ویژه و تمیز کردن اصولی دارند؛
  • نگهداری؛ نگهداری از چرم نبوک به دلیل ضخامت و مقاومت آن راحت‌تر از نگهداری چرم جیر است؛
  • هزینه؛ طبق نظر کارشناسان هزینه تهیه محصولات نبوک از جیر بیشتر است.

تفاوت جیر و نبوک در آن است که نبوک بافت ضخیم‌تر و منسجم‌تری دارد.

تفاوت محصولات تولیدی از جیر و نبوک

همان‌طور که گفته شد به دلیل ضخامت و مقاومتی که نبوک دارد، بیشتر از آن برای تولید کفش‌های زمستانی استفاده می‌شود، اما موارد استفاده از جیر بیشتر است. این موضوع نیز از موارد دیگر تفاوت جیر و نبوک به شمار می‌آید. در ادامه محصولات پرطرفداری را که با استفاده از چرم جیر تهیه می‌شود، به شما معرفی می‌کنیم. این محصولات شامل موارد زیر است:

  • کاپشن چرم جیر مردانه و زنانه؛
  • کت چرم جیر مردانه و زنانه؛
  • کلاه چرم جیر در انواع و شکل‌های متنوع؛
  • کتانی چرم جیر اسپرت و مجلسی؛
  • پارچه رومبلی چرم و جیر؛

تمامی موارد بالا را می‌توان از ترکیب چرم و جیر نیز تولید کرد. این روش ترکیبی برای ایجاد جلوه‌های زیبا در محصول نهایی استفاده می‌شود.

تفاوت جیر و جیر اشبالت

در میان محصولات چرمی حتما با محصولاتی از جنس جیر اشبالت نیز برمی‌خورید. درواقع جیر اشبالت نوعی از چرم جیر است، اما از آنجایی که محصولات آن محبوبیت زیادی در میان علاقه‌مندان به چرم دارد، آن را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

جیر اشبالت از لایه زیرین و بخشی از لایه میانی پوست تهیه می‌شود. چرم جیر اشبالت ظاهری مشابه با جیر دارد، با این تفاوت که دانه‌بندی آن به نسبت جیر ضعیف‌تر است. این قابلیت به جیر اشبالت کمک می‌کند که به‌راحتی هوا را از خود عبور دهد. به همین دلیل از جیر اشبالت برای تولید محصولاتی که نیاز به تنفس دارند، استفاده می‌شود.

استفاده از جیر اشبالت برای دوخت محصولات زیر رایج است:

  • کفش‌های تابستانی و کالجی؛
  • مبلمان؛
  • کابین و رویه صندلی خودرو؛
  • آستر لباس‌های زمستانی مثل کت، پالتو و بوت ها.

تفاوت جیر و نبوک در آن است که می‌توان از جیر محصولات متنوع‌تری تولید کرد.

روش‌های مراقبتی از محصولات چرمی

شاید این‌گونه به نظر برسد که محصولات چرمی همگی از پوست تهیه می‌شوند و روش مراقبت از همه آن‌ها یکی است، اما این موضوع اصلا صحیح نیست. هر محصول چرم با توجه به روش دباغی و فراوری بافتی متفاوت دارد؛ به همین دلیل باید برای تمیز کردن و حفظ ماندگاری چرم از واکس و اسپری مخصوص آن استفاده شود.

چرم‌هایی که کوبیده شده و سمباده کشیده شده‌اند، به‌راحتی با استفاده از واکس‌های معمول و اسپری‌های مخصوص چرم تمیز می‌شوند. چرم‌های دانه کامل، جیر و نبوک برای تمیز شدن به مراقبت بیشتری احتیاج دارند. توصیه ما این است که برای حفظ ماندگاری و زیبایی محصول چرمی خود روش صحیح تمیز کردن و مرطوب نگاه‌داشتن بافت چرم را بیاموزید.

روش‌های مراقبت از چرم جیر و نبوک

همان‌طور که می‌دانید چرم نبوک و جیر سمباده نمی‌خورند و تحت‌فشار قرار نمی‌گیرند، به همین دلیل مثل دیگر محصولات چرمی خاصیت ضد آب ندارند. علاوه بر آن چرم جیر به دلیل نازکی و انعطاف‌پذیری به نسبت نبوک بیشتر در معرض آسیب قرار دارد. به همین دلیل در ادامه به معرفی روش‌های مراقبتی جیر اکتفا می‌کنیم.

این روش‌های مراقبتی همگی شامل مراقبت از چرم نبوک نیز می‌شود، اما به نسبت جیر دفعات استفاده از آن کمتر است. اگر شما نیز می‌خواهید بدانید که “کفش چرم جیر را چگونه تمیز کنیم؟” مراحل زیر را در پیش بگیرید.

تمیز کردن با برس مخصوص

حالت مخلمی مانند جیر سبب می‌شود به‌راحتی گردوخاک و آلودگی را به خود جذب کند. ازآنجایی‌که جیر به نسبت نبوک و دیگر محصولات چرمی نازک‌تر است، تمیز کردن آن باید با وسواس و دقت بیشتری صورت گیرد. بنابراین برای آنکه به بافت محصولات جیر آسیبی نرسد، حتماً باید از برس مخصوص و نرم برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کنید.

اسپری چرم جیر

مرحله بعدی از روش‌های مراقبتی چرم جیر استفاده از اسپری مخصوص است. در این مرحله اسپری را به‌خوبی تکان داده و در فاصله ۳۰ سانتی‌متری از کفش یا لباس نگه دارید و تمامی قسمت‌های چرم را اسپری کنید. به خاطر داشته باشید اگر اسپری را در فاصله نزدیک به جیر بگیرید، ممکن است رنگ آن تغییر کند.

تفاوت جیر و نبوک در آن است که جیر نیاز بیشتری به تمیزکاری دارد.

از بین بردن لکه‌های روی جیر

یکی از مشکلاتی که ممکن است به کفش یا لباس‌های جیر شما آسیب بزند، لکه‌ها هستند. در میان لکه‌ها لکه آب، گل و روغن از همه بیشتر این محصولات را تهدید می‌کند. برای پاک کردن این لکه‌ها بهتر است از اسفنج نرم، برس مخصوص و در انتها اسپری چرم جیر استفاده کنید. تفاوت جیر و نبوک تنها به موارد گفته‌شده اطلاق می‌شود و درصورتی‌که قصد دارید این دو محصول چرمی را تمیز کنید، انجام مراحل گفته‌شده برای هر دو مدل کافی است.

جمع‌بندی

محصولات چرمی همگی از مواد طبیعی ساخته می‌شوند؛ ازآنجایی‌که انواع مختلفی پوست برای تولید این محصولات وجود دارد، انواع مختلفی چرم نیز تولید می‌شود. در این مقاله به تفاوت جیر و نبوک اشاره کردیم؛ حال با این اطلاعاتی که در دست دارید، خرید محصولات چرمی برای شما آسان‌تر خواهد شد.

چرم کروکو به‌واسطه دانش فنی متخصصان خود بهترین تولیدات چرمی را برای مصرف‌کننده ایرانی تهیه می‌کند. همچنین کروکو تمام وسایل موردنیاز برای مراقبت از این محصولات را نیز در بخش فروشگاهی خود فراهم کرده است. برای خرید این محصولات کافی است به بخش فروشگاه سایت کروکو سری بزنید.

عکس‌های بیشتر

کفش چرم کفش جیر کفش نبوک کفش چرم طبیعی

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *