بیشتر بدانید

زین چرم برای شما یادآور چه خاطره‌ایست؟

بیایید با دو اصطلاح جالب آشنا شویم که معمولا عموم مردم با شنیدنشان به چیزی مشترک فکر می‌کنند، اما همۀ ماجرا را نمی‌دانند:

۱- زین چرم

حتما شما هم وقتی اصطلاح “زین چرم” را می‌شنوید اولین چیزی که به ذهنتان خطور می‌کند، زین اسب است. اما به صندلی‌ موتور و دوچرخه هم زین گفته می‌شود. بنابراین در تمام دنیا وقتی از زین چرم صحبت می‌شود، کلیۀ محصولاتی که برای نشستن روی حیوانات یا وسایل نقلیه دوچرخ و سه‌چرخ به کار می‌رود، مدنظر است.

۲- روکش زین چرمی

روکش زین چرم فقط برای حیوانات، دوچرخه یا موتورسیکلت استفاده نمی‌شود. این محصول منحصر‌به‌فرد، در مقایسه با اکثر چرم‌های اثاثیه و اکسسوری‌ها، سنگین‌تر و ضخیم‌تر است. با اینکه بسیاری از افراد ممکن است از ضخامت زیاد آن نگران باشند، اما جالب است که هیچ محدودیتی در استفاده از آن ایجاد نمی‌شود و برای تهیۀ محصولات مختلفی به کار می‌رود. اگر شما هم به انواع زین چرم، شیوۀ ساخت و داستان‌های جالب آن علاقمندید، در این مقاله با کروکو همراه باشید.

اسب‌ها، مهمترین مشتریان زین چرم در دنیا

ابتدا انسان‌ها، با پارچه‌ یا پتوی ساده و حتی بدون هیچ پوششی سواری می‌کردند. اما همگام با توسعۀ زین چرم در دورۀ حدودا ۴۰۰ ساله -از قرن سوم قبل از میلاد تا قرن اول پس از میلاد- سوارکاری بسیار آسان‌تر شد و استفاده از اسب‌، بخصوص در جنگ‌ها، رواج بیشتری یافت. وجود زین حفظ تعادل سوارکار را راحت‌تر و امنیتش را افزایش می‌داد. همچنین با وجود زین، امکان سوارکاری طولانی و سفر در مسافت‌های زیاد نیز میسر می‌شد.
طبق تحقیقات باستان‌شناسان زین احتمالاً اولین بار در جوامع ساکن در جلگه‌های آسیایی(مهد رکاب و طوق اسب) ساخته شده است. اما بی‌شک به خاطر جنگ‌های شوالیه‌ای در اروپای قرون وسطی و عصر فئودالیسم، به‌ویژه در فرانسه، شکل و کیفیت زین چرم پیشرفت‌های زیادی کرد و به فرم امروزی نزدیک شد.

اسب، مشتری اصلی زین چرم است

شتر و فیل؛ غول‌پیکرترین طرفداران زین چرمی

یکی از محصولات باستانی، زین‌ مورد استفاده برای شترها است. این مدل زین از همان ابتدا به شکلی ساخته شده‌اند که برای جا دادن کوهان او مناسب باشند. برای ساخت این مدل از یک پد U شکل به نام “ماهاوی”(در زبان عربی) استفاده می‌کردند که شامل بالشتک، پشتیبان و مهار (برای جلوگیری از سر خوردن سوار) بود. ماهاوی که اغلب با نقوش هندسی تزئین تزیین شده است، در اطراف پهلوی شتر با نوار بافته شده‌ای از موی بز به نام “کفال” محکم می‌شود.

فیل‌ها هم فقط به زین ساده بسنده نکرده‌اند، زین آن‌ها بسیار بزرگ‌تر بوده و شبیه آلاچیق‌های سایبان‌دار ساخته می‌شود. در زبان عربی به زین چرم فیل، “هودا” می‌گویند. امروزه، هوداها عمدتاً برای مقاصد توریستی یا تجاری در آسیای جنوب شرقی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از گروه‌ها و سازمان‌های دفاع از حقوق حیوانات، مانند بنیاد هزاره فیل، با این محصول مخالفند. آنها معتقدند زین‌های سنگین، با آسیب رساندن به ستون فقرات، ریه‌ها و سایر اندام‌ها عمر فیل طور قابل توجهی عمر فیل کوتاه می‌کند.

زین چرم برای شترسواری هم کاربرد زیادی دارد.

اسب‌های مدرن و اکسسوری‌های زیبایشان

به‌طور کلی دو مدل زین مرد برای اسب‌هاداریم:

  1. زین غربی(آمریکایی) که گاهی موریش نیز نامیده می‌شود و یک برآمدگی شاخ‌مانند در جلوی زین دارد که برای بستن کمند یا حفظ تعادل مناسب است. بخش قوس‌دار عقب این مدل زین هم در هنگام گاوچرانی یک تکیه‌گاه محکم و مناسب برای سوار ایجاد می‌کند.
  2. زین انگلیسی یا مجارستانی است که بسیار سبک‌تر، صیقلی‌تر بوده و دارای روکشی است که بیشتر برای مصارف ورزشی و تفریحی طراحی شده است.

اسب چرخدار بی‌جان و زین چرمی حیات‌بخش

تا چه اندازه زین چرمی لطیف و زیبا می‌تواند خشونت و ضمختی دوچرخه و موتور سیکلت را کم کند؟ هنگام خرید دوچرخه یا موتورسیکلت، حتما روکش زین چرمی آن‌ را لمس کرده‌اید و شاید با فشار دست یا بالا پایین پریدن روی آن، میزان راحتی و انعطافش را سنجیده‌ باشید.

در حالی که ظاهر بسیاری از آنها یکسان به نظر می‌رسد، تفاوت‌های عمده‌ای میانشان وجود دارد. طراحی، جنس روکش زین و قطعاتی که در آن‌ها به کار رفته است، تمایز زیادی میانشان ایجاد می‌کند. حتی این نکته که زین سفارشی و دست‌ساز باشد یا تولید انبوه، تعیین‌کننده است. به نظر شما با توجه به تنوع استفاده از زین‌ها چه برای حیوانات و چه در وسایل نقلیه، آیا همۀ آن‌ها می‌توانند یکسان باشند؟ بیایید به این سوال با مثال پاسخ دهیم؛ زین‌ موتورهای پرشی باید روی تعادل و راحتی موتورسوار در حین تمرین تمرکز کند در حالی که زین‌ اسب‌های نمایشی باید بتواند علاوه بر راحتی و آسودگی اسب، رابطۀ میان اسب و سوارکار را بهبود بخشد. پس کاملا روشن است که روکش زین چرمی بر اساس کاربری زین، می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد

از ابتدای ساخت زین‌ چرمی تا اوایل دهۀ ۱۹۷۰، تقریباً همه دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌های باکیفیت با زین‌های چرمی عرضه می‌شدند. در سال‌های ابتدایی دهۀ ۷۰، هجوم بزرگ زین‌های پلاستیکی شروع شد و امروزه تنها تعداد کمی از دوچرخه‌ها در تورهای بین‌المللی مجهز به زین‌ چرمی هستند.

در موتور هم از زین چرمی استفاده میکنند.

مزایا و معایب زین چرمی:

زین پلاستیکی چهار مزیت نسبت به زین‌ چرمی دارد:

  1. سبک تر است.
  2. در مقابل آب، هوا و آفتاب مقاوم است.
  3. ارزان‌تر است.
  4. مانند زین‌های چرمی به سرقت نمی‌رود.

زین چرمی موتور و دوچرخه سه مزیت نسبت به انواع پلاستیکی دارد:

  1. مزیت بزرگ: بسیار راحت‌تر است. نرمی و انعطاف چرم موجب این راحتی می‌شود . چرم دقیقا مانند پوست انسان است.
  2. به طور کلی دوام بیشتر دارد. البته در صورتی که نظافت و رسیدگی به آن را از یاد نبرید.
  3. چرم قابل تعمیر و احیاست.

چه روکشی برای زین موتورسیکلت مناسب‌تر است؟

این موضوع واقعاً به نوع موتورسیکلت و میزان استفاده از آن بستگی دارد. یکی از محصولات محبوب و رایج کنونی، وینیل است که معمولاً نرم‌تر و کشسانی‌تر از چرم است. با این حال، وینیل می‌تواند اصطکاک بیشتری با لباس شما ایجاد کند و در سفرهای طولانی برایتان آزاردهنده باشد. درعوض اصلی‌ترین مشکل چرم در فصل زمستان به چشم می‌خورد؛ مثلا در لحظۀ اولی که روی چرم می‌نشینید احساس سرمای بیشتری می‌کنید که تا مدتی هم ادامه دارد اما در وینیل این حالت احساس نمی‌شود.

از سوی دیگر چرم با گذشت زمان نرم‌تر می‌شود، در حالی که وینیل سخت‌تر می‌شود. برخی از صندلی‌های وینیل دارای سطوح چسبنده هستند، در حالی که چرم معمولاً با افزایش سن براق‌تر و لغزنده‌تر می‌شود.با این اوصاف و نوع استفاده‌ای که از موتورسیکلت خود دارید، بین زین چرم و سایر انواع روکش میتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

وینل و چرم مناسب ترین روکش های زین موتور هستند

زیر باران باید رفت، اما با زین چرم موتور و دوچرخه‌ خود چه کنیم؟

روکش‌های زین چرم جدید بیشتر از مدل‌های قدیمی در برابر باران مقاوم هستند، اما زمانی که زیر باران یا برف خیس شوند، آب را به خود جذب می‌کنند. برای خشک‌کردن، پیشنهاد اکید می‌کنیم موتور و دوچرخۀ خود را در سایه قرار دهید، نه در آفتاب؛ زیرا خشک شدن سریع باعث سفت‌شدن و ترک‌خوردن چرم می‌شود. اکثر دوچرخه‌سواران و موتورسواران، از روکش بارانی در هنگام سواری یا پارک کردن در زیر باران، استفاده می‌کنند. خوشبختانه آب هیچ تاثیری روی وینیل ندارد و حتی می‌توانید بدون برداشتن زین، دوچرخه‌ یا موتورسیکلت خود را بشویید.

۶ نکته اساسی برای انتخاب یک زین چرم عالی برای دوچرخه سواران

  1. روکش زین چرم انواع مختلفی دارد؛ هم بافت و میزان سختی و نرمی آن و هم ضخامتی که برایش انتخاب شده است. برای انتخاب بهترین نوع زین چرم پیشنهاد می‌دهیم به این نکات دقت کنید:
    معمولا هنگام دوچرخه‌سواری چه لباسی بر تن می‌کنید؟ با توجه به میزان صیقلی‌بودن چرم، نوع لباس شما برای راحتی روی زین و سر‌نخوردن مهم است.
    به ضخامت روکش زین چرم توجه کنید. با توجه به میزان استفادۀ شما از دوچرخه و حرفه‌ای یا آماتوربودنتان، زین خود را انتخاب کنید. هر چه استفادۀ شما بیشتر است، روکش زین هم باید ضخیم‌تر باشد.
  2. قالب زین به چه چیز بستگی دارد؟
    در وهلۀ اول، شکل زین به جنسیت شما بستگی دارد. معمولاً خانم‌ها روی زین مخصوص زنانه راحت‌تر هستند. اما شکل زین شما به نوع دوچرخه‌سواری شما نیز بستگی دارد. آیا در شرایط خاص مسابقه می‌دهید، مثلاً در سراشیبی یا سربالایی؟ یا در مسابقات جاده‌ای طولانی شرکت می‌کنید و ترجیح می‌دهید که تا حد امکان زین سبک باشد؟ پس بر اساس جنسیت و نوع استفادۀ خود قالب مورد نظر را برگزینید.
  3. انعطاف پذیری زین چرم و حالت نشستن خود روی دوچرخه را در نظر بگیرید
    اینکه راحت روی دوچرخه بنشینید تا حد زیادی به حالت دوچرخه‌سواری شما بستگی دارد. برخی از دوچرخه‌سواران وضعیت عمودی را ترجیح می‌دهند، اما برخی دیگر تمایل دارند حالت مسابقه‌ای یا آیرودینامیک داشته باشند. هر چه بیشتر به سمت جلو خم شوید، فشار بیشتری به قسمت جلویی ناحیه لگن وارد می‌کنید که می‌تواند منجر به درد یا بی‌حسی شود. زینی را انتخاب کنید که مناسب حالت نشستن شما باشد و موجب فشار بر قسمت‌های مهم بدنتان نشود.
  4. پهنای استخوان‌های نشیمنگاه خود را اندازه بگیرید
    به خاطر داشته باشید که زین چرم در عرض‌های مختلفی تولید می‌شود. عرض زین شما بستگی به فاصلۀ میان استخوان‌های نشیمنگاه شما دارد. با اندازه‌گیری آن، می‌توانید زین مطلوب خود را انتخاب کنید.
  5. ارتفاع مناسب زین بسیار مهم است
    اکنون که زین مناسب خود را پیدا کرده‌اید، قدم بعدی شما، تنظیم آن در ارتفاع صحیح است. فاصلۀ مناسب از سطح زمین دو مزیت دارد:
    به شما قدرت کافی برای خوب پدال‌زدن می‌دهد.
    زین، در حالتی که روی دوچرخه می‌ایستید و پدال می‌زنید، به بدنتان ضربه وارد نمی‌کند.
  6. موقعیت زین
    مطمئن شوید که زین شما حالت افقی داشته باشد. اگر دماغۀ زین شما خیلی به سمت بالا یا پایین باشد، ممکن است در نواحی خاصی از بدن خود احساس ناراحتی کنید.

زین چرم را باید نوازش کرد

روکش زین چرم نیاز به مراقبت دارد. پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک‌بار در ماه با مواد پاک‌کنندۀ مناسب، چربی و جرم‌های سطح آن را پاک کرده و با روغن‌های مخصوص، سطحش را به خوبی نرم کنید. هنگام شستن دوچرخه یا موتور، چه توسط خودتان چه در کارواش، حتما صندلی آن را بردارید. زدودن لکه از روی وینیل، برخلاف چرم، بسیار آسان‌تر است و خیلی راحت می‌توانید با یک پارچه آن را پاک کنید. هنگام پارک کردن در زیر آفتاب یا باران نیز باید زین چرم خود را بپوشانید.

روکش زین چرم بر روی دیوار خانه

چرم زین که به آن چرم کمربند یا چرم تسمه‌ای نیز گفته می‌شود، انواع متنوعی دارد و برای بسیاری از محصولات به‌کار می‌رود. بیایید برخی از روش‌های خلاقانۀ استفاده از این محصول منحصر به فرد را بررسی کنیم.

  • مبلمان

    روکش چرم به دلیل ضخامتی که دارد برای سبک های خاصی از مبلمان مناسب است. برای مثال صندلی‌ها و مبلمانی که باید تحمل وزن بالا را داشته باشند. برای ساخت این صندلی‌ها میتوان از تکه‌های بزرگ و یکپارچه استفاده نمود یا چرم را به صورت نواری برش داده و آنها را به هم بافت تا ظاهری چشمگیرتر پیدا کند. علاوه بر صندلی، می‌توانید از روکش زین چرم به صورت تزیینی در منبت‌های میز، پیشخوان یا درب‌ها استفاده کنید. بافت ضخیم و سطح صاف برخی از آن‌ها، برای رومیزی‌، پیشخوان و میزهای اداری مناسب است. به این ترتیب نوشتن و انجام کارهای دیگر به راحتی میسر می‌شود.

  • دیوارکوب‌ها

    روکش زین چرم به خاطر ضخامت زیاد و مقاومت و ماندگاری بیشترش، گزینۀ مناسب و بی‌نظیری برای سقف، دیوار و میزهای پذیرش است. استحکام این محصول اجازه می‌دهد چرم را بدون نیاز به لایۀ نگهدارنده، به صورت مستقیم روی سطوح بچسبانید. دست شما برای انتخاب سایز، رنگ و قطر چرم، همیشه باز است.

  • محصولات چرمی کوچک

    با اینکه در درجۀ اول، روکش زین برای مبلمان و دیزاین داخلی استفاده می‌شود، نمی‌توان نادیده گرفت که یک انتخاب فوق‌العاده برای کالاهای چرمی کوچک نیز هست؛ از کیف‌های دستی، کیف پول و جای کارت ویزیت گرفته تا زیر‌لیوانی چرمی و دستبند‌های زیبا. تولیدکنندگان می‌توانند بر اساس درخواست و نوع استفادۀ شما، ضخامت چرم را زیاد یا کم کنند.

دنیای چرم همیشه بی‌نظیر و بی‌بدیل است

با تمام مزیت‌ها و معایبی که برشمردیم، واقعا چگونه می‌شود از زین چرم چشم‌پوشی کرد؟ آیا می‌توانید زیبایی خیره‌کننده، درخشش جذاب و کلاس بالای آن را با سایر محصولات مشابه مقایسه کنید؟ وقتی دویدن یک اسب شکوهمند را با زین چرمی براقش در زیر نور آفتاب تماشا می‌کنید چه حسی دارید؟ بسیاری از سوارکاران، موتورسواران، دوچرخه‌سواران و کلکسیونرها چرم را تنها به خاطر زیبایی، لطافت و شکوهش انتخاب می‌کنند. استفادۀ فراوان از روکش زین چرم در محصولات مختلفی که برشمردیم گویای زیبایی و دوام این محصول منحصر‌به‌فرد است. اگر شما هم چرم را تحسین می‌کنید، تردید خود را کنار بگذارید و روکش زین خود را تغییر دهید. به خصوص برای اسب زیبایتان که پوستش همچون پوست شما روکش زین چرمی را نرم و آرام‌بخش احساس خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *