بیشتر بدانید

نو کردن کیف های قدیمی با هنر دکوپاژ روی چرم!

دکوپاژ روی چرم، علاوه بر نو کردن کیف، هنر شمارا نمایش میدهد.

همه ما کیف های چرم قدیمی داریم که بدون استفاده در کمد هایمان رها شده اند. معمولا خیلی ناراحت میشویم که کیف‌های زیبا و جذابمان دیگر قابل استفاده نیستند و سطح رویی آن ها بسیار کهنه و غیر اقبل استفاده شده است. همیشه دور انداختن کیف راه اول ما نباید باشد. احتمالا تا به حال اسم دکوپاژ به گوشتان خورده است. اگر می خواهید به این کیف های بی استفاده رنگ و لعاب دهید و دوباره از آن استفاده کنید، هنر دکوپاژ روی چرم را دست کم نگیرید و برای شناخت بیشتر این هنر ادامه این مطلب را حتما بخوانید. کروکو به شما می گوید که چگونه با هنر ساده دکوپاژ کیف های چرم قدیمی تان را به روشی نوین و متفاوت احیا کنید.

 کلاژ با دکوپاژ روی چرم چیست؟

احتمالا خیلی از افرادی که این مقاله را می‌خوانند، معنای کلاژ یا دکوپاژ را نمیدانند و اولی سوالی که برای انها پیش می‌آید این است که دکوپاژ روی چرم یعنی چه؟ درواقع؛ دکوپاژ یا کلاژ عکس روی چرم، مفهومی است که به یک هنر خلاقانه و دستی اطلاق می شود. در این هنر شما چند قطعه عکس را به روشی متفاوت در کنار هم می چسبانید؛ و یک تصویر واحد زیبا خلق می کنید.

دکوپاژ تنها برای چرم کاربردی نیست و بر روی هرچیزی میتوانید از آن استفاده کنید. هرچند در این مقاله به تغییر رنگ و رو و نو کردن کیف های چرم قدیمی با هنر دکوپاژ پرداخته شده است.  توجه داشته باشید که دکوپاژ لزوما برای تغییر ظاهر وسایل قدیمی نیست. می‌توان از وسایل نو هم برای هنر دکوپاژ استفاده کرد. به طور کلی یکی از مدل های ظراحی که این روزها بسیار ترند شده است کیف و کفش های دکوپاژ شده است.

دقت کنید قلمویی که برای دکوپاژ روی چرم استفاده میکنید خیلی بزرگ یا خیلی کوچک نباشد.

 وسایل مورد نیاز برای دکوپاژ روی چرم

حالا که معنی و مفهوم دکوپاژ را به خوبی فهمیدیم باید به سراغ وسایل مورد نیاز دکوپاژ روی چرم برویم. برای نو کردن کیف های چرم قدیمی با هنر دکوپاژ به ابزار ساده ولی بسیار مهم نیاز دارید. تمامی وسایلی که نیاز دارید تا هنر خود را نشان دهید:

  • یک کیف چرم قدیمی، که دیگر قصد استفاده از آن را ندارید. یا حتی کیف جدیدی که دلتان میخواهد خودتان آن را زیباسازی نمایید.
  • یک پارچه نازک
  • رنگ اکرولیک به سلیقه خود و مناسب با رنگ و دیزاین کیف
  • چسب چوب
  • پارچه طرحدار، با طرح دلخواه.
  • قلم مو، دقت کنید قلمو نه خیلی نازک باشد و نه خیلی پهن که کار با آن برای شما دشوار نباشد.
  • قیچی
  • نوار چسب که از جمله مهمترین ابزار دکوپاژ می باشد. و عملا بدون آن کار نجام نمیشود.

توجه داشته باشید که تمام مراحل باید پشت هم انجام شود  پس حواستان باشد که حتما قبل از مرحله اول برای تهیه این لوازم اقدامات لازم را انجام دهید.

 مرحله اول؛ رنگ آمیزی کیف چرم

مرحله اول برای دکوپاژ روی چرم نیاز دارید و رنگ کیف چرم قدیمی خود را دوست ندارید می توانید آن را رنگ کنید. البته این مرحله کاملا اختیاری است. برای انجام این کار  ابتدا به وسیله چسب قسمت هایی را که نمی خواهید رنگی شود کاملا بپوشانید. سپس قلم را بردارید و آن را به رنگ اکرولیک مورد علاقه خود آغشته کنید؛ و شروع به رنگ آمیزی بخش های مورد نظرتان نمایید.

بعد از رنگ آمیزی اجازه دهید رنگ کاملا خشک شود، حواستان باشد رنگ باید به گونه ای خشک شده باشد که به سطح کیف دست میزنید حالت چسبندگی نداشته باشد. اگر می خواهید رنگ شما زیباتر و یکدست تر شود این مرحله را چند بار تکرار کنید. توجه داشته باشید که میزان رنگ پذیری در این مرحله به جنس چرم شما نیز بستگی دارد.

اولین مرحله برا دکوپاژ روی چرم، مرحله رنگ آمیزی است.

مرحله دوم؛ آماده سازی تصاویر پارچه ای

بعد از رنگ آمیزی کیف چرم لازم است تصاویر پارچه ای خود را آماده کنید. شما هر طرحی را می توانید برای دکوپاژ روی کیف چرم خود انتخاب کنید. اما بهتر است از تصاویر پارچه ای طرح دار با گل و مرغ و پروانه استفاده نمایید. ترکیب تصاویر و المان ها کاملا به سلیقه شما و طراحی کیفتان بستگی دارد. تصاویر پارچه ای یا پلاستیکی چون مقاومت بالایی دارد در شستشو از بین نمی رود پس بهتر است از این اجناس برای دکوپاژ استفاده نمایید. اگر تا به اینجای کار قانع نشده اید، بهتر است بدانید همین قابل شست و شو بودن طرح ها خود دلیلی بررای طول عمر بیشتر کیف و وسایل شماست؛ بنابراین  ایده‌آل ترین گزینه، برای عملیات نو کردن کیف های چرم قدیمی همین کلاژ چرم است.

مرحله سوم؛ دکوپاژ عکس روی کیف چرم

آخرین مرحله بعد از مرحله رنگ آمیزی، دکوپاژ کیف چرم است. در این مرحله بعد از این که تصاویر را به دقت جدا کردید وقت چسباندن آن ها روی کیف است. قطعه های مختلف تصاویر را روی قسمت های مختلف کیف خود که میخواهید طرح داشته باشد، قرار دهید. دقت داشته باشید که فاصله، نظم و هارمونی عکس ها در این مرحله خیلی مهم است. بعد از این مرحله روی عکس ها را با یک لایه چسب چوب بپوشانید و منتظر بمانید تا چسب کاملا خشک شود. بعد از خشک شدن چسب چوب کار شما تمام شده و دکوپاژ به خوبی بر روی کیف چرمیتان نشسته است.

خسته نباشید! مراحل نو کردن کیف های چرم قدیمی با هنر دکوپاژ، در همین جا به پایان می رسد. به همین راحتی شما صاحب یک کیف چرم زیبا شدید؛ بنابراین دوباره می توانید از آن استفاده کنید. مطمئن باشید که بیشتر از قبل  از طرح و هنر دستتان لذت خواهید برد. کیفی که هنر دست شما باشد قطعا احساس خوب و رضایت بخشی به شما می دهد.

دقت کنید برای دکوپاژ روی چرم، حتما باید از چسب چوب استفاده کنید.

پایان

ما در کروکو هر مسیری که امکان دارد تا از کیف های چرمی خود بهتر مواظبت کنید را در پیش رویتان قرار میدهیم. اما به هر حال هر وسیله ای طول عمر خودش را دارد شما با دکوپاژ روی چرم میتوانید عمر وسایل خود را بالاتر ببرید. کروکو امیدوار است با این آموزش ساده از کیف های چرم قدیمی خود بهترین استفاده را داشته باشید. علاوه بر کاربردی بودن روش نو کردن کیف های چرم قدیمی با هنر دکوپاژ، فرصتی پیدا خواهد کرد تا سلیقه و هنر خود را به نمایش بگذارید. کروکو به شما یادآوری می کند اگر این هنر را دوست دارید می توانید با گذراندن دوره های مختلف از آن به عنوان محلی برای کسب درآمد خود نیز بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *