این روزها اکسسوری‌ها یکی از مهم‌ترین قسمت‌های صنعت مد و زیبایی هستند. کمربند زنانه و مردانه یکی از اکسسوری‌های کلاسیکی است که سالیان سال، طراحان لباس و فعلان مد و زیبایی همواره سعی کرده‌اند که از آن در طرح‌های خود استفاده کنند.

تاریخچه‌ی کمربند خیلی طولانی‌تر از این‌هاست که بخواهیم به دوران مد مدرن ارتباطش دهیم. کمربند‌ها از زمان عصر برنزی که انسان‌ها تازه با مس و دیگر آلیاژ‌ها آشنا شده بودند، در پوشش انسان‌ها وجود داشتند. اما بعد‌ها و با ورود انسان به زندگی اجتماعی، کمربند چرمی زنانه و مردانه بسیار مورد استفاده قرار گرفتند.

کمربند زنانه

 

کمربند مردانه

 

انواع کمربند چرم زنانه و مردانه

همانطور که گفتیم کمربندها به خصوص کمربند چرم یکی از مهم‌ترین اکسسوری‌ها زنانه و مردانه در دنیای مد و پوشاک امروزی است. کمربند‌ها انواع مختلفی دارند که از هرکدام در یک سبک و استایل پوششی استفاده می‌شود.

به طور کلی کمربندهای زنانه و مردانه به دو دسته رسمی و غیر رسمی تقسیم می‌شوند. کمربند‌های غیر رسمی از کمربند‌های رسمی عریض‌تر هستند. یعنی اگر عرض یک کمربند از عرض انگشت شست شما کمتر بود جز کمربند‌های  کلاسیک دسته بندی می‌شود. پس هرچه کمربندها پهن‌تر باشند؛ غیر رسمی‌تر و اسپرت‌تر هستند. البته لازم به ذکر است که پهنای کمربند تنها نشان دهنده رسمی و یا غیر رسمی بودن آن نیست، بلکه شما از شکل ظاهری آن‌ها نیز می‌توانید متوجه شوید که کمربند در چه تقسیم بندی قرار می‌گیرد. حالا که کمربندهای رسمی را از غیر رسمی تشخیص دادیم، می‌توانیم به سراغ انواع مدل‌های موجود آن در بازار برویم.

کمربندهایی که در بازار وجود دارد شامل موارد زیر هستند:

  • کمربند چرمی سگکدار
  • کمربند چرمی پلاکی
  • کمربند پارچه‌ای
  • کمربند دکمه‌ای

محبوب‌ترین و شکیل‌ترین نوع کمربند موجود در بازارهای جهانی همین کمربند چرمی است که با هر استایل و سبک لباسی می‌توانید آنها را ست کنید. یکی دیگر از علل محبوبیت کمربند چرم عمر و کیفیت بالای آن است. کمربندهای چرمی در شرایط آب و هوایی مختلف دوام بالایی دارند. همچنین بر خلاف سایر کمربندها با گذشت زمان کش نمی‌آیند.

انواع سگک در کمربندهای مختلف به چه صورت است؟

نمای اصلی کمربند جدا از جنس و رنگ، به طراحی و کیفیت فلز سگک نیز وابسته است. در واقع بیشتر از جنس خود کمربند سگک آن است که بیننده را به سمت استایل شما جذب می‌کند. البته سگک‌ها تنها فلزی نیستند و تولیدکنندگان بر اساس میزان هزینه‌ای که می‌خواهند برای تولیدات خود خرج کنند از پلاستیک، استیل، مس و حتی طلا و نقره استفاده می‌کنند.

حواستان باشد که از سگک‌های خیلی پر زرق و برق در استایل‌های روزمره استفاده نکنید. سگک‌های ساده همواره در تمامی استایل‌ها جذاب هستند و می‌توانید برای تمامی استایل‌های رسمی و غیر رسمی از آن‌ها استفاده کنید. معمولا اگر می‌خواهید خیلی استایلیست باشید و کاملا مطابق اصول دنیای مد پیش بروید، می‌توانید در استایل‌های رسمی بند ساعت و سگک کمربند خود را باهم ست کنید.

سایز بندی کمربند‌ها به چه صورت است؟

سایز کمربندهای موجود در بازار از ۴۰ تا ۵۶ است. البته در موقع خرید کمربند معمولا بهتر است که سایز دقیق شلواری که می‌پوشید را بدانید در این صورت بهتر می‌توانید سایز مناسب خود را انتخاب کنید. اما به طور کلی اگر بخواهیم راهنمای سایز را برای شما بگوییم می‌شود گفت که:

  1. سایز ۴۰ مناسب برای دور کمر ۹۶ تا ۱۰۷ سانتی متر است.
  2. سایز ۴۲ مناسب برای دور کمر ۱۰۱ تا ۱۱۲ سانتی متر است
  3. سایز ۴۴ مناسب برای دور کمر ۱۰۶ تا ۱۱۷ سانتی متر است.
  4. سایز ۴۶ مناسب برای دور کمر ۱۱۲ تا ۱۲۲ سانتی متر است.
  5. سایز ۴۸ مناسب برای دور کمر ۱۱۷ تا ۱۲۷ سانتی متر است.
  6. سایز ۵۰ مناسب برای دور کمر ۱۲۲ تا ۱۳۲ سانتی متر است.
  7. سایز ۵۲ مناسب برای دور کمر ۱۲۷ تا ۱۳۸ سانتی متر است.
  8. سایز ۵۴ مناسب برای دور کمر ۱۳۲ تا ۱۴۲ سانتی متر است.
  9. سایز ۵۶ مناسب برای دور کمر ۱۳۷ تا ۱۴۷ سانتی متر است.

نحوه استفاده صحیح از کمربند زنانه و مردانه

اگر می‌خواهید عمر کمربندتان افزایش پیدا کند باید حواستان باشد که قرار گرفتن کمربند در طولانی مدت باعث تخریب سریع‌تر آن می‌شود.  در ضمن هشیار باشید که نباید آن را در جلوی نوری مستقیم آفتاب قرار بدهید. ( این قانون برای کمربند زنانه و مردانه فرقی ندارد و باید رعایت شود).