استایل زنانه, استایل مردانه

چرم ورنی چیست؟ (روشهای نگهداری و ساخت یک استایل درخشان)

حتی اگر چرم ورنی را نشناسید درخشش کفش‌‌‌‌های چرم ورنی را از پشت ویترین مغازه‌‌ها دیده اید. چرم ورنی سال هاست که به دلیل ظاهر شیک و براقش محبوبیت زیادی بین جوانان سرتاسر دنیا پیدا کرده است. با چرم کروکو همراه شوید تا با انواع چرم ورنی بیشتر آشنا شوید،؛ روش‌‌‌‌های نگهداری از آن را یاد بگیرید و بتوانید با کفش چرم ورنی درخشانترین استایل را برای خودتان خلق کنید.

چرم ورنی چیست؟

 به نوعی از چرم طبیعی که با یک لایه محافظتی براق پوشیده شده است چرم ورنی می‌گویند. تفاوت چرم ورنی با سایر چرم‌‌ها؛ چرم ورنی سبک است. نسبت به سایر چرم‌‌ها مثل نبوک یا جیر ارزانتر است؛ چرم ورنی با این که طول عمر کمتری نسبت به چرم های دیگر دارد اما بسیار پرفروش است.

روش تهیه چرم ورنی

هنگامی که پوست حیواناتی مثل گوساله، گاو و یا حتی بز را دباغی‌‌‌ می‌کنند سطح آن را به وسیله نوع مخصوصی از لاک لعاب می‌دهند. این لاک به کفش حالتی شفاف و براق‌‌‌ می‌دهد. لاک‌‌‌‌های ورنی خود انواع مختلفی دارند؛ ممکن است رنگی و یا بی رنگ باشند؛ رنگ‌هایی که برای محافظت به عنوان براق کننده به روی سطح زده میشود یا مایع و لعابی و یا به صورت پودر هستند.

کاربرد چرم ورنی

کفش‌‌ها کالاهایی هستند که در حجم انبوه از چرم ورنی تولید می‌شوند. ساختار الیاف چرم ورنی بسیار فشرده و مقاوم است. این ویژگی باعث‌‌‌ می‌شود تا کفش ‌هایی که با چرم ورنی تولید می‌شوند مقاومت خوبی داشته باشند. بعد از کفش، کیف و سپس پوشاک ‌هایی مثل کاپشن دستکش و پالتو با این چرم ساخته‌‌‌ می‌شود. بطور کلی از چرم ورنی برای تولید محصولاتی مثل انواع کمربند، کیف ‌‌‌‌های اداری، کیف پول، کیف دستی و دوشی، انواع کفش‌‌‌‌های زنانه و مردانه، ست‌‌‌‌های اداری هدیه و… استفاده‌‌‌ می‌شود.

 

چرم ورنی رسمی است یا غیر رسمی؟

محصولاتی که با چرم ورنی تولید‌‌‌ می‌شود جز کالاهای شیک و لوکس محسوب‌‌‌ می‌شود. به همین دلیل کاربردی رسمی و مجلسی دارند. از این چرم برای دوختن لباس‌های جذب برای موتورسواران نیز استفاده‌‌‌ می‌شود. تصور یک موتور سوار حرفه ای با لباس شیک ورنی در قاب تصویر نمی گنجد. استفاده از محصولات چرم ورنی برای جشن‌‌ها و میهمانی‌‌‌‌های رسمی شبانه عالی است. کیف و کفش چرمی ورنی مات را در موقعیت‌‌‌‌های نیمه رسمی نیز‌‌‌ می‌توان استفاده کرد.

 

بهترین رنگ چرم ورنی چیست؟

بهترین چرم ورنی، ورنی با رنگ مشکی است که توسط چرم گاوی تولید می‌شود. این رنگ هم در صنعت مد و هم در میان مردم طرفدار‌‌‌‌های زیادی دارد. چرم ورنی مشکی نوعی کالای فاخر است و کارخانجات تولیدی زیادی برای ساخت کیف و کفش از آن استفاده می‌کنند.

 

ویژگی‌‌‌‌های اصلی چرم ورنی

چرم ورنی در دو نوع خشک و نرم تولید می‌شود. حتی ضخامت و طول این چرم‌ها نیز متفاوت است. نکته‌ای که درباره چرم ورنی جالب است این است که با گذشت زمان ظاهر خودش را حفظ می‌کند. محصولات چرم ورنی به راحتی از رنگ رو نمی افتد و یا حالت خودش را از دست نمی دهد. دلیل اصلی زیبایی و محبوب بودن این چرم علاوه بر کیفیت، سطح بسیار براق و صیقلی آن است.

 

کیفیت چرم ورنی

کیفیت چرم ورنی با توجه به نوع لاکی که روی آن به کار برده می‌شود متفاوت است. اگر مواد رنگدانه‌ای لعاب‌ها طبیعی باشد چرم ورنی بهتری نسبت به رنگدانه‌‌‌‌های شیمیایی تولید می‌شود.

  • رنگدانه مصنوعی؛ رنگدانه‌‌‌‌های مصنوعی توسط عملیات شیمیایی تولید‌‌‌ می‌شوند.
  • رنگدانه طبیعی؛ رنگدانه‌‌‌‌های طبیعی از موادی که به صورت معدنی و آلی در طبیعت وجود دارند ساخته می‌شود. رنگدانه‌‌‌‌های معدنی از گل اخرا، گل ماشی و اکسیدهای آهن قرمز، سیاه و زرد استخراج می‌شود.فتالوسیاتین‌‌ها مهمترین رنگدانه‌های آلی هستند که طیف‌های مختلف رنگی مانند سبز و آبی دارند.

 نگهداری از چرم ورنی

چرم ورنی نیز مانند سایر چرم ها به مراقبت و نگهداری نیاز دارد. سعی کنید این چرم به مدت طولانی زیر نور آفتاب قرار نگیرد. هم از روش های خانگی و هم از مواد شیمیایی استاندارد می توانید برای تمیز کردن این چرم‌ها استفاده کنید.

 واکس چرم

واکس های مخصوص چرم بهترین تمیز کننده کفش‌‌‌‌ها و کیف های چرم ورنی است. چون کفش ورنی ظاهر براقی دارد استفاده از واکس‌‌‌‌های مایع نسبت به مومی نتیجه بهتری بجا‌‌‌ می‌گذارد.

 

استفاده از مایع ظرفشویی یا مایع صابون

ابتدا گرد وخاک و رویه کفش یا کیف را با پارچه ای نخی پاک کنید. چند قطره مایع ظرفشویی یا صابون را روی پارچه مرطوب بریزید. سپس سطح موردنظر را با دستمال به آرامی پاک کنید.

 روغن معدنی

از روغن‌‌‌‌های معدنی هم میتوان برای تمیز کردن محصولات ورنی استفاده کرد. دو الی سه قطره از روغن را روی یک پارچه تمیز بریزید. سپس کفش یا کیف را با آن تمیز کنید.

چند نکته برای ساخت یک استایل درخشان با چرم ورنی

  1. اگر به چرم علاقه دارید خریدن کفش  چرم ورنی را به شما پیشنهاد‌‌‌ می‌کنیم زیرا بسیار مقرون به صرفه است در عین حال ظاهری شیک و لوکسی هم دارد.
  2. کفش چرم مردانه ورنی اگر با کمربند چرم ورنی ست شود به شما استایل جذاب و متفاوتی می‌دهد.
  3. چون ظاهر کفش ورنی بسیار براق است استفاده از کمربندهای مات جلوه خوبی به استایل شما نمی دهد.
  4. کفش‌‌‌‌های رسمی چرم ورنی با شلوارهای پارچه‌ای به زیبایی ست می‌شود.
  5. خانمها بهتر است کفش یا شلوار چرم ورنی خود را با کیف‌شان ست کنند.

 پایان

چرم کروکو سال هاست که به لطف مشتریان خود در سرتاسر ایران به تولید محصولات چرمی مرغوب و با کیفیت شهرت پیدا کرده است. شما‌‌‌ می‌توانید همین الان از انواع محصولات چرمی این شرکت دیدن کنید.

 

تصاویر بیشتر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *