بیشتر بدانید

معرفی انواع چرم در دیکشنری جامع چرم!

انواع چرم را بشناسید

چرم را می‌توان قدیمی‌ترین محصول تولیدی بشر در حوزه پوشاک دانست. شاید زمانی که پیشینیان ما بدن خود را باپوست بلند حیوانات می‌پوشاندند، تصور نمی‌کردند که روزی صنعت تولید و دوخت چرم به این اندازه پیشرفت کند. این روزها به دلیل پیشرفت تکنولوژی انواع متنوعی از چرم تولید می‌شود. شناخت انواع چرم به شما برای انتخاب بهترین محصول با کارایی بالا کمک می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید که با اسامی چرم‌های مختلف و روش‌های دباغی آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

صنعت دباغی با تاریخی تحسین‌برانگیز

صنعت چرم یکی از قدیمی‌ترین صنایع بشری است. در زمان‌های قدیم یونانی‌ها، مصری‌ها و سومری‌ها سردمداران این صنعت به شمار می‌رفتند. در آن زمان پوست دباغی‌شده حیوانات علاوه‌بر تولید پوشاک، در ساخت برخی تجهیزات نیز استفاده می‌شد. دلیل استفاده‌های بی‌شمار از چرم و پوست نیز مقاومت و ماندگاری قابل‌توجه آن بود.

این ویژگی امروز نیز مورد توجه بسیاری از تولیدکنندگان مطرح در دنیا قرار گرفته؛ از این رو صنعت چرمسازی همچنان محبوبیت خود را در میان مردم حفظ کرده است. به گونه‌ای که با شروع انقلاب صنعتی پیشرفت چشمگیری در حوزه صنعت دباغی و تولید چرم مشاهده می‌کنیم. نتیجه این رشد نیز تولید چرم‌های مرغوب‌تر و در نهایت محصولات کارآمدتر است.

چرا باید انواع چرم را بشناسیم؟

همیشه محصولات چرمی در کنار سایر محصولات خاص‌تر بودند. هرچه زمان بیشتر می‌گذشت طرفداران این محصولات خاص و لاکچری نیز بیشتر می‌شدند؛ از این رو طبیعی بود که تعداد تولیدکننده‌ها نیز روزبه‌روز افزایش پیدا کند. هر تولیدکننده با خود ایده‌ای به همراه داشت که منجر شد دنیای چرم هر روز بیشتر از دیروز بزرگ شود.

امروز دنیای این صنعت به اندازه‌ای بزرگ است که برای وارد شدن به آن باید اصطلاح‌های زیادی را بدانید. شاید در ابتدا تصور کنید که این اصطلاح‌ها تنها به تولیدکنندگان و متخصصان این حوزه اختصاص دارد، اما واقعیت این است که این اطلاعات در خرید درست محصولات چرمی نیز به شما بسیار کمک خواهند کرد.

متأسفانه برخی از خریداران محصولات چرم حتی با تفاوت‌های چرم طبیعی و مصنوعی نیز آشنا نیستند، به همین دلیل ممکن است در زمان خرید این محصولات با مشکل مواجه شوند. اغلب مردم بر این باورند که عبارت “چرم اصل” به هر محصولی نسبت داده شود، آن محصول کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد؛ در حالی که این نظریه همیشه درست نیست.

ازآنجایی‌که هرکدام از محصولات چرمی را از نوع خاصی می‌دوزند با شناخت انواع آن می‌توانید بهترین محصول را تهیه کنید. پس اگر به محصولات چرمی علاقه دارید، باید اطلاعات زیادی در این مورد داشته باشید.

صنعت دباغی یکی از مهم‌ترین صنایع برای تولید انواع چرم است.

چرم صنعتی

تشخیص چرم طبیعی از نوع مصنوعی آن همیشه کار راحتی نیست. برخی از چرم‌های صنعتی هستند که حتی متخصصان حوزه چرم نیز در نگاه اول آن‌ها را طبیعی می‌پندارند. چرم‌های مصنوعی عموماً از مواد پلیمری و PVC تولید می‌شوند. این محصولات در بین حامیان حیوانات بسیار پرطرفدار هستند. البته به خاطر داشته باشید به دلیل این‌که چرم‌های مصنوعی از مواد نفتی تولید می‌شوند، تجزیه‌ناپذیرند و به محیط‌زیست آسیب می‌زنند.

چگونه چرم صنعتی را از چرم طبیعی تشخیص دهیم؟

برای شناخت انواع چرم صنعتی کافی است نگاهی به پشت بافت این محصولات بیندازید. چرم‌های مصنوعی غالباً با تکه پارچه‌ای از پشت حمایت می‌شوند، در حالی که پشت چرم‌های طبیعی معمولا چرم اشبالت قرار می‌گیرد.

نشانه دومی که با آن چرم مصنوعی از طبیعی تشخیص داده می‌شود، الگوی دانه‌ای روی آن است. ازآنجایی‌که الگوهای دانه‌ای روی چرم مصنوعی با استفاده از دستگاه به وجود می‌آید، عموماً ظاهری مرتب‌تر دارد. این در حالی است که طرح چرم طبیعی به دلیل اینکه از پوست حیوانات گرفته می‌شوند، نامنظم است.

آخرین نشانه‌ای که صنعت‌گران جهت شناخت چرم طبیعی و مصنوعی به کار می‌گیرند، حرارت دادن به بافت چرم است. چرم مصنوعی زمانی که در برابر حرارت قرار می‌گیرد، بویی مشابه بوی پلاستیک سوخته دارد، اما چرم طبیعی در برابر حرارت بویی مشابه بوی موهای سوخته از خود ساطع می‌کند.

عوامل تأثیرگذار بر کیفیت انواع چرم طبیعی

در برخی موارد روی محصولات باکیفیت چرمی اتیکت‌هایی مثل “چرم دانه اصلی یا اصل” دیده می‌شود. این اتیکت‌ها نشان می‌دهند که این محصول چرمی از نوع چرم دانه اصل است که یکی از انواع مختلف چرم محسوب می‌شود.

البته این تنها یکی از انواع مدل‌های چرم است؛ برخی از مدل‌های چرم دوام بیشتری دارند و از این رو با قیمت بالاتری نسبت به سایر محصولات مشابه به بازار عرضه می‌شوند. در این بخش قصد داریم با معرفی انواع مختلف چرم دلیل این تفاوت‌ها را به شما بگوییم.

انواع چرم چیست و بهترین نوع چرم کدام است؟

در حالت کلی کیفیت چرم و کاربرد آن به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین عوامل به شرح زیر است:

  • نوع حیوان و نژادی که چرم از پوست آن تهیه می‌شود؛
  • موقعیت فیزیکی و آب و هوایی که حیوانات در آن زندگی می‌کردند؛
  • قسمتی از پوست که چرم از آن تهیه شده است؛
  • لایه‌ای از پوست که چرم از آن تهیه می‌شود، ماننددانه رویی، دانه کامل و دوشاخه؛
  • انواع ضخامت چرم؛
  • کیفیت و مهارت تولید و دباغی چرم.

چرم‌های طبیعی

انواع چرم حیوانات که به‌عنوان چرم طبیعی آن‌ها را می‌شناسیم به شکل‌های متنوعی تولید می‌شود. هر پوست بر اساس نوع دباغی برای تولید محصولات مختلفی مناسب است. در ادامه شما را با انواع مختلف چرم طبیعی ساخته‌شده از پوست حیوانات آشنا می‌کنیم. این چرم‌ها به شرح زیر است:

  • چرم گاومیش
  • چرم گوسفندی
  • چرم شتر
  • چرم گاوی
  • چرم بزی

البته موارد گفته‌شده به‌عنوان محبوب‌ترین چرم‌های حیوانی شناخته می‌شوند. چرم‌های دیگری نیز هستند که از پوست حیوانات تهیه‌شده، اما محبوبیت آن‌ها کمتر است. در ادامه با این چرم‌ها آشنا می‌شوید:

  • چرم بوفالو
  • چرم کروکدیل و تمساح
  • چرم مار
  • چرم گوزن
  • چرم شترمرغ
  • چرم گورخر
  • چرم کرگدن

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در ارتباط با چرم طبیعی که از پوست حیوانات گرفته می‌شود داشته باشید، مقاله “آشنایی با انواع چرم حیوانات” را مطالعه کنید.

انواع چرم طبیعی از پوست حیوانات به دست می‌آید.

انواع چرم طبیعی بر اساس نوع دباغی

پوست حیوانات عموماً شامل سه بخش مهم است. در روش‌های فرآوری چرم و دباغی عموماً یکی از لایه‌های آن را که شامل گوشت و بافت چربی است جدا می‌کنند. پس‌ازآن روی دولایه دیگر فرایندهای خاصی انجام می‌شود که نوع این فرایند با توجه به نوع چرم نهایی متفاوت است. در هر فرایند از مواد مختلفی استفاده می‌شود که نتیجه نهایی را تغییر می‌دهد. به طور خلاصه انواع موادی که برای دباغی چرم استفاده می‌شود، به شرح زیر است:

  • دباغی با مواد گیاهی
  • دباغی با کروم
  • دباغی با زاج سفید
  • دباغی با فرمالدئیدها
  • دباغی با روغن‌های گیاهی و حیوانی

اگر بخواهید با مراحل تبدیل پوست به چرم آشنا شوید، باید بگوییم که این مراحل به ترتیب زیر انجام می‌شود:

  1. خیساندن پوست
  2. آهک زنی و موگیری
  3. آبکشی و آبگیری
  4. پاک‌سازی پوست از گوشت و چربی
  5. چربی‌زدایی و استفاده از مواد دباغی
  6. برش به هدف تهیه ضخامت مطلوب
  7. رنگرزی و روغن‌کاری

محصولات نهایی به‌دست‌آمده از مراحل بالا جهت تولید انواع چرم و پوست انجام می‌شود، اما در برخی از کارگاه‌های دباغی به هدف ارتقا کیفیت چرم نهایی فرایندهای جانبی دیگری نیز روی پوست انجام می‌دهند. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری در ارتباط با روش‌ها و مواد دباغی چرم به دست آورید، به‌راحتی می‌توانید با خواندن مقاله “آشنایی با مراحل دباغی چرم” به این هدف خود دست‌یابید.

انواع چرم را با شناخت تفاوت‌هایشان تشخیص دهید.

معرفی انواع چرم و کاربرد آن‌ها بر اساس کیفیت

شاید با دیدن عکس انواع مختلف چرم‌های طبیعی در وهله اول متوجه تفاوت‌های آن نشوید، اما نوع چرم برای تولیدکننده‌ها بسیار مهم است. معمولا تولیدکننده‌ها با توجه به محصولی که قرار است بدوزند از مدل‌های مختلف چرم دباغی‌شده استفاده می‌کنند.

چرم‌های دباغی‌شده در انواع مختلف براساس کیفیت و ضخامت دسته‌بندی می‌شود. به خاطر داشته باشید که اغلب ضخامت چرم را باکیفیت آن برابر می‌دانند، اما این موضوع همیشه صحیح نیست. در ادامه قصد داریم شما را با انواع ضخامت چرم به ترتیب کیفیت آن‌ها آشنا کنیم.

چرم دانه کامل یا فول گرین

یکی از چرم‌های ضخیم مدل فول گرین است. چرم دانه کامل به بیرونی‌ترین لایه پوست گفته می‌شود و این چرم را با نام دانه کامل نیز می‌شناسند. در فرآیند دباغی این چرم هیچ‌گونه سمباده‌کاری یا کوبشی انجام‌نشده و تنها موهای روی پوست حذف می‌شود.

در تولید محصولاتی که مقاومت در آن‌ها اهمیت زیادی دارد، چرم فول گرین بهترین گزینه است. طبق نظر کارشناسان این نوع چرم که از قوی‌ترین و بادوام‌ترین قسمت پوست انتخاب می‌شود، اغلب ترک نمی‌خورد، پوسته‌پوسته نمی‌شود و سوراخی در آن به وجود نمی‌آید. حتی جالب است بدانید که این مدل چرم به رطوبت نیز بسیار مقاوم است.

چرم دانه کامل بهترین نوع چرم برای تولید انواع کفش و تمامی محصولاتی است که می‌خواهید زیاد از آن استفاده کنید. اگر شما عاشق ایجاد پتینه (تغییر رنگ به‌مرورزمان) در چرم هستید، چرم دانه کامل انتخابی مناسب برای شما است.

چرم دانه بالا یا تاپ گرین

احتمالا در مواجه با اسم این چرم کمی گیج می‌شوید؛ در اصل “دانه” به تمام بخش‌های پوست حیوانات گفته می‌شود. چرم دانه بالا در اصل بالاترین لایه پوست نیست، بلکه لایه دوم آن است. برای تولید چرم دانه بالا در دباغی لایه فوقانی چرم سمباده می‌خورد یا کوبیده می‌شود. این کار با هدف رفع عیوب و بی‌نظمی‌های روی سطح چرم انجام شده و درنهایت یکی از انواع چرم ضخیم با این روش تولید می‌شود.

سطح چرم دانه بالا صاف و انعطاف‌پذیر است و درعین‌حال مقاومت و دوام خوبی نیز از خود به نمایش می‌گذارد. همچنین این مدل از چرم با ظاهر یکنواختش جلوه ظاهری بی‌نظیری دارد. جالب است بدانید که انواع کیف و کت‌های چرمی را از این نوع چرم تولید می‌کنند. ازآنجایی‌که این چرم از نوع دانه کامل ضخامت کمتری دارد و فرایند رنگرزی را پشت سر گذاشته است، دوام آن نسبت به چرم دانه کامل کمتر خواهد بود.

چرم فول گرین یکی از انواع چرم است که بافت آن به‌صورت زیبایی خودنمایی می‌کند

چرم اصل (چرم اصلاح‌شده)

در تولید چرم اصل دست دباغان باز است؛ چراکه هر عملی را روی هر بخشی از پوست حیوان می‌توانند انجام دهند. این چرم درنهایت بافتی سفت و مقاوم دارد و بیشتر برای تولید کمربند یا رویه چرم از آن استفاده می‌شود. در حالت کلی بهتر است بدانید که چرم اصل از بخش فول گرین یا دانه کامل درست نمی‌شود و اغلب برای تولید آن به سراغ قسمت‌های پایینی بخش تاپ گرین یا دانه بالا می‌روند.

اگر این چرم‌ها را از نزدیک ببینید، حتما شباهت ظاهری آن‌ها با چرم‌های شبرو توجه شما را جلب می‌ند؛ اما تفاوت چرم اصل و چرم شبرو چیست؟ درواقع چرم شبرو یا چرم کفاشی بافتی مشابه چرم اصل دارد، ولی از پوست گاو تهیه می‌شود. چرم‌های شبرو اغلب در تولید رویه کفش‌ها به کار می‌روند، در حالی‌که چرم اصل اولین گزینه در تولید اغلب محصولات چرمی با مقاومت بالا محسوب می‌شوند.

چرم چسبانده شده

چرم چسبانده شده در اصل از ضایعات بریده‌شده یا پوست باقی‌مانده درست می‌شود. در ساخت این نوع چرم ابتدا تیکه‌های باقی‌مانده را به‌خوبی ریز می‌کنند، سپس تکه‌های چرم را به‌وسیله پلی اورتان یا لاتکس روی توری یا ورق الیافی به یکدیگر می‌چسبانند. بعد از چسباندن تکه‌های چرم معمولاً آن‌ها را رنگ می‌کنند. درنهایت بسته به نیاز تولیدکننده این چرم‌های تولیدشده فشرده یا طرح‌دار می‌شوند.

چرم اصلاح‌شده یکی از انواع چرم است که برای تولید دسته ساعت از آن استفاده می‌شود.

انواع چرم طبیعی بر اساس شکل ظاهری

جالب است بدانید که چرم‌ها با توجه به بافت آن‌ها نیز دسته‌بندی می‌شوند. انواع بافت چرم همان شکل ظاهری محصولات چرمی است که معمولا به دو صورت ایجاد می‌شوند. یکی از این طرح‌ها بر اثر نقش و نگار طبیعی روی چرم‌های خام و موادی که به آن می‌زنند، به وجود می‌آید.

طرح دوم انواع چرم چاپی است که با استفاده از ابزاری مخصوص، مانند غلتک پرسی، طرح‌هایی روی چرم‌ها ایجاد می‌کنند. در ادامه انواع طرح‌های طبیعی و چاپی را به شما معرفی می‌کنیم:

  • چرم ورنی (Patent Leather)
  • چرم الگانت یا چرم شبرو (Elegant Leather)
  • چرم فلوتر (Floater Leather)
  • چرم جیر (Suede Leather)
  • چرم نبوک (Nubuck Leather)
  • چرم اشبالت (Split calf Leather)
  • چرم هورس (Horse Leather)
  • چرم خالدار

طرح‌های روی چرم مصنوعی و چرم گیاهی اغلب با استفاده از همین دستگاه‌های پرس ایجاد می‌شوند. البته انواع بافت چرم خام نیز در شکل نهایی طرح آن‌ها تأثیرگذار است. اگر مایلید اطلاعات بیشتری در ارتباط با نقش و نگار چرم داشته باشید، کافی است مقاله ” انواع طرح چرم را بیشتر بشناسید” را مطالعه کنید.

چرم کراست چیست؟

بسیاری از افراد چرم کراست را در گروه چرم‌های دباغی شده دسته‌بندی می‌کنند، در حالی که این مدل چرم دباغی‌شده نیست. در حالت کلی به هر بافت چرمی که فرایند دباغی را سپری کرده و به مرحله رنگ‌آمیزی رسیده است، چرم کراست می‌گویند. در اغلب موارد چرم کراست رنگی خاکستری دارد و بسته به نیاز تولیدکننده رنگ‌های متفاوتی به آن می‌زنند.

جمع‌بندی

محصولات چرمی یکی از محبوب‌ترین محصولات تولیدی از مواد طبیعی هستند. اگر قصد خرید این محصولات را دارید، بهتر است در دام تولیداتی با عنوان “چرم اصل” نیفتید. خرید انواع چرم باکیفیت و زیبا نیازمند یافتن تولیدکننده‌ای مطمئن و قابل‌اعتماد است.

چرم کروکو با افتخار یکی از نام‌آشناترین تولیدکنندگان محصولات چرمی به شمار می‌رود. اگر قصد خرید محصولات باکیفیت و بادوام را دارید کافی است به بخش محصولات سایت کروکو مراجعه کنید.

عکس‌های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *