بیشتر بدانید

چرا باید از کفی طبی کفش استفاده کنیم؟

پاها کلیدی‌‌‌‌ترین بخش اعضای بدن هر انسانی هستند. اهمیت پاها تا آن‌‌‌‌جایی است که به آن‌‌‌‌ها قلب دوم هم گفته می‌‌‌‌شود. پاها وظیفه‌‌‌‌‌‌‌‌ی انتقال نیروی وزن بدن به زمین را دارند. به همین دلیل مراقبت اصولی از پاها بسیار مهم است. یکی از راه‌‌‌‌های مراقبت از پا،استفاده از کفی‌‌‌‌های طبی کفش است.

دو دسته از افراد می‌‌توانند از کفی طبی استفاده کنند. افرادی که دارای مشکل یا صدمه در ناحیه‌‌ی پای خود هستند می‌‌توانند برای بهبود آسیب دیدگی و بیماری خود از یک کفی طبی مناسب استفاده کنند. دسته‌‌‌‌ی دوم افرادی هستد که به پیشگیری از مشکلات و آسیب‌‌های پا که در آینده ممکن است به آن‌‌ها دچار شوند می‌‌اندیشند؛ استفاده از یک کفی طبی کفش برایشان بهترین گزینه است.

درنهایت می‌‌توان گفت هرفردی که احساس می‌‌کند برای راه رفتن خود یا حتی ورزش کردن نیاز به یک وسیله‌‌ی کمکی یا حمایتی برای پاهای خود دارد یک داوطلب مناسب برای استفاده از کفی ‌‌های طبی کفش است. همان‌‌طور که گفته شد علاوه بر بیمارانی که از صدمه و عوارض ناشی از بیماری‌‌های پا رنج می‌‌برند، افرادی که می‌‌خواهند از وقوع درد یا ناراحتی پا جلوگیری کنند تا در آینده دچار آسیب‌‌‌‌های مزمن پا نشوند نیز می‌‌توانند از کفی‌‌های طبی کفش استفاده کنند و از فواید آن بهره‌‌مند شوند.

انتخاب یک کفی کفش طبی مناسب پای هر فرد ضامن سلامت پاها و بهبود بیماری و ناهنجاری‌‌های مختلف در این ناحیه است. اگر به دنبال کسب اطلاعات درباره‌‌ی این کفی‌‌ هستید پیشنهاد می‌‌کنیم تا پایان مقاله با مجله کروکو باشید؛ زیرا این مقاله می‌‌تواند یک راهنمای جامع و کامل در این زمینه برای شما باشد.

 

کفی طبی کفش مناسب برای کف پای صاف انحنایی دارد که باعث میشود به ستون فقرات فشار نیاید.

کفی طبی کفش چیست؟

کفی طبی یک ابزار کمکی (ارتوپدی) است که در داخل کفش قرار داده می‌‌شود تا پاها را در وضعیت صاف و سالم قراردهد و به این شکل عملکرد پا را اصلاح یا تغییر می‌‌دهد. درواقع کفی طبی برای کمک به ایجاد آسایش پا دربرابر عوارض و بیماری‌‌های مختلف ازجمله عوارض دیابت در پاها و تغییرات بیومکانیکی توسط پزشکان و متخصصان ارتوپد طراحی و ساخته می‌‌شوند.

برخی از کفی‌‌های کفش طبی به شکل ساده‌‌ ساخته شده‌‌اند که قابل استفاده برای همه‌‌ی افراد هستند. مانند کفی‌‌های راحتی ضدعرق و ضدبو که با تهویه‌‌ی هوای فضای داخل کفش و افزایش گردش خون هم کف پا را ماساژ می‌‌دهند هم با کاهش تعرق مانع از بوی بد پا و کفش می‌‌شوند. این کفی‌‌ها نیاز به نسخه و تجویز پزشک ندارند و قابل تهیه در داروخانه‌‌‌‌ها و فروشگاه‌‌های لوازم پزشکی هستند؛ اما در بیشتر موارد کفی طبی کفش باتوجه به شرایط و ناهنجاری یا نقصی که در ساختار پای فرد وجود دارد توسط پزشک به صورت اختصاصی برای همان فرد طراحی می شود؛ به این شکل که از پاها یک قالب مخصوص گرفته می‌‌شود که به آن گچ می‌‌گویند.

تکنسین‌‌هایی که در آزمایشگاه طراحی و ساخت کفی و کفش طبی کار می‌‌کنند با استفاده از قالب گرفته شده کفی مخصوص آن فرد را طراحی ‌‌می‌‌کنند که به تسکین درد و بهبود ناهنجاری و آسیب پا کمک شایانی می‌‌کند. کفی‌هایی که به صورت سفارشی برای بیمار ساخته می‌شوند، نسبت به کفی‌های ساده و بدون نسخه، قیمت بالاتری دارند؛ اما کارآیی آن‌‌ها در حمایت از اندام‌ها بیشتر است و دوام طولانی‌تری هم دارند.

 

یکی از مناسب ترین کفی های طبی کفش مدل هایی است که از پاشنه تا سینه پا را بپوشاند.

انواع کفی کفش 

در تقسیم‌‌بندی کلی کفی‌‌های کفش به ۲ گروه اصلی تقسیم بندی می‌‌‌‌شوند.

  • دسته‌‌ی اول شامل کفی‌‌هایی است که برای اصلاح ساختار پا و حمایت از ناهنجاری و آسیب‌‌های مزمن پا طراحی و ساخته می‌‌شوند.
  • دسته‌‌ی دوم کفی‌‌های طبی را شامل می‌‌شود که اختصاصی نیستند و برای التیام دردهای جزئی کف پا و یا حتی پیشگیری از عارضه‌‌‌‌های پا استفاده می‌‌شوند که هر ۲ نوع این کفه‌‌ها درمانی هستند و برای اصلاح، محافظت و درمان پا و کف پا طراحی شده‌‌اند. در ادامه با مهم‌‌ترین انواع کفی‌‌های طبی کفش براساس نوع عارضه و نقش آن‌‌ها در درمان این بیماری‌‌ها و آسیب‌‌ دیدگی‌‌ها و درنهایت مزایای کلی استفاده از این کفی‌‌های طبی آشنا می‌‌شویم.

 

کفی برای کف پای صاف

اگر از داخل به پای یک فرد بزرگسال نگاه کنید یک خمیدگی و منحنی روبه بالایی وجود دارد که به آن قوس کف پا می‌‌گویند. تاندون‌‌هایی که در پا و قسمت ساق وجود دارد وقتی‌‌که به یک مقدار مناسب کشیده شوند پای فرد یک قوس طبیعی خواهد داشت. اما وقتی‌‌که ساختار این تاندون‌‌ها عملکرد صحیح نداشته باشد هیچ قوسی ایجاد نمی‌‌شود و هنگامی‌‌که فرد می‌‌ایستد کف پا دقیقا مماس برزمین می‌‌شود. به این عارضه‌‌ی مادرزادی کف پای صاف می‌‌گویند.

بسیاری از افراد مبتلا به کف پای صاف ممکن است نشانه‌‌ای نداشته باشند اما برخی افراد علائم متفاوتی را تجربه‌‌ می‌‌کنند. از آن‌‌جایی که در این عارضه عضلات و رباط‌‌های مربوط به پا تحت فشار هستند کسانی که دارای کف پای صاف هستند ممکن است درد در نواحی قوس پا، پشت ساق پا، زانو، لگن و انتهای کمر و ستون فقرات را تجربه نمایند. عواملی مثل فشارخون،دیابت، شکستگی، بارداری و افزایش سن می‌‌توانند عوارض ناشی از کف پای صاف را افزایش دهند.

کفی‌‌های طبی برای کف پای صاف رایج‌‌ترین نوع کفی‌‌های طبی کفش هستند و حدود ۲۶درصد از کل کفی‌‌های ساخته شده از این نوع کفی است. جنس آن‌ها از فوم نیمه سفت است و استفاده از این نوع کفی طبی باعث می‌‌شود وظیفه‌‌ای که در حالت عادی برعهده‌‌ی تاندون‌‌های پا هستند را کفی طبی کفش انجام دهد. این کفی‌‌های طبی از قوس کف پا مراقبت ویژه می‌‌کنند و فشار وارده بر پا را کاهش می‌‌دهند. با داشتن این کفی‌‌ها افراد می‌‌توانند از کفش دلخواه خود استفاده کنند و دیگر دنبال کفش‌‌های مخصوص صافی کف پا نباشند.

 

کفی طبی کفش فقط برای بزرگسالان نیست و کودکان هم از سالهای اولیه باید از کفی های طبی استفاده کنند.

 

کفی برای افراد دارای خارپاشنه

خارپاشنه یکی از شایع‌‌ترین علل درد در ناحیه‌‌ی پاشنه است که با التهاب یک نواربافتی ضخیم که در کف پا کشیده شده است و رابط میان استخوان پاشنه با پنجه است همراه می‌‌شود. خارپاشنه در میان افراد دارای اضافه وزن، کسانی‌‌ که مانند دوندگان فشار مکانیکی بیش از حد بر پاشنه ایجاد می‌‌کنند و هم‌‌چنین در مواردی که افراد کفش‌‌هایی می‌‌پوشند که پاها را به اندازه‌‌ی کافی حمایت نمی‌‌کنند و پاها در آن‌‌ها احساس راحتی ندارد، بیشترین میزان شیوع را دارد. خارپاشنه موجب ایجاد عوارضی می‌‌شود. از قبیل:‌‌‌‌

  1. درد در ناحیه‌‌ی زیرپا نزدیک به پاشنه‌‌ی پا
  2. درد شدید بعد از انجام فعالیت و ورزش
  3. تغییر الگوی راه رفتن
  4. درد هنگام برخاستن از خواب یا بعد از رانندگی.

کفی طبی کفش برای خارپاشنه با جلوگیری از چرخش مچ پا به داخل (پرونیشن) به کاهش درد و خارپاشنه کمک می‌‌کند. این کفی‌‌ها به‌‌گونه‌‌ای طراحی شده‌‌اند تا از وزن تحمیلی برروی پاشنه‌‌ها بکاهند. این نوع ازکفی‌‌های طبی‌‌ که برای درمان خارپاشنه ساخته می‌‌شوند به‌‌قدری سفت و محکم هستند که قوس کف پا را بالا نگه می‌‌دارند. اثر استفاده از این کفی‌‌ها بهبودی پس از ۲ یا ۳ ماه است و درصورت استفاده‌‌ی مداوم عارضه‌‌ی خارپاشنه به‌‌صورت کامل و قطعی بهبود پیدا می‌‌کند.

کفی برای افراد دیابتی

بیماری دیابت یک عارضه‌‌‌‌ی جدی و بسیار خطرناک است که بیشترین تهدید را برای پاها دارد. دیابت می‌‌تواند با تأثیرات عصبی و افزایش میزان قندخون حس را در اندام‌‌های تحتانی از بین ببرد و فرد حس تشخیص سردی و گرمی و آسیب واردشده به پای خود را به‌‌طور کامل از دست بدهد. به این ترتیب آسیب‌‌های مختلفی مثل بریدگی، تاول، میخچه احتمال عفونت در پا بسیار بالا می‌‌رود. یکی از راه‌‌های درمان و کاهش احتمال آسیب‌‌دیدگی پاها براثر دیابت استفاده از کفی طبی کفش برای دیابت است.

این کفی‌‌ها با تقویت گردش خون و حفظ خشکی پاها در زمان دیابت بارداری باعث جلوگیری از فشار وارد برپا می‌‌شوند. هم‌‌چنین طراحی این نوع از کفی‌‌های طبی باعث ایجاد یک لایه‌‌ی نرم و محافظتی برای پا می‌‌شود که وظیفه‌‌اش تسکین و التیام و حتی بهبود زخم‌‌هایی است که در گذشته ایجاد شده‌‌اند. ازجمله مزایای دیگر استفاده از این کفی‌‌ها برای بیماران دیابتی عبارت است از:

  1. ‌‌‌‌محافظت حداکثری از پا در مقابل سطوح سخت و سرد
  2. عایق‌‌بندی پا بدون گرفتن فضای زیاد در داخل کفش
  3. در طراحی خاص این کفی‌‌ها گودی عمیق مخصوص پاشنه تعبیه شده است که باعث حمایت و افزایش ثبات آن می‌‌شود.

 

کفی طبی کفش برای خار پاشنه انواع مختلفی دازد.

 

مزیت‌‌های کلی استفاده از کفی طبی کفش چیست؟

همان‌‌طور که گفته شد کفی طبی به عنوان بخشی از فرایند درمان برای بسیاری از مشکلات کف و مچ پا است. علاوه براین ممکن است که پزشک برای کاهش درد و التهاب، مصرف مسکن و داروهای ضدالتهابی مثل ناپروکسن سدیم را تجویز کند. در کنار این داروها پزشکان به استفاده از کفی‌‌های طبی در کفش توصیه می‌‌‌‌کنند؛ زیرا با کاهش درد و ورم پاها امکان دویدن، پریدن، پیاده‌‌روی را به‌‌صورت راحت‌‌تر و ایمن برای شما فراهم می‌‌کنند. حتی اگر هیچ عارضه یا مشکلی در ناحیه‌‌ی پاهای خود حس نمی‌‌کنید کفی‌‌های طبی میزان پایداری مفاصل را افزایش می‌‌دهند و یک حامی خوب برای قوس کف پا هستند. سایر مزیت‌‌های قابل ذکر استفاده از کفی‌‌های طبی برای عموم افراد عبارت است از:

  1.  بهبود سلامت و عملکرد کلی کف و مچ پا
  2. اصلاح یا پیشگیری از انحراف مچ پا از راستای طبیعی خود در فعالیت‌‌هایی مثل پریدن یا دویدن
  3. جلوگیری از بدشکلی و کمک به زیبایی پاها

کلام آخر این‌‌که این محصولات کفش بهبود آسیب‌‌ها و سلامت پا را برای همه‌‌ی افراد جامعه صرف نظر از نوع عارضه و سن آن‌‌ها به ارمغان می‌‌آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *