دسته‌بندی نشده

۱۰ گام اساسی برای نگهداری از کفش چرم | طبیعی و مصنوعی (آموزش + راهکار)

کفش‌های چرم از قرن‌ها پیش جزو لاینفک پوشاک انسان‌ها به شمار می‌روند و از همان زمان هم به نگهداری از کفش چرم توجه ویژه‌ای می‌شده تا همیشه مثل روز اول زیبا و شاداب به نظر برسند. همانطور که می‌دانید چرم‌های طبیعی مقاومت بالایی دارند اما این امر دلیل نمی‌شود از آنها در برابر آسیب‌ها و زیان‌های احتمالی مراقبت نکرد. نه تنها چرم بلکه تمامی وسایل مصرفی از قبیل پوشاک، نیازمند نگهداری می‌باشند تا بتوانند استایلی شیک و خاص را برای همگان به ارمغان بیاورند. سیاری از کفش‌ها به عنوان نشانگر شخصیت و وقار افراد یاد می‌کنند به همین خاطر است که حتی قرن‌ها پیش، زمان زیادی را برای خریداری و مواظبت از کفش‌ها صرف می‌کردند.

شاید این سوال به وجود بیاید که چگونه و با چه ابزاری می‌توانیم از کفش چرم خود نگهداری کنیم تا مدت زیادی برایمان کار کند بدون اینکه آسیبی ببیند؟ در این مقاله قصد داریم آموزش‌ها و راهکار‌هایی کاربردی به شما عزیزان آموزش دهیم تا از داشتن کفش‌هایی براق و زیبا لذت ببرید. با چرم کروکو همراه باشید.

 

کفش چرم به توجه نیاز دارد!

شما باید کفش خود را مانند یکی از اعضای خانواده خود تصور کنید و در مواقع نیاز به آن کمک کرده تا سالم و سرزنده باقی بماند. مطمئنم بسیاری از افراد پس از استفاده از کفش چرم، آن را به حال خود رها می‌کنند و به زودی شاهد ضعیف شدن و در نهایت پوسیدگی کفش خود خواهند بود. اما شما اینگونه نباشید! ارزش دارایی خود را حفظ کرده و با استفاده از نکات مراقبتی که در این بخش به آنها می‌پردازیم، پوششی بی‌نظیر و مقاوم برای خود بسازید. هنگامی که از کفش خود استفاده کرده و از پا درآوردید‌، سریعا به داخل جا کفشی نگذارید، به آنها حدود یک ساعت فرصت دهید تا رطوبتی که جذب کرده‌اند خشک شود و سپس به داخل جاکفشی بگذارید. همچنین مکانی که در آن قرار می‌دهید بهتر است که دارای در باشد تا از نشستن گرد و غبار بر روی کفش چرم جلوگیری کند.

بهتر است که جاکفشی خود را به چند دسته جداگانه تقسیم کنید و کفش‌های چرم را در کنار سایر اجناس قرار ندهید، زیرا می‌تواند موجب رنگ‌دهی  آنها به یکدیگر شود و از کیفیت هر کدام بکاهد. فراموش نکنید که در بین کفش‌ها فاصله‌ای را در نظر بگیرید تا از ساییدگی آنها به یکدیگر جلوگیری کرده باشید. استفاده از جعبه کفش نیز گزینه مناسبی برای قرار دادن آنها است، به این دلیل که هم از گرد و غبار جلوگیری می‌کند و هم هوا را در خود نگه می‌دارد تا در محل زندگیتان پخش نشده و موجب بروز بیماری‌های پوستی مانند قارچ و… نشود. اگر کفش‌ها را در محلی باز نگه‌داری می‌کنید روی آنها را با یک کاغذ یا پارچه نرم بپوشانید تا گرد و غبار موجود در خانه یا راه‌پله باعث خراب شدن کفش نشود.

این نکته را در نظر بگیرید که بند‌های کفش تنها جنبه زینتی ندارند‌، معمولا افراد بسیاری بدون باز کردن بند‌ها کفش می‌پوشند؛ این کار موجب خراب ‌شدن هرچه سریع‌تر پشت کفش و بروز چین و چروک و ترک بر روی سطح جلو کفش می‌شوند. بنابراین در پوشیدن کفش صبور و با حوصله باشید تا از آسیب رسیدن به آن جلوگیری کنید. برای سالم ماندن پشت کفش حتما از پاشنه‌کش استفاده کنید تا هم به پای خود آسیب نرسانید و هم کفش شما طول عمر بیشتری داشته باشد.

 

ابزار لازم برای نگهداری از کفش چرم چه می‌باشد؟!

رایج‌ترین ابزاری که هر شخصی که کالای چرمی در اختیار دارد باید از آن بهره بگیرد واکس مخصوص است. واکس‌ها بر اساس رنگ چرم طبقه‌بندی می‌شوند و اگر از واکسی نامناسب استفاده شود فورا باعث تغییر رنگ و خراب شدن چرم می‌شود. بعضی از واکس‌ها نیز به صورت بدون رنگ بوده و در هر چرمی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. بهتر است واکس مصرفی شما از نوع جامد و موم باشد تا در طولانی مدت به جنس کفش آسیب نرساند.

در اینجا راز‌ها و روش‌هایی وجود دارند که موجب حفظ استحکام و دوام هرچه بیشتر کفش چرمی شما می‌شوند. شما می‌توانید از پوست موز استفاده کنید و آن را بر روی کفشتان مالش دهید، مدتی صبر کرده و سپس با دستمالی نرم و خشک آن را پاک کنید، سپس از واکس مخصوص استفاده کرده و شاهد یک معجزه در براق شدن کفش باشید. استفاده از عصاره  لیمو به همراه پنبه و سپس خشک کردن آن پیش از واکس زدن، باعث درخشش فراوانی برای چرم می‌شود. همین روش را می‌توانید با سرکه نیز امتحان کنید.

روغن بچه به عنوان نرم‌کننده چرم به کار می‌رود، بهتر است قبل از استفاده، با دستمال خشک خاک و غبار روی کفش را بگیرید و بعد از آن کفش‌ها را واکس بزنید. فراموش نکنید که در هنگام تمیز کردن کفش‌ها از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید تا آلودگی به پوست شما اصابت نکند.

 

رطوبت، دشمن سرسخت چرم

همگی ما بار‌ها و بار‌ها این جمله را شنیده‌ایم که رطوبت موجب آسیب زیادی برای چرم می‌شود؛ بنابراین در فصول سرد و بارشی سال، باید بیش از پیش به نگهداری چرم پرداخت و با حوصله بیشتری عمل کرد.  می‌توان با استفاده از انواع اسپری ضد آب، در اوایل هر فصل کفش‌ها به آن آغشته کرد تا در برابر جذب رطوبت هوا مقاوم شود. بهتر است که در هوای بارانی و برفی از کفش‌ چرم استفاده نکنید، اگر مجبور به اینکار شدید هیچگاه کفش خیس شده را با سشوار و وسایل گرمایشی خشک نکنید، چرا که باعث می‌شود ترک‌های زیادی روی کفش پدیدار شوند.

همیشه کفش‌ها را در هوای طبیعی و در صورت امکان با پنکه خشک کنید، سپس از کره بهره بگیرید تا از این طریق از نفوذ مجدد آب به آن جلوگیری کرده و موجب نرم شدن چرم شوید. در نگهداری از کفش چرم می‌توان به یکی از عناصر مهم مانند مرطوب‌کننده چرم اشاره کرد؛ این محصول اثربخشی سریع و ماندگار دارد که سطحی نرم را بر روی‌ چرم ایجاد می‌کند و ظاهری براق برای آن به ارمغان می‌آورد. از مرطوب‌کننده چرم در برابر کاهش کیفیت رنگ بهره می‌برند و استحکام کفش‌ را افزایش می‌دهد.

نکاتی پایانی برای نگهداری چرم

علاوه بر نکاتی که برای حفاظت از چرم گفته شد، موارد دیگری نیز وجود دارند که مربوط به خود شما می‌باشند که حتما باید رعایت شوند. باید این عادت را برای خود به وجود بیاورید که با هر کفشی مخصوصاََ کفش‌های چرم، جوراب بپوشید. این رفتار باعث می‌شود پا به راحتی وارد کفش شده و از آن خارج شود، از بو گرفتن و تعریق پا جلوگیری می‌کند، مانع ایجاد زخم و تاول بر روی انگشتانتان می‌شود، موجب حفظ ظاهر کفش و ثبات فرم اولیه کفش می‌شود. اگر در اثر مصرف طولانی مدت و یا تهیه یک کفش نو انگشتان شما تاول زد، می‌توانید با استفاده از یک پنبه آغشته شده به وازلین و مالیدن آن بر روی تاول، هرچه سریع‌تر موجب بهبود آن شوید.  ذباری دیگر باید این نکته را به شما گوشزد کنم که با نگهداری از کفش چرم خود می‌توانید ظاهر خود را بسیار شیک‌تر از سابق جلوه دهید و شخصیت خود را با آنها به نمایش بگذارید. پس در محافظت و نظافت آنها کوشا باشید و با دقت و حوصله عمل کنید تا طول عمر کفش چرم خود را افزایش دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *