بیشتر بدانید

ترفندهای خانگی برای نرم کردن لوازم چرمی

ترفندهای خانگی برای نرم کردن چرم

به دنبال راهکاری برای نرم کردن چرم خشک هستید؟ جای درستی آمده‌اید. یکی از ویژگی‌هایی که اغلب در محصولات چرمی نو مشاهده می‌کنیم، عدم انعطاف‌پذیری و سفت بودن این محصولات است.

احتمالا ذهنتان به سوی کفش‌های چرمی نو با انعطاف‌پذیری کم آن‌ها رفت، اما باید بدانید که این موضوع در تمام محصولات چرمی شما را آزار خواهد داد. از دستکش‌های چرمی نو گرفته که از حرکت آزادانه انگشتان شما جلوگیری می‌کنند تا کمربندهای خشک و سفت که راحتی‌تان را خدشه‌دار خواهند کرد.

هر فردی که یکی از این مشکلات را تجربه کرده باشد، به دنبال راهی برای نرم کردن محصولات چرمی خشک است. ما تمام آنچه را که در این مسیر نیاز دارید، به شما خواهیم گفت؛ پس با ما همراه باشید.

آیا نرم کردن چرم خشک لازم است؟

همه ما تجربه خرید لوازم چرمی را داشته‌ایم و می‌دانیم که این محصولات در ابتدا بسیار خشک هستند. این خشکی گاهی به اندازه‌ای است که شما را از استفاده از این محصلات چرمی منصرف می‌کند. این در حالی است که شما می‌توانید با راهکارهایی ساده چرم این محصولات را نرم کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

اگرچه این راهکارها با هدف راحتی شما بیان می‌شوند، اما باید بدانید که دوام و ماندگاری محصولات چرمی را نیز تا حد زیادی بالا می‌برند. طبیعی است که در مقابل هزینه زیادی که بابت محصولات چرمی پرداخت کرده‌اید، از این لوازم مراقبت خوبی نیز بکنید. بنابراین از هر زاویه‌ای که به این قضیه نگاه کنید، باید راه‌های نرم شدن کفش و سایر محصولات چرمی دیگر را بدانید. اما اینکه چگونه چرم خشک را نرم کنیم، در ادامه متن به شما خواهیم گفت.

آیا نرم کردن چرم خشک ضرورت دارد؟

اولین و مهم‌ترین نکته در نرم کردن چرم

راه‌های زیادی جهت نرم کردن محصولات چرمی وجود دارد؛ از محصولات تخصصی در این حوزه گرفته تا روش‌های خانگی. اما بهترین شیوه برای نرم کردن هر محصول چرمی روشی است که در کاتالوگ محصول ارائه شده یا هنگام خرید توسط فروشنده با شما در میان گذاشته می‌شود.

پس فراموش نکنید که در زمان خرید شیوه‌های صحیح نگهداری و نرم کردن محصول چرمی مورد نظرتان را از فروشنده بپرسید. همچنین جهت انتخاب روش صحیح بهتر است از جنس چرم آگاه باشید و روشی متناسب با جنس محصولات چرمی خود انتخاب کنید.

اگرچه اغلب محصولات چرمی موجود در بازار از چرم گاوی تهیه شده‌اند، اما برخی از محصولات نیز از چرم گاومیش، چرم بره، چرم گوسفندی، چرم مار پیتون، چرم شترمرغ و چرم کروکدیل ساخته می‌شوند. بنابراین بهتر است در زمان خرید در مورد جنس چرم محصول موردنظرتان بپرسید.

نرم‌کننده‌های مخصوص؛ بهترین گزینه جهت نرم کردن چرم

اگر به دنبال روغن مخصوص چرم هستید، باید بدانید که محصولاتی با عنوان نرم‌کننده‌های مخصوص چرم وجود دارند که به طور تخصصی جهت نرم کردن، نگهداری و تقویت چرم تولید شده‌اند. درنتیجه با استفاده از این محصولات دیگر نگران آسیب‌های احتمالی به لوازم چرمی خود نخواهید بود. بنابراین فرصت را از دست نداده و نرم‌کننده چرم را از فروشگاه‌های چرم یا سایت‌های آنلاین تهیه کنید.

برای نرم کردن چرم خشک از نرم‌کننده‌های مخصوص استفاده کنید.

یادتان باشد قبل از استفاده از این نرم‌کننده‌ها ابتدا تمام آلودگی‌ها و گرد و خاک موجود روی چرم را با دستمالی تمیز پاک کنید. حالا نرم‌کننده را طبق دستورالعمل خاص مربوطه که همراه خود محصول است به طور صحیح استفاده کنید.

دستورالعمل مصرف نرم‌کننده‌ها را جدی بگیرید؛ زیرا ممکن است گاهی نرم کردن چرم به قیمت خراب شدن آن تمام شود. به عنوان مثال، برخی از نرم‌کننده‌ها را باید روی چرم اسپری کرد؛ این در حالی است که برخی دیگر تنها باید با یک دستمال روی چرم مالش داده شوند.

درنهایت پس از انجام هر کدام از روش‌های بالا باید اجازه دهید که محصول چرمی‌تان به طور کامل خشک شود و سپس از آن استفاده کنید. به یاد داشته باشید در صورت استفاده از لوازم چرمی‌تان در هوای برفی این مراحل را باید به صورت هفتگی تکرار کنید. به خصوص برای دستکش و کفش‌های با چرم نازک یا قدیمی که احتمال ترک‌خوردگی و شکنندگی آن‌ها بیشتر است، از نرم‌کننده بیشتری باید استفاده کرد.

با روغن‌های طبیعی محصولات چرمی را نرم کنید

اگر علاقه‌ای به خرید محصولات لازم برای مراقبت از چرم‌های خود ندارید، راه‌های دیگری نیز پیش روی شما هست؛ به عنوان مثال می‌توانید از روغن‌هایی که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود برای نرم کردن چرم خشک استفاده کنید، اما چه روغنی برای چرم مناسب است؟ با ما همراه باشید که به شما بگوییم چگونه باید این کار را انجام دهید.

روغن زیتون

اغلب روغن زیتون در تمام خانه‌های ایرانی پیدا می‌شود، بنابراین طبیعی است اگر در مورد نرم کردن محصولات چرم با این روغن کنجکاو باشید. روغن زیتون برای کاپشن چرم یا نرم کردن هر محصول چرمی دیگر گزینه مناسبی به شمار می‌آید. به این منظور کافی است ابتدا آلودگی‌های سطح چرم را تمیز کنید. در مرحله بعد باید کمی از این روغن گیاهی بر دستمال تمیز دیگری بریزید و این دستمال را روی محصولات چرمی‌تان مالش دهید.

الکل و وازلین

روش دیگر نرم کردن چرم استفاده از المل و وازلین است. در این روش باید گردوغبار سطح چرم را با کمک دستمالی آغشته به الکل تمیز کنید. پس از آن اجازه دهید سطح چرم کاملا خشک شود. سپس مقداری وازلین را با کمک مسواک روی تمام قسمت‌های چرم بمالید.

روغن نارگیل

جالب است بدانید که روغن نارگیل بهترین گزینه جهت حفظ چربی و براقی لوازم چرمی در طولانی مدت است. برای استفاده از این روغن مثل همیشه ابتدا باید سطح چرم را به گونه‌ای پاک کنید که هیچ آلودگی روی آن باقی نمانده باشد. سپس مقداری روغن نارگیل را روی دست بریزید و با دست روغنی تمام سطح لوازم چرمی خود را مالش دهید.

روغن نارگیل بهترین گزینه برای نرم کردن چرم خشک است.

روغن راسو

احتمالا تا به حال نام روغن راسو به گوشتان نخوره است؛ این روغن را با نام روغن مینک نیز می‌شناسند که در تمامی فروشگاه‌های لوازم چرمی موجود و بهترین روغن برای چرم طبیعی است. به همین دلیل این روغن را به تمام کسانی که می‌پرسند، چه روغنی برای کفش چرم مناسب است، پیشنهاد می‌کنیم.

روغن راسو اسید طبیعی دارد که در نرم کردن لوازم چرمی بسیار موثر عمل می‌کند. نکته جالب توجه اینجاست که این روغن باعث تیره شدن چرم می‌شود. به همین علت توصیه می‌کنیم قبل از استفاده از این روغن حتما آن را در قسمت کوچکی از سطح چرمی خود تست کنید. بهتر است که این قسمت از محصول چرمی‌تان در معرض دید نباشد. در صورتی که هیچ مشکلی ایجاد نشد، روغن را بر سطح کل چرم استفاده کنید.

سه روغن گیاهی موثر

حالا نوبت به سه روغن موثر دیگر یعنی روغن آووکادو، روغن جوجوبا و روغن بادام در نرم کردن چرم خشک می‌رسد که بهترین روغن برای کفش چرم مصنوعی نیز هستند. روش استفاده از این سه روغن کاملا مشابه به همدیگر است؛ به این منظور تنها کافی است که مراحل زیر را گام‌به‌گام پیش ببرید:

  1. سطح وسیله‌ی چرمی را از گرد و غبار پاک کنید؛
  2. محصول چرمی خود را به مدت ۱۰ دقیقه در مقابل آفتاب قرار دهید که منافذ آن باز شود؛
  3. دستمالی تمیز را آغشته به روغن مورد نظر کنید و روی سطح چرم بکشید؛
  4. اجازه دهید که روغن به صورت طبیعی روی چرم خشک شود.

اگر مراحل بالا را به درستی انجام دهید، محصولات چرمی‌تان به خوبی نرم و قابل استفاده می‌شود. اما اگر به دنبال نتیجه بهتر هستید، به شما توصیه می‌کنیم که چرمتان را به چند لایه روغن آغشته کنید.

یادتان باشد که تنها روغن‌های گیاهی در نرم کردن محصولات چرمی تاثیر دارند. از این رو از روغن‌های هیدروژنه شیمیایی مانند روغن‌های گیاهی تجاری و روغن ذرت به منظور نرم شدن محصولات چرمی‌تان خودداری کنید.

چند روش نامرسوم جهت نرم کردن چرم خشک

البته به غیر از روغن‌های گیاهی از مواد دیگری نیز در این مسیر می‌توان استفاده کرد، موادی که شاید این کارایی از آن‌ها به ذهنتان خطور نکرده باشد. در ادامه این مواد و چگونگی نرم کردن محصولات چرمی با آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

کرم اصلاح

احتمالا با خواندن این عنوان تعجب می‌کنید. هرچند که استفاده از روغن‌های گیاهی جهت نرم کردن محصولات چرمی طبیعی‌تر به نظر می‌رسد، اما در صورتی که به هر یک از مواد بالا دسترسی نداشتید، می‌توانید کرم اصلاح را امتحان کنید. به این منظور باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. تکه‌ای پارچه نرم و تمیز را مرطوب کنید، حواستان باشد که این پارچه نباید خیس شود؛
  2. پارچه را به یک چهارم از کرم اصلاح آغشته کنید؛
  3. سپس پارچه را به آرامی روی سطح چرم حرکت دهید که کرم جذب چرم شود؛
  4. چنانچه چرم هنوز سفت است و به نرم‌کننده بیشتری نیاز دارید، مجددا از کرم استفاده کنید.

یادتان باشد که به هیچ وجه کرم اصلاح را به صورت مستقیم روی چرم نزنید. در غیر ای صورت هیچ تضمینی برای سالم ماندن محصولات چرمی‌تان وجود ندارد.

لانولین

موم زرد رنگ لانولین یکی دیگر از موادی است که برای نرم کردن چرم از آن استفاده می‌شود.

ابتدا باید بدانید که لانولین موم زرد رنگی است که از غدد چربی پشم گوسفند گرفته می‌شود. این محصول که در مرطوب کردن پوست و همچنین نرم کردن چرم تاثیر زیادی دارد، در تمامی داروخانه‌ها یافت می‌شود. حتی در برخی از فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی آنلاین نیز لانولین را پیدا می‌شود.

اما سوال اصلی اینجاست که چرم را چگونه با لانولین نرم کنیم؟ بیایید با یکدیگر نگاهی به مراحل این فرایند بیندازیم:

  1. ابتدا مانند تمام روش‌های قبل سطح چرم را با دستمالی تمیز پاک کنید که عاری از هرگونه گردوغبار و آلودگی باشد؛
  2. به اندازه‌ی یک سکه از لانولین روی یک پارچه نرم و خشک بمالید؛
  3. حال با ضربه‌های خطی و افقی پارچه را روی سطح چرم بکشید. حواستان باشد که از خطوط دایره‌ای استفاده نکنید؛ زیرا باعث ایجاد علائم مرئی روی چرم می‌شود؛
  4. اگر پس از اتمام کار ترکیب مومی لانولین اضافی روی چرم باقی مانده بود، آن‌ها را با تکه‌ای پارچه تمیز کنید.

آیا حرارت سشوار چرم را نرم می‌کند؟

می‌پرسید کفش چرم خشک شده را چگونه نرم کنیم؟ یکی دیگر از روش‌هایی که از قدیم برای نرم کردن چرم خشک استفاده می‌شد، حرارت است. البته منظور ما حرارت مستقیم نیست؛ زیرا حرارت مستقیم به وسایل چرمی آسیب می‌رساند. سشوار با حرارت ملایم خود بهترین گزینه در این روش و یکی از راه‌های نرم شدن کفش چرم است، اما باید بدانید که این کار نیز مهارت می‌خواهد.

جهت نرم کردن کفش‌های چرم خود با استفاده از حرارت سشوار باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  1. جوراب ضخیمی بپوشید و سپس کفش‌های چرمی خود را به پا کنید؛
  2. روی صندلی نشسته و با سشوار کفش‌ها را به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه حرارت دهید؛
  3. اجازه دهید در همان حالتی که پاهایتان داخل کفش‌ها هستند، کفش‌ چرمی خنک شود؛
  4. حال کفش‌ها را از پا خارج کنید و جوراب نازکتری بپوشید؛
  5. مجددا کفش‌ها را با جوراب نازک پا کنید و راه بروید؛
  6. اگر احساس راحتی کردید، کفش‌های شما نرم شده اند؛ در غیر این صورت بار دیگر این روش را تکرار کنید.

نکته‌ای که در این روش وجود دارد این است که نباید از آن جهت نرم کردن محصولات چرمی قدیمی استفاده کنید. زیرا این روش تنها سبب ترک خوردن آن‌ها خواهد شد.

واکس؛ یار همیشگی چرم‌ها

واکس بهترین گزینه برای نرم کردن چرم و مراقبت از آن است.

حتما تعجب کرده‌اید که در این متن هیچ صحبتی از واکس‌ها نشده است، اما باید بگوییم که اولین و آخرین گزینه برای نرم کردن چرم واکس‌های مخصوص این محصولات است. این واکس‌ها نه تنها به نرم شدن، افزایش دوام و جلوگیری از ترک خوردن محصولات چرمی کمک زیادی می‌کند.

اما نکته مهم در این روش انتخاب واکس مناسب است؛ به عنوان مثال شما نباید از واکس مشکی روی چرم قهوه‌ای استفاده کنید. به طور کلی واکس‌های بی‌رنگ انتخاب عالی برای استفاده روی سطوح چرمی با انواع رنگ‌ها هستند. پس از تهیه واکس مراحل زیر را یک‌به‌یک پیش ببرید:

  1. سطح چرم را با دستمالی نرم و تمیز از هرگونه غبار و آلودگی پاک کنید؛
  2. کمی از واکس را روی تکه‌ای پارچه بمالید و واکس را مانند اسکراب و به آرامی روی سطح چرمتان منتقل کنید؛ (نیازی به فشار پارچه روی چرم نیست، این کار را به آرامی انجام دهید.)
  3. پس از اتمام کار اجازه دهید چرم خشک شود.

سخن پایانی

اگر می‌پرسید چگونه کمربند چرم را نرم کنیم یا به دنبال راهی برای نرم کردن هر محصول چرمی هستید، این مقاله پاسخی برای تمام سوالات ذهن شما است. روش‌های معرفی شده علاوه‌بر نرم کردن چرم خشک به حفظ زیبایی و ماندگاری آن‌ها نیز کمک می‌کنند.

البته فراموش نکنید که پس از خرید محصولات چرمی راه‌های مراقبت و نگهداری از آن‌ها را نیز بیاموزید؛ زیرا با این که محصولات چرمی دوام بالایی دارند، اما بدون مراقبت صحیح طول عمر آن‌‌ها کاهش می‌یابد. درنهایت نیز ممکن است عوامل ساده‌ای مانند رطوبت یا آفتاب باعث ایجاد آسیب‌های ماندگار روی این محصولات شوند.

اگر به دنبال خرید محصولات چرمی مرغوب یا هر یک از محصولات مرقبتی چرمی هستید، از فروشگاه اینترنتی کروکو دیدن کنید. بدون شک محصولات متنوع و زیبای چرمی کروکو توجه شما را جلب خواهد کرد. علاوه‌بر این تیم ما در کروکو شما را به خوبی جهت نگهداری این محصولات چرمی راهنمایی می‌کنند.

0 دیدگاه در “ترفندهای خانگی برای نرم کردن لوازم چرمی

  1. .. گفت:

    امیدوارم سشوار جواب ده وقتم کمه☹هر چی راه رفتم باهاش ن ک خشکیش نرفت پاهام زخم شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *