استایل زنانه

مد و مدگرایی چیست؟ (تاریخچه + بررسی)

در صنعت مد و استایل، اصطلاحات زیادی در زمینه پوشاک وجود دارد که اغلب افراد این دو را یکی می‌‎پندارند؛ مد (فشن) به معنای نوع لباس، پوشش، مدل مو، و…، می‌باشد که افراد با بکارگیری سبک‌های مختلف آن خود را از دیگر افراد جامعه متمایز می‌سازند؛ ضمن اینکه باید بدانید در فشن یا مد هیچ پوششی همیشگی نیست همواره در حال تغییر است. در مقابل استایل در لغت به معنی سبک و مدل می‌باشد که این معنا نه تنها در دنیای مد بلکه در زمینه‌های ظاهری دیگر نیز مورد استفاده است، در واقع استایل مختص خود فرد است و هر فرد استایل اختصاصی خود را دارد.

ریشه واژه مد و معنای امروزی آن

مد مخصوص جوامع انسانی است که با مفهوم مدرنیسم رابطه نزدیک دارند؛ در واقع با پیشرفت بشر و زندگی مدرن، مقوله مد پدیدار شد. در گذشته پیروی از مد چندان زیاد نبود و دنبال کننده زیادی نداشت، اما اکنون اگر فردی پیرو مد نباشد خود را عقب‌تر از زندگی می‌داند! مد اصالتا کلمه‌ای فرانسوی است اما در انگلیسی نیز از آن استفاده می‌شود، در بیان مد را می‌توان در درک البسه در موقعیت‌های متفاوت نسبت داد که ذوق و سلیقه افراد یک جامعه و سبک زندگی آنان نیز در آن نقش دارد. ریشه کلمه مد به دوران رم باستان برمی‌گردد، لغت مد را می‌توان به یک جریان زود گذر یا به‌روز، سلیقه معنا کرد، البته امروزه در نوع پوشش و آداب پذیرایی و طراحی داخلی منزل نیز وارد شده و در تمام زندگی امروزی تاثیر مستقیم دارد.

نفوذ صنعت مد به زندگی مردم

سرمایه‌داران اکنون با قالب کردن نیازهای مصنوعی و تقلبی در ازای نیازهای واقعی سبب شده‌اند تا این سبک از جلوه‌های ویژه زیادی برخوردار باشد و مردم را به سوی آن سوق دهند تا بتوانند نیازهای مادی خود را برطرف کنند و روی بورس بمانند. نیازهای واقعی نیازهایی هستند که انسان با استفاده از آنها به رشد و شکوفایی فردی می‌رسد و پله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری طی می‌کند؛ اما امروزه نظام سرمایه‌داری باعث شده تا دیگر این نیازها به چشم نیایند و فرد با استفاده از نیازهای مصنوعی مانند کالاهای لوکس، لباس‌های آنچنانی و افکاری خالی از ارزش‌های اجتماعی جایگزین آنان شوند! پیروی از صنعت مد گرایی باعث شده تا اغلب افراد دیگر به تولیدات داخلی هیچ نگاهی نکنند و بیشتر به فکر خرید کالاهای خارجی باشند طوری که حتی به جنس کالا نیز توجه نمی کنند، نتیجه این امر باعث رشد بیکاری در جامعه و افزایش ورود کالاهای خارجی به جامعه باشند.

جایگاه مد و درآمدهای نجومی آن…!

در هرحال امروزه صنعت مد پوشاک به یکی از پردرآمدترین صنعت‌ها تبدیل شده و به جرات می‌توان گفت جز پنج صنعت پردرآمد بشمار می‌رود، همین امر سبب شده تا توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کند، همچنین اقلام دیگر مانند: جواهرات، اکسسوری و همچنین کالاهای لوکس را فراموش نکنید! تمام این‌ها سبب شده تا صنعت مد به یکی از پرکشمکش‌ترین صنعت‌های جهانی تبدیل شود.

در واقع می‌توان گفت مد به صنعتی برای هدایت بازار پوشاک تبدیل شده، در سال ۱۹۹۰، صنعت مد سبب اشتغال ۱۴.۵ میلیون نفر شد و این رقم در سال ۲۰۱۴، به ۵۷.۸ میلیون نفر رسید؛ در حال حاضر ارزش صنعت مد به بیش از سه هزار میلیارد دلار رسیده و دو درصد از کل تولید ناخالص جهانی را تشکیل می‌دهد! نکته حائز اهمیت این است که ارزش مد زنانه به ۶۲۱ میلیارد دلار، مردانه به ۴۰۲ میلیارد دلار، لباس‌های بچگانه ۱۸۶ میلیارد دلار و کالاهای لوکس به ۳۳۳.۴ میلیارد دلار می‌رسد و این آمار و ارقام سبب شده تا توجه بسیاری از کشورها به این صنعت پول‌ساز جلب شود.

 

مدگرایی چیست و به چه معناست؟

افراد مدگرا افرادی هستند که پیرو آخرین اخبار این صنعت هستند و به هیچ عنوان حاضر نیستند خود را از آن عقب تر بدانند، اغلب افراد در این زمینه از افراد معروف تقلید می‌کنند و خود را شبیه دیگران می‌سازند، برخی دیگر نیز تمام تلاششان بر این است که از دیگران متمایز باشند. اصول صنعت مد بر تضاد بین این دو دسته دلالت دارد، زیرا عموم مردم از یکی از این دسته‌ها استفاده و از آن پیروی می‌کنند. مدگرایی سبب شده اغلب مردم همیشه دنبال چیزهای جدیدتر باشند و هیچ طرحی به صورت همیشگی روی صنعت مد باقی نماند.

 

استایل چیست و چه اهمیتی دارد؟

استایل را می توان در سبک لباس پوشیدن خلاصه کرد، مانند استایل شیک، کلاسیک، بوهو، و…؛ شاید شما نیز کلمه یونیفرم به گوشتان خورده و بعد از شنیدن این کلمه به یاد دوران مدرسه یا لباس محل کار می‌افتید، اما یونیفرم لباسی ثابت است که فقط با تغییر جزئیات شامل می‌شود، بزرگ ترین افرادی که عنوان نماد استایل را دارا هستند از استایل یونیفرم پیروی می‌کنند! ظاهر انسان از مهم‌ترین عوامل معرفی در زبان بدن (بادی لنگویج) می‌باشد، زمانی که شما فردی را می‌بینید ابتدا شناختی از او با توجه به ظاهر فردیش پیدا می‌کنید؛ مانند مدل مو، نوع لباس پوشیدن و حتی کفشی که بر تن دارد، در حقیقت می‌توان گفت استایل یکی از عوامل تاثیرگذار بر ضمیر ناخودآگاه انسان است!

فشن و ترند

فشن در زبان فرانسوی به معنای سبکی است که در دوره‌ای به علت خاص بودن مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما به طور کلی به تعدادی ترند‌هایی که در فصول مختلف تغییر و مورد استقبال قرار می‌گیرند نیز معنی می‌دهد. ترندها سبک فشن را تشکیل می‌دهند و به معنای روش یا حالتی هستند که طی مدت زمانی کوتاه عامه مردم از آن استفاده می‌کنند، مانند شلوارهای جین پاچه گشاد که در دهه ۷۰ میلادی مورد استفاده می‌ و اکنون نیز به تازگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، لازم به ذکر است که ترند فقط مخصوص دنیای مد نیست و هر چیزی که به یکباره محبوب می‌شود را ترند می‌گویند.

تصاویر بیشتر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *