بیشتر بدانید

بررسی صنعت چرم سازی در ایران و سرمایه گذاری در حوزه چرم

هزاران سال است که بشر از پوست حیوانات در تولید انواع پوشاک و البسه استفاده می‌کند. درواقع می‌توان گفت که اولین پوشاک انسان از جنس چرم بوده است و با اصالت‌تر از این متریال در دنیای مد امروز وجود ندارد. هرچه بیشتر می‌گذرد طرفداران محصولات چرمی نیز بیشتر می‌شود؛ به این ترتیب می‌توان ادعا کرد که امروز صنعت چرم سازی یکی از محبوب‌ترین و بااصالت‌ترین صنایع در کشور ایران است. به گونه‌ای که این روزها شاهد ورود این صنعت به حوزه تولید وسایل تزئینی و دکوراسیون نیز هستیم. همین مسائل است که کنجکاوی در این حوزه را بیش از پیش زیاد می‌کند. با چرم کروکو همراه شوید که با بررسی صنعت چرمسازی در ایران با چالش‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه بیشتر آشنا شویم.

قدمت صنعت چرم سازی در ایران

اگر در مورد تاریخچه صنعت چرمسازی در ایران کنجکاو هستید؛ باید بگوییم که ایرانیان باستان یکی از اولین انسان‌هایی بودند که در استفاده از چرم حیوانات پیشگام شدند. بنابراین این ادعا که صنعت چرم قدمت بسیار طولانی در کشور ما دارد، ادعای بی‌اساسی نیست.

با توجه به کتاب‌های تاریخی قدمت صنعت چرم سازی در ایران حدود ۳۰۰۰ سال تخمین زده می‌شود. به همین دلیل است که ایرانیان را یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان چرم در دنیا می‌دانند و حتی ادعا می‌کنند که ایرانیان اولین تولیدکنندگان این محصولات خاص هستند.

نشانه‌هایی از صنعت چرم در تاریخ ایران

اما اگر در این مسئله شک دارید، کافی است سری به متون قدیمی بزنید. مطالعه این متون شما را با واژه‌هایی در ارتباط با چرم و چرم سازی آشنا می‌کند؛ واژه‌هایی که نشان می‌دهد چرم ایران یکی از صنایع بسیار کهنه در جهان است. برخی از این واژه‌ها در زبان پارسی قبل از اسلام شامل ادیم، کیمخت، تیماج، ساغری، سختیان و غیره می‌شود. اما ماجرا به همینجا ختم نمی‌شود؛ واژه‌هایی مانند کمربند، انگشتیان، سختک و مشک نیز در متون دوران پهلوی به استفاده از چرم قبل از اسلام اشاره می‌کند. تمامی این واژه‌ها در ارتباط با چرم و تولید محصولات چرمی به روش‌های ‌سنتی است.

همچنین ابن یمین در آثار خود می‌نویسد؛ ایرانیان باستان برای نوشتن موضوعات مختلف از پوست حیواناتی مثل گاو، گاومیش و گوسفند استفاده می‌کردند. علاوه‌بر این اورمان کردستان یکی از مناطقی است که قدمت چرم ایران را بیش از گذشته نشان می‌دهد. بر اساس نوشته‌هایی که در این محل پیدا شد و هم اکنون نیز در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود، در زمان اشکانیان استفاده از پوست حیوانات برای نگارش مسائل مختلف بسیار رواج داشته است. نکته جالب توجه اینجاست که این صنعت از همان ابتدا در میان مردم ایران محبوب بوده است.

 

نگاهی به تاریخ صنعت چرم سازی در ایران

اقوام ایرانی از همان ابتدا از پوست حیوانات در تولید انواع پوشاک، کفش شکارچیان و حتی جنگجویان استفاده می‌کردند. اما این تنها نشانه‌های محصولات چرمی در دوران باستان ایرانیان نیست؛ بازمانده‌هایی از افسار و یراق‌آلات چرمی حیوانات نیز نشان از گستردگی استفاده از چرم در دوران باستان ایران دارد. جالب اینجاست که از چرم در ساخت ظروف و حتی تزئینات مراسم‌های مختلف نیز استفاده می‌کردند.

از این رو در سابقه طولانی چرم در تاریخ باستان ایران هیچ شکی وجود ندارد. اما رفته‌رفته این محصولات چرمی شکل تازه‌ای به خود گرفتند و صنعت این محصولات نیز پیشرفت‌های زیادی به خود دید. به گونه‌ای که با پیشرفت تکنولوژی نام کارخانه‌های چرم‌سازی به میان آمد. در دوران قاجار تلاش‌های زیادی در جهت ایجاد و ساخت کارخانه‌های چرمی صورت گرفت، اما متاسفانه واردات ماشین‌های فرآوری چرم با موفقیت انجام نشد.

به این ترتیب صنعت چرم سازی نیز مانند سایر صنایع قدیمی ایرانیان در دوره اول پهلوی طعم پیشرفت را چشید. در آن زمان شرکت‌های آلمانی بر این صنعت قدیمی ایرانیان سرمایه‌گذاری کردند. نتیجه این سرمایه‌گذاری افتتاح اولین کارخانه چرم سازی در تبریز در سال ۱۳۰۸ بود. البته تاریخ گسترش و توسعه صنعت چرم را به همدانیان ربط می‌دهد. کافی است سری به این شهر تاریخی بزنید؛ به وضوح نشانه‌هایی از دوران طلایی توسعه صنعت چرم در این شهر خواهید دید.

پس از این دو شهر نوبت به تهران و اصفهان بود که در دوره دوم پهلوی وارد این صنعت پرسروصدا شوند. حالا دیگر با وجود تولید بالای محصولات چرمی و استقبال بی‌نظیر مردم از این محصولات این صنعت به سایر شهرهای ایران نیز نفوذ کرد. اگر بگوییم توسعه و گسترش این صنعت به‌روز شده در ایران به چشم‌به‌هم زدنی اتفاق افتاد، دروغ نگفته‌ایم؛ این صنعت تنها طی ۱۰ سال به یکی از مهمترین صنایع ایران تبدیل شد.

اولین تولیدکننده چرم ایران را بشناسید

اولین‌ها همیشه مورد توجه بودند؛ در صنعت چرم نیز چرم میهن، چرم ایران و چرم خسروی اولین‌ها هستند. در این میان چرم خسروی تبریز را همچنان با عنوان تجلی‌گاه هنر و صنعت چرم ایران می‌شناسند.

این کارخانه که اولین کارخانه چرمسازی در ایران بود، سال ۱۳۱۱ فعالیت خود را آغاز کرد. در آن زمان تولیدات این کارخانه به کفش، پوتین‌های نظامی و سوارکاری محدود می‌شد. جالب است بدانید که محصولات چرمی این کارخانه صادر نیز می‌شد؛ سفره چرمی که این روزها در گاوصندوق هتل پولمن در شهر پولتای ایتالیا نگهداری می‌شود، این موضوع را اثبات می‌کند.

البته امروزه اولین کارخانه چرمسازی در ایران به یکی از آثار ملی کشورمان تبدیل شده است. اگرچه امروز از آن کارخانه باشکوه که صنعت قدیمی ایرانیان را به شکلی پیشرفته مجددا در میان ایرانیان رواج داد، چیزی جز ساختمانی با کاربری متفاوت آن باقی نمانده است، اما همچنان شکوه آن تاریخ صنعت چرم را در ایران نشان می‌دهد.

ادامه فعالیت چرم ایران

در دوره دوم پهلوی شرکت‌های خصوصی با واردات ماشین‌های غربی از آلمان و ایتالیا در این حوزه پیشرفت زیادی کردند. البته استفاده از محصولات شیمیایی مختلف و البته موادی که از کشورهای غربی وارد می‌شد، نیز در این پیشرفت بی‌تاثیر نبود. همین موارد سبب شد که کیفیت چرم ایران تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

در این زمان ایرانی‌ها بخشی از ماشین‌آلات این حوزه مانند جعبه‌های لوازم چوبی را نیز تولید کردند. همین موارد سبب شد که در دهه ۱۹۷۰ صنعت چرم سازی ایران به یکی از سودمندترین مشاغل کشورمان تبدیل شد. اما متاسفانه پس از انقلاب اسلامی با وجود تحریم‌ها تولید با کیفیت قبلی امکان‌پذیر نبود. در این زمان این صنعت نیز مانند سایر صنایع کشور تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفت. حالا دیگر خبری از مواد شیمیایی وارداتی نبود و تولیدکنندگان باید مشابه این مواد را در داخل ایران تولید می‌کردند.

تمام این موارد دست به دست یکدیگر دادند که صنعت چرم سازی در ایران افت شدیدی به خود ببیند و در نهایت سال‌های اخیر علی‌رغم وجود استادکاران ماهر جایی در عرصه بین‌المللی نداشته باشد. اگرچه امروز ۱۷۰ شرکت چرم در کشورمان فعالیت می‌کنند، اما این شرکت‌ها توان استفاده از تمام ظرفیت خود را ندارند. این نشان می‌دهد که پیشرفت ماشین‌آلات و حتی استفاده از روش‌های متعدد تولید چرم همچنان جای خوبی در بازار چرم جهان ندارد.

تبریز؛ قطب چرم ایران

اینکه اولین کاخانه چرمسازی در شهر تبریز احداث شد، قطعا در لقب گرفتن این شهر به عنوان قطب چرم ایران بی‌تاثیر نیست. در میان ایرانیان به خصوص قدیمی‌هایی که از محصولات چرمی استفاده می‌کردند، حتماً بارها و بارها نام چرم ‌تبریز را شنیده‌اید. اما چرا تبریز؛ مگر نه اینکه کارخانه قدیمی و تاریخی چرمسازی این شهر این روزها جزئی از دانشگاه شده است؟

اگرچه این روزها دیگر خبری از کارخانه قدیمی چرمسازی آلمانی تبریز نیست، اما وجود این کارخانه سرنخی برای ادامه صنعت در این شهر بود. این روزها شاهد کارخانه‌های متعدد چرم سازی و کارگاه‌های کوچک و بزرگ تولیدات محصولات چرمی در شهر تبریز هستیم که باعث شده است چرم تبریز به مرور زمان بر سر زبان‌ها بیفتد و جایگاه خود را در نزد مردم بالا ببرد.

پس جای تعجب نیست اگر بگوییم تبریز ۸۰ درصد محصولات چرمی کشور از جمله کیف، کفش و غیره را تولید می‌کند. جالب است بدانید که علاوه‌بر تامین نیازهای داخلی کشور، تولیدات چرم تبریز به خارج از کشور نیز صادر می‌گردد. در حال حاضر بیش از دویست و پنجاه کارگاه تولیدی چرم در شهر تبریز فعالیت می‌کنند. فعالیت بیشتر این کارگاه‌ها در حوزه تولید چرم سنگین و تعداد کمتری در حوزه تولید چرم سبک می‌باشد.

معروف‌ترین‌های چرم تبریز

شاید هنوز قبول نکرده باشید که چرم تبریز به چه اندازه در میان مردم ایران محبوبیت دارد، اما اگر در جمع بزرگان بنشینید و صحبتی از کفش‌های چرمی به میان آورید، می‌بینید که همچنان کفش‌های چرمی دوست‌دوز تبریزی جایگاه دیگری در میان مردم ایران دارد. این کفش ها نه تنها به دلیل کیفیت چرم تبریز، بلکه به واسطه دوخت ظریف و دوام و طول عمر آن شهره عام و خاص است. از دیگر محصولات چرمی تبریز که بسیار مورد توجه مردم ایران و البته گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته، کمربندهای چرمی این شهر است.

کیفیت این محصولات در حد استانداردهای جهانی است و در انواع مدل‌های ‌زنانه و مردانه تولید می‌شود. انواع تولیدی‌های کمربند در تبریز روزانه در تلاش هستند که بهترین و زیباترین محصولات چرمی را به مشتریان خود در سرتاسر ایران و خارج از مرزهای کشور عزیزمان عرضه کنند.

نکته جالب توجه اینجاست که این روزها بازار بزرگ کفاشان و بازارچه‌های ‌کوچک و بزرگ تولید کفش در این شهر علاوه‌بر محلی برای خرید و فروش محصولات چرمی به یکی از مناطق دیدنی این شهر تبدیل شده است.

وضعیت صنعت چرم سازی ایران

شهرک‌های چرم مشهد، چرم شهر تهران و چرم تبریز بیشترین تولیدکنندگان پوست در سطح کشور هستند. جالب است بدانید که طبق گزارش انجمن صنایع چرم سازان ۵ الی ۶ درصد بازار جهانی صادرات چرم در اختیار ایران است. ۴ تا ۵ درصد این حجم از صادرات به چرم گوسفند اختصاص دارد و تنها یک درصد مربوط به چرم گاو است.

این در حالی است که رتبه اول تولید پوست در کشور مربوط به پوست گاو با ٢٢ میلیون جلد می‌شود. پس از آن پوست گوسفند با ١٨ میلیون جلد و پوست بز با ۷ میلیون جلد در رتبه های بعدی قرار می‌گیرند.

اما چرا باید تولیدات محصولات چرمی با پوست گاو درصد کمتری در مقایسه با پوست گوسفند داشته باشد؟ فکر می‌کنید با این حجم از تولید پوست در کشور چه چیزی جایگاه ما را در عرصه جهانی پایین می‌آورد؟ وقت آن رسیده است که دقیق‌تر به این موضوعات بپردازیم.

تقابل پتانسیل‌های صنعت چرم سازی در ایران و جایگاه آن در عرصه بین‌المللی

اگر بخواهیم نگاه کلی به عرصه چرم در دنیا داشته باشیم، هر کشوری که در زمینه کشاورزی و دامداری زیرساخت‌های لازم را داشته باشد، پتانسیل لازم در این عرصه را دارد. ایران نیز یکی از کشورها به شمار می‌آید که با وجود بیش از ۹۲ از گونه‌های دامی مختلف و علفزارهای فراوان توان بالایی برای دیده شدن در عرصه چرم را دارد. درواقع می‌توان ادعا کرد که ایران با وجود پتانسیل بالایی که دارد، یکی از کشورهای مستعد در حوزه دباغی و تولید چرم است.

تا به اینجای کار ایران یکی از نام‌های آشنا در این صنعت به شمار می‌آید و حتی در تولید پوست و صادرات آن به کشورهای دیگر نیز در رتبه‌های برتر قرار دارد. اما متاسفانه موفقیت چرم ایران در همین مرحله محصولات نیم ساخته متوقف می‌شود. درواقع باید بگوییم که ایران با تولید پوست خام با کیفیت بسیار بالا یکی از تامین‌کننده‌های چرم سبک در جهان شناخته می‌شود، اما محصولات چرمی در عرصه بین‌المللی شناخته شده نیستند.

اگرچه این روزها شاهد ظهور برندهای معروفی در ایران هستیم که هر کدام از آن‌ها با تولید محصولات با کیفیت تاثیر به‌سزایی در صنعت چرم سازی ایران در دنیا داشته است، اما همچنان فضای زیادی برای رشد این صنعت در ایران وجود دارد.
بسیاری از اقتصاددانان دلیل این رشد ناکافی را چرخه ناکامل تولید می‌دانند. بخش‌های زیادی از تولید ما نیاز به واردات دارد؛ واردات مواد اولیه و یراق‌آلاتی نظیر پاشنه کفش. شاید به همین دلیل است که سرمایه‌گذاری خارجیان را راهی برای خروج از این معضل می‌دانند.

البته با وجود این کمبودها صنعت چرم سازی ایران تمام تلاش خود را برای رسیدن به استانداردهای موسسات بین‌المللی به کار گرفته است و این روزها شاهد تولید محصولات استاندارد زیادی در ایران هستیم. از این رو امیدواریم گذشت زمان به جایگاه ایران در بازار جهانی نیز کمک کند.

چه موانعی راه را برای رشد سد کرده است؟

حتما برای شما نیز این سوال پیش آمده است که چرا محصولات چرمی ایران در بازار جهانی جایی ندارد. پیش از هر چیز باید بدانید که علی‌رغم صادرات حداقل محصولات چرمی ایرانی، این محصولات در بازار ایران جایگاه خوبی دارند.

اولین مانع فعالیت شرکت‌های تولیدکننده با حداقل ظرفیتشان است که تولیدات را تا حد زیادی کم می‌کند. از طرف دیگر نبود فناوری لازم از جمله عدم به‌روزرسانی ماشین‌آلات در این حوزه یکی از مشکلات اصلی در مسیر رشد این صنعت به حساب می‌آید. همین موارد سبب شده است که از لایه‌های مختلف چرم در صنعت ایران استفاده بهینه نشود. درواقع در صنعت ایران شاهد از دست رفتن ارزش افزوده لایه‌ها هستیم. این در حالی است که هیچ فناوری جهت بازیافت لایه‌ها وجود ندارد.

در کنار این موارد عدم وجود رنگ‌های مختلف در صنعت چرم ایران نیز یکی از دلایل عدم پیشرفت این صنعت در بازار جهانی است. اگر بخواهیم ریشه این مشکل را پیدا کنیم، عدم وجود لابراتور تخصصی تهیه رنگ در کارخانه‌ها بزرگترین ایرادی است که در اولین نگاه به چشم می‌آید. البته ماجرا به همین موضوعات ساده ختم نمی‌شود؛ همیشه نامی از قاچاق در عدم رشد صنایع مهم خودنمایی می‌کند. بیایید تاثیر قاچاق را این بار در صنعت چرم سازی کشورمان بررسی کنیم.

تاثیر واردات و قاچاق بر صنعت چرم

در ایران موضوع واردات تاثیر چندانی بر صنعت چرم سازی و پیش‌روی این حرفه ندارد. در واقع مواد اولیه پوست خام در کشور ما موجود است؛ بنابراین گسترش این حوزه کمک زیادی به اقتصاد ملی و تولیدات داخلی می‌کند. اما این قاچاق است که نمی‌گذارد این روند به شکلی درست پیش برود.

متاسفانه کنترل نشدن قاچاق، این صنعت را با مسئله کمبود ماده اولیه اصلی روبه‌رو کرده است. به طورکلی پدیده قاچاق نه تنها مشکلات اقتصادی را در تولید داخلی صنعت چرم تشدید کرده، بلکه برنامه‌ریزی‌های ‌تولیدکنندگان چرم را نیز با مشکلات زیادی همراه می‌کند.

این موارد در کنار یکدیگر سبب کاهش تولیدات داخلی می‌شوند. در نتیجه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تولید محصولات چرمی و ایجاد اشتغال در این حوزه را از بین می‌برد. اما آنچه که سبب می‌شود قاچاق در این حوزه افزایش یابد، چیزی جز سود بالای این کار نیست.

درنهایت شرکت‌های داخلی توان کافی برای رقابت با تولیدات مشابه خارجی را ندارند که نتیجه آن گاهی فراتر از زیان‌دهی فراوان می‌رود و منجر به ورشکستگی سرمایه‌گذاران داخلی می‌شود. بنابراین برای رونق صنعت چرم در ایران لازم است که نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی حمایت‌های ‌لازم را از فعالان این صنعت به عمل بیاورند.

ستاره‌هایی در میان ناممکن‌ها

تولید کنندگان چرم در کشور ایران با این که رقیبی سرسخت برای یکدیگر هستند، اما همواره می‌کوشند که در راه رشد صنعت چرم ایران با ارائه باکیفیت‌ترین محصولات خود گام موثری بردارند. طبیعی است که به جز تولیدکنندگانی که از آنها در این مطلب نام برده می‌شود، برندهای معروف دیگری نیز هستند که فعالیت‌های موفق آن‌ها قابل ستایش است، اما ما در این متن سراغ بهترین‌های این بازار آمده‌ایم.

معرفی تولیدکنندگانی که نام آن‌ها ذکر شده است تنها گلچینی از باغ زیبای تولیدکنندگان چرم ایرانی است. همه می‌دانیم که برندهای مشهور هرگز یک شبه راه صد ساله نرفته‌اند. طبیعتاً هر برند صاحب نامی فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است که امروز نام آن‌ها این چنین بر سر زبان هر ایرانی بیفتد. برای آشنایی بیشتر با تولیدکنندگان صنعت چرم سازی در کشور ایران در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

چرم کروکو

برند کروکو یکی از تولیدکنندگان نوین محصولات چرمی است. این شرکت فعالیت خود را در زمینه طراحی و تولید محصولات چرمی باکیفیت از سال ۱۳۷۹ آغاز کرد. برند کروکو شعب مختلفی در سرتاسر ایران دارد که روز به روز در حال گسترش آن است.

کروکو با تولیدکنندگان حرفه‌ای داخلی و صنعتگران مجرب حوزه چرم در کشورهای پیشرفته‌ای چون ایتالیا، آلمان، ترکیه و غیره نیز همکاری می‌کند. از محصولات شیک و امروزی چرم کروکو چنین بر می‌آید که هدف این شرکت نمایش لوکس بودن از طریق تولید حرفه‌ای محصولات چرمی برای مشتریان این برند در سرتاسر ایران است.

این شرکت افتخارات زیادی از جمله دریافت گواهینامه کیفیت عضویت در شبکه جهانی کیفیت، اخذ جایزه مدیریت برتر در حوزه رضایتمندی مشتری از سازمان توسعه صنایع و غیره را از آن خود کرده است.

چرم مشهد

چرم مشهد در سال ۱۳۷۵ با اهداف گوناگونی از جمله اشتغال‌زایی در تولیدات چرمی، جلوگیری از خروج ارز و خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده در کشور ایران شکل گرفت. این برند خیلی زود توانست با محصولات باکیفیت خود جایگاه خوبی را در بین مردم کسب کند.

چرم‌ مشهد عنوان بزرگترین تولید کننده محصولات چرمی در کشور ایران را نیز از آن خود کرده است. کارخانه چرم مشهد بزرگترین کارخانه چرم سازی در ایران است. تمام مراحل تولید چرم از فرایندهای اولیه تا دوزندگی محصولات این برند در این کارخانه صورت می‌گیرد. این برند قدیمی و محبوب از اوایل دهه هشتاد راه‌اندازی شعب خود را در سرتاسر کشور آغاز کرد.

چرم درسا

چرم درسا در سال ۱۳۷۰ با تولید لوازم چرمی فعالیت خود را رسما آغاز کرد. هدف برند درسا تولید محصولات باکیفیت و افزایش کارآفرینی در مسیر رشد و توسعه محصولات چرمی بود. در حال حاضر سیاست‌گذاری‌های ‌این برند معتبر، آن را وارد دوران جدیدی از توسعه و جهانی شدن کرده است.

برند چرم درسا به عنوان برندی لاکچری در کشور ایران شناخته می‌شود که مشتریان آن بیشتر قشر مرفه جامعه هستند. تمرکز برند درسا روی شیک بودن و جنبه مجلل بودن محصولات این شرکت است.

همچنین برند درسا با شناخت مخاطبان خود در سرتاسر ایران و مطالعه درباره سبک زندگی انسان در عصر جدید، توانست با ترکیب چرم و طلا برند تاج درسا را خلق کند. این مجموعه با همکاری و ارتباطی که با برند‌های ‌خارجی و مطرح دنیا مانند برند سواروسکی دارد، جایگاه ویژه‌ای در اذهان عمومی پیدا کرده است.

نوین چرم

نوین چرم از سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را در عرصه تولیدات محصولات چرمی آغاز کرد. فعالیت ویژه و اصلی این شرکت در سال ۱۳۸۰ با تغییراتی در برند آن رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت. محصولات نوین چرم هم دارای طراحی کلاسیک و هم محصولاتی با شکل و شمایل امروزی و به اصطلاح اسپرت هستند.

این شرکت هم ‌اکنون محصولات خود را به کشورهای متعددی از جمله ژاپن، کویت، سوئد، آلمان و غیره صادر می‌کند. نوین چرم موفق به اخذ گواهینامه کیفیت ایزو ۹۰۰۱ در سال ۲۰۰۸ شد. یکی از افتخارات این شرکت دریافت تندیس تجلیل از صنعتگران نمونه و لوح تقدیر جشنواره ملی قهرمانان صنعت و جشنواره تجلیل از ۱۰۰ برند برتر ایران است.

آیا قصد ورود به صنعت چرم سازی را دارید؟

سرمایه‌گذاران و افرادی که قصد ورود به صنعت چرم را دارند، باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارند. اگر شما نیز قصد ورود به این صنعت را دارید، اخذ جواز تاسیس کارخانه یا کارگاه در شهرک‌های صنعتی اولین گام مهم جهت سرمایه‌گذاری در این حرفه است.
اما ماجرا به همین سادگی تمام نمی‌شود، شما باید به دنبال اخذ پروانه بهره‌برداری و اقدامات لازم جهت راه‌اندازی خط تولید و غیره نیز باشید. اما از این مراحل که بگذریم برای شروع سوالات مهمی دیگری است که ذهن شما را به خود مشغول می‌کند. در ادامه قصد داریم این دغدغه‌های ذهنی را برطرف کنیم.

هزینه تولید چرم چقدر است؟

معمولا تولید چرم به روش‌های سنتی هزینه‌های چندانی ندارد؛ اما برای تولید چرم با ماشین‌آلات مختلف هزینه‌های تامین چرم به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. در برخی واحدهای تولیدی برای کاهش هزینه‌ها نیمی از مراحل تولید چرم به صورت سنتی و نیمی دیگر به روش مکانیزه انجام می‌شود. بنابراین این شما هستید که انتخاب می‌کنید، تولید چرم در کارگاهتان به چه صورت باشد و در نهایت چه مقدار برای تولید چرم هزینه کنید.

هزینه راه‌اندازی کارخانه چرم

هزینه راه‌اندازی کارخانه چرم یکی دیگر از دغدغه‌های ‌تولیدکنندگان است که با توجه به افزایش قیمت تجهیزات و ماشین‌آلات چرم سازی نمی‌توان به طور قطع مبلغ مشخصی برای آن در نظر گرفت. هر کارخانه یا کارگاه تولیدی چرم بر اساس متراژ و حجم محصولات آن هزینه‌های ‌مختلفی دارد. البته این تنها بخشی از هزینه‌ها است؛ معمولا بیشترین هزینه کارگاه‌های ‌تولیدی بعد از تامین تجهیزات مربوط به کارگران می‌شود.

با توجه به اینکه صنعت چرم در کشور ما از قدمت بالایی برخوردار است و دامپروری و به دنبال آن تولید پوست نیز رونق مناسبی دارد؛ بنابراین با ورود تکنولوژی در این عرصه مطمئنا خیلی از هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند. هرچه ابزارآلات و تجهیزات چرم‌سازی به روز تر شود، تولیدکنندگان می‌توانند به جای هزینه‌های جانبی ناشی از دستگاه‌های قدیمی و مستهلک، سرمایه خود را صرف کیفیت محصولاتشان کنند.

چرم درسا

چرم درسا در سال ۱۳۷۰ با تولید لوازم چرمی فعالیت خود  را رسما آغاز کرد. هدف برند درسا تولید محصولات باکیفیت و افزایش کارآفرینی در مسیر رشد و توسعه محصولات چرمی می‌باشد. در حال حاضر سیاست گذاری‌های ‌این برند معتبر، آن را وارد دوران جدیدی از توسعه و جهانی شدن کرده است.

برند چرم درسا به عنوان یک برند لاکچری در کشور ایران شناخته می‌شود که مشتریان آن بیشتر قشر مرفه جامعه هستند. تمرکز برند درسا روی شیک بودن و جنبه مجلل بودن محصولات این شرکت می‌باشد. همچنین برند درسا با شناخت مخاطبان خود در سرتاسر ایران و مطالعه درباره سبک زندگی انسان در عصر جدید،توانست با ترکیب چرم و طلا برند تاج درسا را خلق کند. این مجموعه با همکاری و ارتباطی که با برند‌های ‌خارجی و مطرح دنیا مانند برند سواروسکی دارد جایگاه ویژه ای در اذهان عمومی پیدا کرده است.

 نوین چرم

نوین چرم از سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را در عرصه تولیدات محصولات چرمی آغاز نمود. فعالیت ویژه و اصلی این شرکت در سال ۱۳۸۰ با تغییراتی در برند این شرکت رنگ و بوی تازه ای به خود گرفت. محصولات نوین چرم هم دارای طراحی کلاسیک و هم محصولاتی با شکل و شمایل امروزی و به اصطلاح اسپرت می‌باشد. این شرکت هم ‌اکنون محصولات خود را به کشورهای  متعددی از جمله ژاپن، کویت، سوئد، آلمان و…  صادر می‌کند. نوین چرم موفق به اخذ گواهینامه کیفیت ایزو ۹۰۰۱ در سال ۲۰۰۸ شد. یکی از افتخارات این شرکت دریافت تندیس تجلیل از صنعتگران نمونه و لوح تقدیر جشنواره ملی قهرمانان صنعت و جشنواره تجلیل از ۱۰۰ برند برتر ایران می‌باشد.

نماید.

چرا وارد صنعت چرم سازی شویم؟

راه‌اندازی یک کارخانه یا حتی برپایی یک کارگاه چرم دوزی هرچند هم که کوچک باشد، اگر به صورت اصولی و با سیاست درستی پیش رود، سود خوبی به همراه خواهد داشت. یکی از مزایای راه‌اندازی کارخانه یا کارگاه تولید چرم در دسترس بودن اکثر مواد اولیه مورد نیاز است.

خوشبختانه در کشور ایران مشکل کمبود پوست خام و مواد اولیه چرمسازی وجود ندارد. هم‌اکنون مواد اولیه برای کارگاه‌های ‌تولیدی بیشتر چرم خام است که می‌توان آن را از مراکز مختلفی از جمله کارخانه‌جات چرم دولت آباد تهران، همدان، تبریز و ورامین تهیه کرد. از طرفی امکان نگهداری محصولات چرمی تولید شده به مدت طولانی در انبار وجود دارد؛ به اصطلاح بازاری‌های این حوزه باید بگوییم که این محصولات خاصیت انبارمانی بالایی دارند. بنابراین تولیدکنندگان این عرصه کمتر نگران خرابی یا از بین رفتن محصولاتشان هستند.

از طرفی به دلیل علاقه فراوان مردم ایران به کالاهای چرمی نه تنها بازار تولیدکنندگان صنعت چرم هنوز اشباع نشده است، بلکه مشتریان زیادی نیز به دنبال محصولات این چنینی هستند. بنابراین آینده روشن و قابل پیشرفتی پیش روی این صنعت قرار دارد.

مشکلات راه‌اندازی کارخانه چرم سازی

بدون شک شروع هر کسب ‌و کاری علاوه بر مزایایی که به همراه دارد، مشکلات کوچک و بزرگی را نیز به بار می‌آورد. هر چند این مشکلات برای افرادی که با اراده محکم پا به این عرصه گذاشته‌اند، موضوعی قابل حل است. از مشکلات خاص راه‌اندازی کارخانه چرم سازی می‌توان به مواردی چون مسایل اخذ مجوز، خطرات ناشی از استفاده از تجهیزات برشی مخصوص چرم، استهلاک تجهیزات چرم سازی، مشکلات اخذ تسهیلات و رقابت با برندهای تقلبی چرم اشاره کرد.

تقریبا نمی‌توان تولیدکننده‌ای را پیدا کرد که از قانون‌های زائد و سخت‌گیری‌های ‌بیش از حد در زمینه اخذ مجوزهای قانونی کسب و کارهای مختلف گله‌مند نباشد. با این حال تولیدکنندگانی که می‌خواهند موفق باشند، با در نظر گرفتن تمامی این جوانب و گذراندن آموزش‌های ‌لازم در کنار هدایت و پشتیبانی کارشناسان حوزه صنعت چرم، می‌توانند به راحتی با رفع این موانع به کار تولید و برندسازی مشغول شوند.

سخن آخر

امروز هزینه‌های راه‌اندازی یک واحد کوچک چرم سازی بسیار سنگین است. وقتی به این مبلغ هزینه خرید زمین، تامین وسایل جانبی، احداث تولیدی و سرمایه در گردش اضافه می‌شود؛ راه‌اندازی صنعت چرمسازی به رویایی دست نیافتنی و بسیار پیچیده تبدیل می‌شود.

البته در این مسیر نباید نیاز این صنعت به توجه بیشتر را نیز نادیده گرفت. صنعت چرم سازی ایران نیاز به توجه بیشتر دولت‌مردان، استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در راستای کاهش هزینه‌های جانبی و استفاده از آخرین طرح‌ها مطابق با مد روز دنیا را می‌طلبد. چرم کروکو امیدواراست با هموار شدن این مسیر صنعت‌گران و سرمایه‌گذاران داخلی بتواند هرچه سریع‌تر بازار داخلی را رونق و توسعه دهند و همچنین بازارهای خارجی را در دست بگیرند.

2 دیدگاه در “بررسی صنعت چرم سازی در ایران و سرمایه گذاری در حوزه چرم

  1. نازنین محمدی گفت:

    محصولات کروکو رو بنده در دبی خریداری کردم و واقعا باورم نمیشد که انقدر کیفیت بالا و بسته بندی شیکی داشته باشه . خدا قوت پیروز باشید🌹🌹🌹🌹🌹

  2. علی دوست گفت:

    پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *