کفش مردانه

۱۱ راهکار اساسی برای از بین بردن بوی پا! (آموزش + دلیل)

آیا تابحال از بوی پای خود خجالت کشیده‎‌اید؟ یکی از مواردی که بسیار مورد اذیت و حس ناخوشایندی در افراد می‌‎گردد، بوی پا خواهد بود. افراد زیادی دغدغه از بین بردن بوی بد پا را به طور روزمره در زندگی خود دارند. این افراد راه‎‌های زیادی را تجربه کرده‌‎‎اند، اما جوابگو نبوده است.
پای هر فردی، بدون در نظر گرفتن درجه حرارت بدن فرد، یا فصلی که در آن قرار داریم، ممکن است تعریق داشته باشد و در نهایت ایجاد بوی نامطبوع کند. این شرایط به سن و جنس افراد نیز مرتبط نخواهد بود. اما اطرافیان نوجوانان و زنان باردار این بوی ناخوشایند را بیشتر حس خواهند کرد! زیرا چنین افرادی در معرض عرق زیاد قرار دارند!
در این شرایط تغییرات هورمونی بدن بیشتر خواهد بود و فشارهای روانی بالاتر است؛ لازم است بدانید: این موارد باعث بیماری هایپرهیدروزیس نیز می‎‌گردد؛ البته شرایط شغلی و سبک شغلی نیز، در این موضوع دخیل می‎‌باشد، کسانی که ساعات زیادی از روز را مشغول فعالیت بدنی هستند، تعریق بیشتری را خواهند داشت و این موضوع باعث بوی بد پا نیز می‌گردد.

دلیل (علمی) بو گرفتن پا چیست؟

اگر در اثر یکی از عوامل اشاره شده، پای شما تعریق دارد و بو می‎‌گیرد. لازم است دلیل این مشکل را پیدا کنید تا بتوانید، آن را حل کنید. تا حالا دلیل بو گرفتن پای خود را متوجه شده‎‌اید؟ دلیل اصلی اینکه پای انسان در اثر عرق کردن بو خواهد گرفت، وجود باکتری‌های موجود روی پوست پای انسان می‎‌باشد. باکتری‎‌ها،‎ قطرات عرق را بعد از نشست روی پوست، تجزیه خواهند کرد در نتیجه ایجاد بوی بد را به همراه دارد. در طول روز که کفش برپا دارید، محیط مرطوب و گرم داخل کفش، محیط خوبی برای رشد باکتری خواهد بود. شرایط اشاره شده، باعث ایجاد بوی بد خواهد شد. جالب است بدانید: پای انسان با داشتن ۲۵۰۰۰۰ غده تعریق فعال، مستعدترین قسمت بدن برای عرق کردن و بو گرفتن می‌باشد.

۱۱ راحل کلیدی برای بین بردن بوی پا:

  1. سعی کنید، دو روز پیاپی یک کفش نپوشید.
  2. استفاده از صابون آنتی باکتریال نیز مفید است.
  3. کفش را در فضای باز قرار دهید، تا محیط داخل آن خشک شود.
  4. هرگز بعد از در آوردن کفش آن را بلافاصله در جاکفشی قرار ندهید.
  5. از جوراب پنبه‌‎ای استفاده کنید.
  6. به بهداشت خود اهمیت دهید (ناخن های خود را همیشه کوتاه نگه دارید).
  7. اگر پاهایتان بیش از حد عرق می‌کند، از کفی‌های دارویی که خاصیت ضدعفونی ‌کنندگی دارند، استفاده کنید.
  8. کفش‎‌هایی از جنس چرم  بپوشید، کفش‌‎های پلاستیکی باعث بوی پا می‎‌گردند.
  9. در خانه پابرهنه راه بروید و از صندل خانگی استفاده نکنید.
  10. آب کافی بنوشید.
  11. اسپری بوی کفش را در برنامه خود داشته باشید!

رموز خانگی از بین بردن بوی بد پا

بعد از رعایت نکات اشاره شده لازم است، چند روش خانگی نیز اشاره کنیم تا با رعایت آن از شر بوی بد پای خود رها شوید.

نمک و خداحافظی بوی بد پا

به جز تعریق پا، خود کفش نیز در بو گرفتن پا نقش بسیار مؤثری را دارا می‎‌باشد، با استفاده از مواد در دسترس می‎‌توانید از بوی بد پا رها شوید. رفع بوی بد کفش با نمک یک روش بسیار راحت برای این امر خواهد بود.
در لایه داخلی کفش‌ها از الیاف استفاده می‌شود. این الیاف به شدت مستعد بو گرفتن هستند؛ شما می‎‌توانید، با پاشیدن اندکی نمک به داخل کفش این مشکل را تا حدودی برطرف کنید. البته به میزان نمک دقت کنید، تا باعث سوزش و خارش پا نگردد. از بین بردن بوی کفش با نمک راهی بسیار راحت و دسترس در افراد مختلف خواهد بود.

چای کیسه‌‎ای و بوی نامطبوع پا

چای سیاه حاوی ماده‌ای به نام تانین می‌باشد. تانین باعث از بین رفتن بوی بد پا و کفش می‎‌گردد. برای این روش دو عدد چای کیسه‌ای را به مدت ۵ دقیقه درون آبی که در حال جوشیدن است بیندازید. سپس چای کیسه خشک شده را در درون کفش بیندازید تا بعد از ۱۲ ساعت اثر آن را مشاهده کنید.

سیب زمینی و کفش شما

با استفاده از سیب زمینی به راحتی بوی بد پا خود را فراموش کنید. یک عدد سیب زمینی را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید و در داخل کفش بگذارید، بعد از گذشت یک ساعت می‌‎توانید اثر این روش را مشاهده کنید.

استفاده از پودر و اسپری ضد تعریق

در بازار محصولاتی ارائه می‎شود که باعث از بین بردن بوی پا خواهد شد. رسالت این تولیدات با ماهیت‌های مختلف دارای عملکرد تقریباً یکسان می‌باشند. با استفاده از این اسپری و پودرهای موجود به راحتی، بوی بد پای خود را از بین ببرید؛ شما با خرید اسپری ضد تعریق و استفاده از پودرها می‌توانید به میزان قابل توجهی از تعریق پای خود جلوگیری کنید. اسپری بوی پا تعرق را کاهش داده و از تکثیر باکتری‌ها جلوگیری می‌کند؛ همچنین در کنار خشک نگه داشتن پای شما، پوست شما را احیا خواهد کرد.

جوش شیرین و خداحافظی بوی بد پا

یکی دیگر از درمان‎‌های خانگی مناسب، استفاده از جوش شیرین است. کمی از جوش شیرین را در کف کفش خود بپاشید، بعد از ۲۴ ساعت کفش شما بدون بوی زننده خواهد بود.
نکته مهم: چرم و جوش شیرین باهم رابطه خوبی ندارند! استفاده از جوش شیرین در کفش چرمی باعث ترک خوردن کفش می گردد. برای از بین بردن بوی کفش چرم، می‎‌توانید از لیمو و روغن اسطوخدوس نیز استفاده کنید.

تراشه چوب و گیاهان خشک خوش‌بو

اگر دوست دارید بوی زننده کفش‌هایتان را رفع کنید، با استفاده از تراشه چوب و گل‎‌های معطر می‎‌توانید، بستری خوشبو ایجاد کنید. برای این کار، یک جفت جوراب قدیمی اما تمیز را با استفاده از تراشه‌های چوب و گیاهان پر کنید و در داخل کفش قرار دهید. صبح روز بعد کفش شما خوش‌بو خواهد شد. البته از پوست مرکبات نیز می‏‌توانید در این ترکیب بهره ببرید.

پوست لیمو و بوی بد پا

پوست لیمو حاوی عطر و بوی قوی سیتریکی می‌‎باشد، که بوهای ناخوشایند را خنثی خواهد کرد. این ترکیبات  حاوی مواد ضد باکتری و ضد قارچ است که قادر به از بین بردن میکروارگانیسم‌هایی که باعث ایجاد بوی بد پا هستند، می‎‌شود. از بین بردن بوی پا با استفاده از گیاهان و مرکبات، روشی طبیعی است، که حساسیت‌‎زا نخواهد بود.

نشاسته ذرت و کفش کتانی

استفاده از نشاسته ذرت یکی از مواد بسیار توصیه شده برای از بین بردن بوی بد پا می‌‎باشد. این مواد توانایی جذب رطوبت و تنظیم Ph را دارند. شما با استفاده از نشاسته ذرت محیطی خشک در کفش خواهید داشت، این شرایط از ورود قارچ ها و باکتری ها جلوگیری خواهد کرد. برای این منظور شما نشاسته ذرت، روغن درخت چای را ترکیب می‌کنید و مواد بدست آمده را درون کفش قرار می‎‌دهید؛ توجه دشاته باشید: این ترکیب به صورت دوره‎‌‎ای باید استفاده گردد، تا تاثیر آن مشخص شود.

برگ لوندر و بابونه برای بوی بد کفش

گل‌هایی مثل لوندر، بابونه و اسطوخودوس برای از بین بردن بوی بد پا بسیار مناسب خواهند بود. گل‎‌های خشک شده این گیاهان را درون کفش قرار دهید، بعد از گذشت یک شب، کفش‎‌های خوش‌بو خود را، به پا کنید.

اگر شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که بوی بد پاهایتان دیگران را فراری می‎‌دهد باید به دنبال روش‌هایی باشید که این مشکل را رفع کنید. عیب یابی درست، بیش از نیمی از راه است. عوامل موثر در بو گرفتن پا، باکتری، تعرق پا و یا سایر آسیب‌های احتمالی پا خواهد بود. با رعایت بهداشت فردی و شستشوی روزانه، تا حدودی این مشکل قابل حل خواهد بود. البته نکات و راهکارهایی نیز برای از بین بردن بوی بد پا اشاره کرده‎‌ایم که امیدواریم برای شما موثر باشند. ضمنا با شستن کفش، تعویض روزانه، قرار دادن آنها در محیط بیرون نیز تا حدودی از گسترش باکتری دور خواهید ماند.

محصولات بهداشتی بهتر است با روش درست استفاده شود تا پاسخ درستی را داشته باشد. بوی بد کفش یکی از معضلات روزانه بسیاری از افراد است. تصور کنید که می‌خواهید به جایی وارد شوید و مجبورید کفش‌هایتان دربیاورید، کفش‌ها بو می‌دهند و می‌توانند شما را بسیار خجالت زده کنند! توجه داشته باشید: اگر تمام نکات دکر شده در این مقاله را رعایت کردید اما نتیجه‌ای حاصل نشد؛ در این زمان لازم است، کفش مناسب و جدید خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *