بیشتر بدانید

راهی هست واسه تعمیرکفش چرم من؟ یا بندازمش دور؟؟

کفش چرم دوست داشتنی تان خراب شده است؟ حتما پول زیادی هم بابت آن پرداخت کرده اید. شاید به این زودی ها نمی خواهید دوباره دست به جیب شوید؛ و برای کفش هزینه کنید. شاید هم کفشتان را دوست دارید و به خاطر استایل زیبایی که به ظاهر شما می داد از خراب شدنش حسابی ناراحت شده اید. چرم کروکو به شما می گوید هیچ جای نگرانی نیست! اگر کفش چرم محبوبتان ترک خورده است؛ ساییده شده است؛ شور زده یا هر چیز دیگری؛ با استفاده از ترفندهایی که در این مقاله آمده است می توانید نسبت به تعمیر کفش چرم خود اقدام کنید. پس در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

 کنده شدن پوست کفش چرم

اگر قسمتی از کفش چرم تان خراشیده شده می توانید به راحتی آن را ترمیم کنید. برای تعمیر کفش پوسته شده، کافیست نوک یک مداد شمعی را بر محل مورد نظر بمالید. سپس با یک پارچه نخی و لطیف روی آن را برق بیندازید. با این کار اثر خراشیدگی سطح کفش چرم شما ناپدید می شود.

 شوره زدن کفش چرم

 در فصل های گرم سال در اثر استفاده زیاد از کفش چرم ممکن است روی آن شوره یا به اصطلاح سفیدک بزند. این موضوع به تعرق زیاد پا و گرمای هوا نیز برمی گردد. برای برطرف کردن این سفیدک ها می توانید از کمی محلول آب و سرکه استفاده کنید. کافی است سرکه و آب را به نسبت مساوی با هم مخلوط کنید. سپس به وسیله یک برس بر روی سطح آن بمالید.

واکس زدن یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از تعمیر کفش چرم است.

 لکه های چربی بر روی کفش چرم

برای پاک کردن اثر لکه های چربی بر روی کفش چرم به مهارت زیادی نیاز دارید. کوچکترین خطایی ممکن است به ظاهر زیبای کفش لوکس و گران شما آسیب وارد کند. مقداری استون در این حالت می تواند بسیار کمک کننده باشد. کمی پنبه را به مایع استون آغشته کنید و به آرامی روی لکه بمالید؛ و اجازه دهید سطح کفش خشک شود. برای کفش های چرمی سفید این راهکار کفش چرم شما را مانند چند روز اولش تمیز و براق می کند.

 

 کهنگی کفش چرم

خاصیت جالب کفش چرم این است که با چند ترفند ساده می توانید دوباره آن را به حالت اولش برگردانید و از آن مجددا استفاده کنید. برای نو کردن و تعمیر کفش چرم یک پارچه نخی مرطوب بردارید. گرد و خاک‌ها را از سطح کفش چرم تان پاک کنید؛ سپس یک سفیده تخم مرغ را هم بزنید تا به خوبی کف کند. با استفاده از یک دستمال نخی و تمیز کف ها را روی سطح چرم بمالید و اجازه دهید کفش خشک شود. نتیجه ای که می بینید شما را به استفاده دوباره از کفش های چرم تان ترغیب خواهد کرد.

 

 کفش چرم سائیده شده است

اگر کفش چرم تان بر اثر استفاده مدام یا برخورد با یک شی دچار ساییدگی شده است به سختی می توانید آن را واکس بزنید. چرا که در این حالت واکس به خوبی به خورد کفش شما نمی رود و ظاهر بدی پیدا خواهد کرد. در این حالت یک سیب زمینی خام بردارید و آن را برش بدهید. سپس تکه ای از سیب زمینی را روی محل ساییدگی کفش چرم بمالید. زمانی که کارتان تمام شد و همه جای ساییدگی را به خیسی سیب زمینی آغشته کردید؛ شروع به واکس زدن کنید. خواهید دید که کفش چرم تان چگونه براق و زیبا می شود.

 رفع ترک و تعمیر کفش های چرم

 اگر کفش چرم شما دچار ترک هایی در سطح خود شده است باز هم می گوییم نگران نباشید. خیلی ساده می توانید آن را ترمیم کنید و دوباره مورد استفاده قرار دهید. برای این منظور بعد از تمیز کردن کفش از گرد و خاک؛ می توانید از مرطوب کننده های چرم یا روغن های خانگی مثل روغن کرچک استفاده کنید. مرطوب کننده یا روغن را روی قسمت هایی که دچار ترک خوردگی شده اند اعمال کنید و کمی فشار بدهید. تا رطوبت به همه جای آن نفوذ کند. این کار باعث بازسازی و جوان شدن کفش چرم شما خواهد شد. برای ترک هایی که کمی عمیق هستند یک اسفنج را به مرطوب کننده چرم آغشته کنید و ترکها را با آن پر نمایید. در نهایت اجازه دهید حداقل به مدت ۳۰ دقیقه کفشها خشک شود؛ و مرطوب کننده در میان ترکها عملکرد خودش را به خوبی انجام دهد. در آخر می توانید از کاغذ سنباده های کوچک با ملایمت روی سطح ترک ها را بسابید و گرد و خاک آن را با یک دستمال خشک پاک کنید.

 پیشگیری بهتر از تعمیر کفش چرم است!

 همیشه می گویند پیشگیری بهتر از درمان است. درباره کفش های چرم باید بگوییم «پیشگیری از آسیب و صدمات محیطی» بهتر از تعمیر کفش است. اگر هزینه می کنید و کفش چرم را برای خودتان انتخاب می کنید باید روش های نگهداری از آن را هم بدانید. با رعایت چند نکته ساده که در ادامه مطلب به آن اشاره می کنیم می توانید از کفشهای چرمی خود مراقبت کنید. همانطور که کفش های چرمی از سلامت پای شما محافظت می کند.

 

روشهای نگهداری از کفش چرم

  1.   هر بار کفشتان را از پا در می آورید سریع آن را در جاکفشی قرار ندهید. در صورت امکان اجازه دهید کمی هوا بخورد و در معرض هوای آزاد قرار بگیرد.
  2.   اگر کفش ها را به صورت روزانه استفاده نمی کنید درون آن را با روزنامه یا پارچه پر کنید. این کار هم رطوبت داخل کفش را میگیرد و هم از تغییر شکل قالب کفش جلوگیری می کنید.
  3. تنبلی نکنید. حداقل هفته ای دوبار کفش هایتان را گردگیری کنید. آخر هفته ها وقتی را به واکسن زدن کفش چرم تان اختصاص دهید. برای این کار حتماً از واکس های مخصوص چرم استفاده کنید. این واکس ها در همه فروشگاه ها به راحتی در دسترس است.
  4.  اگر پاشنه کفشتان آسیب دیده است سریعتر آن را به دست یک کفاش ماهر بسپارید تا آن را تعمیر کند. قبل از آن که کامل از بین برود. نمی خواهید که به خاطر یک پاشنه چند سانتی قید کفش چرم گران تان را بزنید؟!
  5. اگر کفشتان را به هر دلیلی می شویید آن را کنار بخاری یا روی شوفاژ خشک نکنید. بهترین راهکار این است که داخل کفش را از روزنامه یا پارچه پر کنید و در معرض هوای آزاد قرار دهید.

مراقبت از کفش خیلی بهتر از تعمیر کفش چرم است.

 پایان

 کفش چرم با وجود مقاومت و دوام بالا به روش های نگهداری خاصی نیازمند است. همان طور که می دانید جنس چرم نوعی ماده حیوانی است که رسیدگی و روغن کاری مدام آن را از آسیب و صدمات احتمالی دور نگه می دارد. مطمئن باشید اگر به طور مرتب کفش های خود را تمیز کنید و واکس بزنید؛ به ماندگاری آن کمک شایانی کرده اید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *