استایل زنانه, استایل مردانه

تشخیص چرم اصل با چرم مصنوعی (راهکار عملی + آموزش)

محصولات ساخته شده از چرم به دلیل پوشش طبیعی، زیبا و جذاب کلاس خاص خود را دارند. استفاده از چرم با الیاف طبیعی به استایل شما جذابیت خاص خود را خواهد بخشید. اما متاسفانه در بازار مصنوعات با چرم مصنوعی بسیار دیده می‎‌شود، برای خریدن چرم لازم است نکاتی را در رابطه با تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی بدانید، تا در زمان خرید کمترین اشتباه را داشته باشید. در ابتدا لازم است تعریفی از چرم طبیعی و چرم مصنوعی را باهم مرور کنیم، تا در ادامه راه‎‌های تشخیص چرم طبیعی و مصنوعی را ذکر کنیم؛ با چرم کروکو همراه باشید.

شناختی از چرم طبیعی و مصنوعی

  • طبیعی: برای بدست آوردن چرم طبیعی، از دباغی پوست جانورانی مانند گاو، گوسفند، شتر مرغ و غیره استفاده می‎‌گردد. در طی این فرایند پوستی که فاسد می‎‌شود، با مواد گیاهی و شیمیایی دوام و زیبایی پیدا می‎‌کند؛ در مرحله بعد پارچه تولید شده را برای ساخت انواع محصولات به کارخانه‎‌های تولید مصنوعات چرمی منتقل می‌کنند.
  • مصنوعی: چرم مصنوعی از نفت تولید می‌گردد، برای تولید این چرم دیگر نیازی به کشتن حیوانات نیست؛ از این جهت در بین مدافعان محیط زیست بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. چرم مصنوعی نیز تمام قابلیت‎‌های چرم طبیعی را دارا می‎‌باشد. تنها تفاوت بین چرم طبیعی و مصنوعی، طول عمر کمتر چرم مصنوعی خواهد بود؛ از پارچه چرم مصنوعی در تولیدات لباس، لوازم جانبی، لوازم تزئینی و مبلمان به دلیل قیمت ارزان استفاده می‎‌گردد.

نکات مهم در تفاوت بین چرم طبیعی و مصنوعی

همانطور که آگاه هستید، چرم یکی از پارچه‌‎های طبیعی و اولین پوشش انسان بوده است؛ از این ماده اولیه برای ساخت کیف، کفش، اکسسوری، لباس و غیره تولید می‎گردد. دوام بالا و زیبایی از قابلیت‎‌های اصلی خرید چرم در بین افراد می‌‏باشد. اما شاید بارها برای شما پیش آمده باشد در زمان خرید تشخیص چرم طبیعی امری دشوار و نشدنی باشد. شاید حتی در زمان خرید چرم مصنوعی خریداری کرده باشید. از آنجایی که چرم پارچ‌ه‎ای گرانقیمت است، بهتر است در زمان خرید به نکات اشاره شده توجه کنید تا خریدی مطمئن و دلخواه داشته باشید.

 

۱.تیکت محصول چرم را طبیعی را چک کنید

زمانی که شما به مراکز تولید کننده چرم طبیعی سر بزنید، تمامی محصولات دارای نشان و مهر تولید چرم طبیعی خواهد بود. داشتن این مارک بر روی محصولات چرمی تشخیص چرم طبیعی را آسان خواهد کرد. اگر محصولی را با تیکت تولید انسان مشاهده کردید، این چرم مصنوعی خواهد بود!

۲.حواس خود را به کار بندازید

  • حس بویابی: هر محصول طبیعی دارای بوی خاص خود است. چرم طبیعی نیز در زمان خرید دارای بوی چرم و خاص خود میباشد، در زمان خرید یکی از راه‎‌های تشخیص این موضوع بو کردن وسیله خریداری شده می‎‌باشد.
  • حس بینایی: سعی کنید با دقت محصول خریداری شده را بررسی کنید. برای تشخیص چرم طبیعی باید به بافت طبیعی پوست حیوان از قبیل رگ و خطوط توجه کنید. یکی از مشخصات محصول اصلی، خطوط غیر یکنواخت و چین و چروک خواهد بود.
  • حس لامسه: با دست کشیدن بر سطح چرم اصل، سطوح نرم و لطیف را باید لمس کنید. اما زمانی که شما برروی چرم مصنوعی دست بکشید، احساس خشن بودن بافت چرم را خواهید داشت.

۳.پشت چرم را بررسی کنید

زمانی که شما چرم اصلی را در دست داشته باشید، در پشت چرم طبیعی معمولاً پرز مشاهده خواهید کرد. اما در آستر چرم مصنوعی از نخ استفاده می‎‌گردد. یکی از اصولی‎‌ترین روش‎‌های تشخیص چرم طبیعی و مصنوعی همین مورد است. اگر کت و یا کفشی را می‎‌خواهید خریداری کنید، تنها لازم است، لبه‎‌های محصول را مشاهده کنید.

 

۴.حرارات را جدی بگیرید!

چرم مصنوعی از نفت تولید می‎‌گردد؛ در نتیجه با کمترین حرارت جمع خواهد شد و در زمان سوختن بوی نامناسب و دود سیاهی تولید می‎‌کند. اما چرم مناسب زمانی که به حرارت نزدیک شود، در مقابل آن واکنش نشان خواهد داد؛ اگر چرم طبیعی در هنگام سوختن بوی شبیه سوختن مو متصاعد کند، تشخیص شما درست بوده است.

۵.قطرات آب و تشخیص چرم طبیعی

اگر لباسی با چرم طبیعی بر تن داشته باشید، متوجه جذب شدن آب توسط چرم را تجربه خواهید کرد. در زمان خرید چند قطره آب را بر روی چرم بریزید، اگر جذب پارچه نشد، در این زمان محصول با چرم مصنوعی تولید شده است. نکته مهم: چرم طبیعی نیز در برابر آب حساسیت زیادی دارد. ارتباط آب با محصول چرم باعث، آسیب و لک بر روی لباس، کفش و غیره خواهد شد.

۶.انعطاف‎‌پذیری محصول را چک کنید

اگر محصولی را با جنس طبیعی بخرید، زمانی که آن را خم کنید باید به حالت اولیه خود در اندک زمانی برمی‌گردد. اما در صورتی که مصنوعاتی با چرم مصنوعی تولید شود، بعد از خم شدن پارچه به سختی به حالت اولیه برمی‌‎گردد و چروک ایجاد می‎‌شود.

۷.وزن محصول تولید شده را در نظر بگیرید.

مهم‌ترین تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی، وزن است. چرم طبیعی به مراتب از نوع مصنوعی سنگین‎‌تر می‎‌باشد‎. البته چرمی که از دباغی پوست بز تولید شود، سبک‎‌تر از چرم گاوی خواهد بود. اما در نظر داشته باشید، چرم مصنوعی از سایر موارد، وزن سبک‌تری را دارا خواهد بود.

۸.ضخامت چرم طبیعی

زمانی که به چرم طبیعی دست بکشید، پارچه در زیر دست شما یکدست نخواهد بود. زیرا با توجه به اینکه چرم از پوست حیوان بدست می‎آید، یکدست نمیشود. هرقسمت از پوست ضخامت متفاوتی را در زمان دباغی بدست می‌‎آورد. اما چرم مصنوعی با توجه به نوع تولید خود، دارای ضخامت و شکل یکدستی خواهد بود.

۹.نور و انعکاس آن در چرم مصنوعی

چرم مصنوعی در زمانی که با نور در ارتباط باشد، نوری یکدست ساطع می‎‌کند. اما درست زمانی که نور به سطح محصول اصل برخورد کند، بعضی از قسمت‌های آن مات و بعضی دیگر براق خواهد بود.

۱۰.قیمت عاملی تاثیرگذار در محصولات چرم طبیعی

چرم طبیعی با توجه به نوع تولید، قیمت بالایی دارد. البته در بعضی از مکان‎‌ها دیده شده که افرادی چرم مصنوعی را به قیمت چرم طبیعی به فروش می‎‌رسانند. در زمان خرید توجه کنید، تا محصولی اصل خریداری کنید. در آخر باید توجه داشته باشید در کنار تمام نکات اشاره شده، لازم است از فروشگاه معتبر خرید خود را انجام دهید. در ایران برندهای متفاوت و معتبری در این حوزه فعالیت دارند. با انجام تحقیق و حس اعتماد کامل سعی کنید خریدی مناسب از فروشگاه معتبر داشته باشید.

چرم طبیعی زیبا و دوام بالایی دارد. اگر تشخیص درستی بدهید و چرم اصلی را خریداری کنید که با نگهداری مناسب تا سالها می‌توانید از آن استفاده کنید. اما محصولی با چرم مصنوعی در اندک زمانی زیبایی و جذابیت خود را از دست می‌‎دهد. با توجه به نکات اشاره شده، دانستن راهنمایی برای تشخیص چرم طبیعی بسیار اهمیت دارد؛ با خواندن و رعایت نکات اشاره شده در این مقاله به راحتی خریدی مطمئن در مصنوعات چرمی خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *