بیشتر بدانید, مراقبت از چرم

دنیای گرم و نرم مبلمان چرم | از تعمیر مبلمان چرمی تا مراقبت

اگر شما هم مثل ما عاشق محصولات چرمی هستید؛ اگر قلب شما هم با هر خراش، رنگ پریدگی یا خدشه‌ای روی پوسته‌ی براق و زیبای مبل‌های چرمی به درد می‌آید و دنبال راه حل مراقبت و تعمیر مبلمان چرمی زیبا تزئینی هستید، این مقاله را از دست ندهید.

حتما حداقل یکبار روی یک صندلی یا مبل چرمی نشسته‌اید و ناخواسته دستی روی پوسته‌ نرم آن کشیده‌اید. و می‌دانید چقدر زیبا، راحت و لطیف است، چقدر می‌شود در گرما و نرمی آن فرو رفت و ساعت‌ها آسوده بود و چقدر ناراحت کننده است وقتی خراش‌های پوستش را زیر انگشت‌ها لمس می‌کنید. مهم‌ترین ویژگی منحصربه‌فرد این محصول زنده بودن آن است. چون رفتار و واکنشش به شرایط محیطی همانند پوست انسان است. پس تمام آن چیزی که می¬خواهیم در این نوشته با هم بخوانیم در این نکته خلاصه می‌شود:«با مبل چرم باید دقیقا مثل پوستمان رفتار کنیم. یعنی همیشه باید بین شست و شو و میزان چرب بودن سطحش تعادل برقرار کنیم. اگر فقط به همین یک نکته دقت داشته باشیم، سال‌های سال از ظرافت و زیبایی این محصول بی‌نظیر لذت خواهیم بود.

راه های آسان برای تعمیر مبل چرمی در منزل

با تمام پیشگیری‌هایی که انجام می‌دهید زیبایی مبلمان چرمی شما را اتفاقات و آسیب‌های مختلفی تهدید می‌کند. حتما از خود پرسیده‌اید که چگونه می‌شود مبل چرمی خود را در منزل تعمیر کنید. در این قسمت متن با هم به این موضوعات خواهیم پرداخت:

  1. آسیب‌هایی که مبلمان چرمی را تهدید می‌کنند
  2. روش‌های پیشگیری و تعمیر مبل چرمی در منزل
  3. روش‌های شستشو و حالت دهندگی چرم

مبل چرم نازنین شما از ۷ چیز بسیار می‌ترسد:

  • آسیب اول؛ پارگی چرم:

دلخراش‌ترین حادثه‌ای که ممکن است برای مبلمان چرمی شما اتفاق بیفتد تماس ناخواسته‌ی اشیای تیز و برنده با سطح چرم شماست که متاسفانه اجتناب ناپذیر است. اما خوشبختانه می‌توان طی مراحلی مبلمان چرمی پاره شده‌ی خود را ترمیم کنید.

مراحل تعمیر مبل چرمی پاره شده:

مرحله اول: چرم را تمیز کنید. مقدار کمی از صابون یا مایع ظرفشویی را به همراه آب در یک بطری اسپری مخلوط کنید و آن را به خوبی تکان دهید. مایع شوینده را روی چرم اسپری و با یک پارچه به آرامی سطح آن را پاک کنید.

مرحله دوم: لبه‌های پارگی را یکنواخت و صاف کنید. برای انجام ترمیم، باید بخش پاره شده صاف و بدون زائده باشد. با استفاده از یک قیچی پارگی چرم را تا جایی که می توانید صاف کنید، با این کار و پس از ترمیم، محل پارگی بدون درز به نظر می رسد.

مرحله سوم: سطح را برای چسباندن آماده نمایید. اکنون که یک سطح چرمی تمیز و بریده شده دارید، می توانید سطح را برای پذیرش چسب آماده کنید. کیت تعمیر چرمی را که از فروشگاه خریداری می‌کنید معمولا شامل کاغذ سمباده و الکل است. اگر نبود مقداری سمباده و الکل آماده نمایید. سطوحی که بافت دارند بهتر از سطوح صاف به هم می‌چسبند؛ به همین خاطر با کاغذ سمباده به آرامی چرم را در اطراف محل پارگی خراش دهید. سپس با پنبه‌ای آغشته به الکل جایی را که ساییده‌اید پاک کنید. همین کار را با تکه چرم وصله‌ای که در کیت تعمیر چرم وجود دارد، انجام دهید.

مرحله چهارم: چرم را وصله کنید. در کیت تعمیری که خریداری کرده‌اید یک تکه چرم وجود دارد. اگر اندازه پارگی بزرگ است، می‌توانید از کل قطعه و در غیر این صورت، از برشی از آن استفاده نمایید. تکه چرم را کمی بزرگتر از پارگی ببرید. چسب را به لبه‌های تکه ی چرم آغشته، آن را زیر پارگی قرار داده و فشار دهید.

مرحله پنجم: رنگ مورد نظر را درست کنید. به ندرت می توان رنگ دقیق چرم را بدست آورد، اما کیت تعمیر چرم با رنگی همراه است که می‌توانید برای به دست آوردن رنگ مناسب آن را با هم ترکیب کنید. از راهنمای تطبیق رنگ در کیت استفاده نمایید و پس از بدست آوردن رنگ مطلوب آن را تا جایی که می‌توانید مخلوط کنید. رنگ نهایی را روی وصله چرم و لبه‌ها اعمال کنید و سپس اجازه دهید کاملا خشک شود. در نهایت از نرم‌کننده چرم استفاده کنید تا ظاهری تمیز و یکنواخت داشته باشید.

زیبایی مبل به سرحال بودن آن است. پس تعمیر ممبل چرمی رو دست کم نگیرید.

  •  آسیب دوم؛ روغن بدن

مهمترین و شایع ترین مشکلی که برای مبلمان چرمی بوجود می‌آید، کمرنگ شدن یا تغییر رنگ ناشی از تماس با چربی پوست بدن ماست. چرم، روغن بدن و تعریق پوست و مو را جذب می‌کند. با گذشت زمان این تجمع روغن موجب تیره شدن یا تغییر رنگ روکش چرم شده و در نهایت منجر به ترک خوردن یا پوسته شدن سطح آن خواهد شد. هرچقدر چرم طبیعی‌تر، اصیل‌تر و کمتر فرآوری شده باشد در برابر چربی پوست ما آسیب پذیرتر خواهد بود.

راه‌های موثر پیشگیری  از این مشکلا به شرح زیر است:

با توجه به اینکه طبیعت پوست انسان را نمی‌توان تغییر داد، از این مشکل نیز پیشگیری زیادی نمی‌توان کرد. با این وجود، همانطور که قبلا گفتیم مراقبت از مبلمان چرمی مانند مراقبت از پوست بدن ماست. پس از یک فعالیت طولانی و تحرک زیاد، پوست خود را زیر دوش با آب و صابون می‌شوییم تا از جوش یا لک‌های پوستی جلوگیری کنیم. به طور مشابه، تمیز کردن منظم و ملایم مبلمان چرمی هم می‌تواند از اثرات منفی قرار گرفتن در معرض روغن بدن جلوگیری کند.

به یاد داشته باشید که چرم تعادل ظریفی بین چربی و آب دارد. اگر هر کدام را حذف کنید، تعادل از بین می‌رود.
هنگامی که چرم شروع به خشک شدن می‌کند، به دلیل کمبود رطوبت، به دنبال تغذیه شدن است؛ بنابراین شروع به گرفتن رطوبت از بدن ما و به شکل روغن می‌کند.
ما برای پیشگیری از این آسیب، علاوه بر تمیز کردن منظم و ملایم، وجود همیشگی تهویه را پیشنهاد می‌کنیم. این کار تعادل چربی و آب را در چرم شما حفظ نموده و شانس بیشتری برای جلوگیری از آسیب ناشی از چربی بدن به شما خواهد داد.

 راه‌های موثر ترمیم مبل‌های چرمی:

هنگامی که مبل روغن بدن را جذب کرده باشد، برگشت یا ترمیم آن تقریبا غیرممکن است. ممکن است با شست و شوی ملایم کمی از روغن از سطح آن خارج شود اما تمام چربی نفوذ کرده در سطح آن را نمی‌توان خارج نمود. به عنوان یک راه حل موقتی میتوان از اعمال رنگ جدید بر روی محصول استفاده کرد اما متأسفانه، یک راه حل دائمی نخواهد بود؛ چرا که روغن بدن فرو رفته در آن مانع از چسبندگی مناسب رنگ جدید می‌شود. درست مانند زمانی که می‌خواهید یک چسب یا پانسمان را روی پوست چرب خود بچسانید.

  • آسیب سوم؛ محو شدن رنگ

یکی دیگر از مشکلات رایج مبلمان چرمی، محو شدن رنگ آن است. هنگامی که برای اولین بار یک مبل چرمی می¬خرید، رنگدانه های آن عمیق و درخشان است. متأسفانه، مانند تمام پارچه‌ها، چرم در اثر نور فرابنفش یا منبع گرما به مرور زمان محو می‌شود. شایع ترین منبع محو شدن چرم، نور مستقیم خورشید است. علاوه بر این، نزدیک بودن به شومینه، بخاری، رادیاتور و یا هر منبع گرمای دیگری نیز می تواند باعث محو شدن و تغییر رنگ در روکش چرم شما شود.

تعمیر مبملن چرمی را چطور انجام بدیم؟

 پیشگیری:

برای جلوگیری از این مشکل یا کاهش سرعت وقوع آن، ایده خوبی¬ست که مبل خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. شاید بهتر باشد از انتخاب مبل چرمی برای اتاق آفتابگیر خودداری کنید. همچنین توصیه می شود مبلمان چرمی خود را در کنار شومینه یا شوفاژ قرار ندهید.اگر مبلمان چرمی شما در اتاقی ست که گاهی اوقات در معرض آفتاب قرار می‌گیرد و امکان پوشاندن پنجره ها یا استفاده از پرده را ندارید، هر چند ماه یکبار جهت و چیدمان مبلمان خود را تغییر دهید. به این ترتیب تا اندازه¬ی زیادی مطمئن خواهید شد که تغییر یا محو شدن رنگ فقط در یک نقطه صورت نگرفته و به صورت یکسان در تمامی بخش ها صورت می‌گیرد.

ترمیم رنگ پریدگی چرم:

محو شدن رنگ در چرم قابل تعمیر است. امکان و کیفیت تعمیر به چرم و پرداخت آن بستگی دارد. اگر چرم رنگدانه داشته باشد، محو شدن، صددرصد قابل تعمیر است. اگر با چرم آنیلین (رنگ شده با محلول) سر‌وکار دارید، ترمیم رنگ پریدگی دشوارتر است. اگر چرم آنیلین بیش از ۳۰ درصد رنگ خود را از دست داده باشد، به احتمال زیاد نمی¬توانید رنگ چرم را به رنگدانه تیره اولیه خود بازگردانید.

  •  آسیب چهارم؛ ترک خوردن

ترک خوردن یکی دیگر از مشکلاتی‌ست که ممکن است در مبلمان چرمی ایجاد شود. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که نوسانات شدید دما و رطوبت وجود داشته باشد. درست مانند پوست انسان، چرم طبیعی باید با محیط خود سازگار شود. همان گونه که دست‌ها و لب‌های ما در فصول و نوسانات آب‌ و هوا خشک شده و ترک می‌خورند، چرم هم دچار این عوارض می‌شود. تضاد هوای خشن زمستانی و مرطوب تابستانی، می‌تواند روکش چرمی را خشک کرده و منجر به ترک خوردن آن شود. این امر به مرور باعث لایه برداری و پوسته شدن مبلمان چرمی می‌شود. اگرچه تمام چرم ها مستعد ترک خوردن هستند، اما در چرم های ترکیبی، به ویژه چرم وینیل، این امر رایج تر است. در این نوع محصولات، نقاط نشستن معمولاً از چرم و قسمت های بیرونی، پشتی و کناری صندلی با وینیل ساخته می¬شوند. وینیل برخلاف چرم طبیعی به احتمال زیاد راحت تر و زودتر ترک خواهد خورد.

پیشگیری

برای جلوگیری از خشک شدن و ترک خوردن مبلمان چرمی خود، توصیه می شود مبلمان خود را از پنجره یا منبع حرارت دور نگه دارید. همچنین برای جلوگیری از این مشکل چرم‌تان را به‌طور منظم با مواد مناسب نرم کنید.

تعمیر مبل چرمی ترک خورده:

وقتی نوبت به ترمیم ترک‌های چرم می‌رسد، امکان تعمیر وجود دارد. بار دیگر، اثربخشی تعمیر به نوع چرم بستگی دارد. چرم آنیلین را می‌توان تنها با رنگ کردن مجدد ترک‌ها ترمیم کرد. این به طور کامل مشکل را برطرف نمی‌کند، اما می‌تواند به بازیابی ظاهر قطعه کمک کند. از سوی دیگر، اگر چرم رنگدانه داشته باشد، ترک‌ها را می‌توان با مواد مصنوعی پر کرد که غالبا ظاهر و حالت اولیه بازیابی و احیا می‌شود.

  •  آسیب پنجم؛ پوسته شدن چرم:

اگر شما هم از مبلمان چرمی استفاده می کنید حتما با گذر زمان با این مشکل مواجه شده اید و به راه های تعمیر مبل چرمی پوسته شده ی خود در منزل فکر کرده‌اید. پوسته شدن می‌تواند به دو دلیل اتفاق بیفتد، یا عوامل خارجی یا داخلی. همانطور که قبلا گفته شد، زمانی که چرم در اثر روغن بدن یا فرسودگی دچار ترک خوردگی شده باشد، با اصطکاک روی این قسمت‌ها روکش بلند شده و پوسته پوسته می‌شود. از طرف دیگر، پرداخت نامناسب و دباغی نادرست نیز بی‌تاثیر نیست. در هر دو حالت، پوسته شدن در چرم‌های بسیار فرآوری‌شده مانند چرم‌های مصنوعی و ترکیبی رایج‌تر است. روکش سنگین روی این چرم‌ها به راحتی می‌تواند لایه لایه شده و از پایه چرم جدا شود.

پیشگیری

همانطور که می‌توان از آسیب روغن بدن بر روی چرم و ترک خوردگی پیشگیری کرد، از لایه برداری نیز می توان تا اندازه‌ای جلوگیری نمود. با تمیز کردن مرتب اثاثیه چرمی و دور نگه داشتن آن از پنجره‌ها و منابع گرما، می‌توان تا اندازه‌ی زیادی از پوسته شدن آن اجتناب نمود. همچنین استفاده از نرم کننده‌های مناسب نیز بسیار سودمند خواهد بود.

تعمیر مبل چرمی پوسته شده:

همانند آفتاب سوختگی شدید برای پوست انسان، زمانی که چرم شروع به کنده شدن کند، پایانی برای آن متصور نیست و اگر مبلمان چرمی شما بخاطر عدم مراقبت مناسب به مرحله‌ی پوسته شدن رسیده باشد، تنها راه حل عملی تعویض روکش آن است. شاید به جای تعمیر چرم پوسته شده بهترین راه پیشگیری مناسب باشد که تا حد امکان از پیش آمد آن جلوگیری نمایید.

تعمیر مبل چرمی پوسته شده خیلی سخت و طاقت فرسا نیست.

  • آسیب ششم؛ بو:

همه می‌دانیم که چرم بوی خاص و منحصر به فردی دارد؛ بخصوص زمانی که نو و تازه خریداری شده است. بوی خاص چرم ناشی از فرآیند دباغی است. در این فرآیند، بوی چرم می‌تواند از دو چیز ناشی شود که یکی از آن‌ها خوشایند نیست. در اصل، عمل دباغی برای جلوگیری از پوسیدگی پوست انجام می‌شود. اگر چرم به درستی دباغی نشده باشد، ممکن است هنوز مقداری پوسیدگی بر روی آن باقی مانده باشد که این زائده‌ها بوی نامطلوبی ایجاد می‌کنند. اگرچه ممکن است این اتفاق بیفتد، اما بعید است.

در بیشتر موارد، بوی منحصر به فرد چرم از عطرها و مواد شیمیایی مورد استفاده در دباغی-های چرم ناشی می‌شود. برخی از مشتریان از بوی محصولات چرمی، به ویژه چرم طبیعی شکایت دارند. حساسیت به بوی چرم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای برخی از افراد بوی آن آزار دهنده است، در حالی که برای عده‌ای دیگر، این رایحه بسیار لذت بخش و ستودنی‌ست.

پیشگیری:

در بیشتر موارد بوی چرم را نباید عیب و مشکل تلقی کرد. در واقع، وجود این رایحه‌ی خاص در انواع مختلف چرم‌ها، بسیار طبیعی به حساب می‌آید.

 بهبود بوی اولیه چرم:

اگر کسی هستید که بوی چرم را نمی‌پسندید، نگران نباشید، زیرا این بو به مرور زمان و با بازکردن پنجره‌ها و تهویه مناسب احتمالا بو سریع‌تر از بین خواهد رفت.

  • آسیب آخر؛ شل شدن و افتادگی چرم

هنگامی که برای اولین بار مبلمان چرمی را خریداری می‌کنید، چرم محکم و کشیده شده است و بالشتک های صندلی را به خوبی در آغوش می‌گیرد. اما چرم به عنوان یک ماده طبیعی و مشابه پوست بدن ما با گذشت زمان به آرامی نرم شده و خود را رها می‌کند. متاسفانه شل شدن چرم باعث ایجاد چین و چروک در سطح آن می‌شود.

پیشگیری

متأسفانه نمی توانید از شل شدن چرم در طول زمان جلوگیری کنید. در هر صورت، چروک‌ها نشانه خوبی هستند که نشان می‌دهند از مبلمان خود استفاده خوبی می‌کنید.
هر چقدر فونداسیونی که توسط چرم پوشانده شده محکم تر باشد، کشش کمتری رخ می‌دهد و چرم دیرتر شل می‌شود. بالشتک‌ها و پشتی‌های متراکم‌تر صندلی نیز می‌توانند از اثرات نهایی شل شدن چرم جلوگیری کرده یا آن را کاهش دهند.

تعمیر پوسته ی شل شده:

راه‌هایی برای رفع شلی چرم وجود دارد. می‌توانید فوم را دوباره پر کنید یا آن را جایگزین کنید. با بازگشت کوسن و نشیمن مبل به شکل اولیه، چرم احتمالا سفت می‌شود. علاوه بر این، تجربه نشان داده است که چین و چروک‌های چرم را می‌توان با تفنگ حرارتی یا سشوار رفع کرد. با پخش ملایم هوای داغ روی چین و چروک، می‌توانید آن‌ها رو اتو کنید. اگر قصد استفاده از روش گرما را دارید، با احتیاط عمل کنید چون ممکن است هنگامی که چرم در معرض حرارت مستقیم قرار می¬گیرد چروک های آن در همان حالت تثبیت و همیشگی شوند. در غیر این صورت، اگر می‌خواهید تمامی نشانه های شل شدن را از بین ببرید و سفتی چرم را بازیابی کنید، روکش کردن گزینه ی مناسب‌تری برای شما باشد.

بهترین راه برای مراقبت و تعمیر مبلمان چرمی تمیز نگهداشتن ان است.

مراقبت از چرم: تمیز کردن و تهویه

چرم با پوست انسان بسیار قابل مقایسه است و همینطور روش مراقبت از آن! درست مانند پوست، بسیاری از مشکلاتی که در مبلمان چرمی مانند تجمع روغن، خشکی یا ترک خوردن ایجاد می‌شود، با مراقبت مناسب قابل پیشگیری است. مراقبت مناسب از چرم بسیار شبیه مصرف ویتامین C است. در حالی که ویتامین C می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن ما موثر باشد، همیشه از ما در برابر سرماخوردگی‌های بد محافظت نمی‌کند. به طور مشابه، مراقبت منظم از چرم می‌تواند به جلوگیری از مشکلات رایج آن کمک کند، اما نمی‌تواند تضمین کند که این مشکلات رخ نخواهند داد.

چطور مبل چرمی را تمیز کنیم؟

چرم را می‎‌توان با گردگیری ملایم، پاک کردن و جاروبرقی تمیز کرد. وقتی صحبت از جاروبرقی می‌شود، از یک ابزار شکاف کوچک استفاده کنید تا مطمئن شوید که وارد درزها می‌شوید و خاک و غبار را به طور کامل پاک می‌کنید.
برای گردگیری هفتگی، از یک پارچه تمیز، نرم و بدون پرز که کمی با آب مقطر مرطوب شده است استفاده کنید و محل را به آرامی پاک کنید. برای جلوگیری از تجمع روغن، از یک پارچه مرطوب تمیز با آب مقطر و صابون ملایم مانند Dove به طور مرتب استفاده کنید.

راه‌های نرم کردن چرم

توصیه می کنیم که هر ۶ ماه یک بار از کرم حالت دهنده روی روکش چرمی خود استفاده کنید. مطمئن شوید که در این امر زیاده‌روی نمی‌کنید زیرا این کار می‌تواند چرم شما را ترد و در نهایت از بین ببرد. در واقع، استفاده‌ی مداوم از حالت دهنده‌ی چرم می‌تواند پوست آن را کاملاً متلاشی کند. در این مورد به هیچ عنوان سعی و خطا نکنید. همچنین به خاطر داشته باشید که تمیز کردن و حالت دادن باید در دو مرحله‌ی جداگانه صورت پذیرند.
به هیچ وجه فریب محصولاتی با عنوان “دو در یک” یا “دوکاره” ( که ادعا می‌کنند با استفاده از یک محصول، هر دو فرآیند همزمان و به سادگی انجام می‌شود) را نخورید. ما مراقبت از چرم را به این ترتیب پیشنهاد می‌کنیم:

  • تمیز کردن
  • آبکشی
  • حالت دادن

مطمئن شوید که نرم‌کننده‌ای که استفاده می‌کنید از کیفیت خوبی برخوردار است و برای نوع خاصی از چرم شما موثر است. مهم است به خاطر داشته باشید که برای نظافت و نرم کردن همه‌ی محصولات چرمی  علی الخصوص برای مراقبت و تعمیر مبلمان چرمی  نمی‌توان از مواد یکسان و مشابهی استفاده نمود. هر تولید کننده‌ی محصولات چرمی توصیه های خاص خود را برای تمیز کردن و حالت دادن به محصولات چرمی خود دارد. اگر به این محصولات دسترسی نداشتید می¬توانید از روغن بچه و روغن زیتون برای نرم کردن چرم خود استفاده کنید.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم ابتدا با خطراتی که محصولات چرمی شما را تهدید می‌کند آشنا شویم و سپس به معرفی بهترین راه‌های پیشگیری و تعمیر مبل چرمی در منزل بپردازیم. تلاش خواهیم کرد با مقالات جدید و روش‌های نوین بیشتر از پیش به رشد و ارتقای فرهنگ استفاده و مراقبت از این محصولات بی-نظیر و زیبا بپردازیم. چرم کروکو همیشه با سلیقه‌ی بی‌نظیر شما دوست عزیز در استفاده از محصولات چرمی همراه است. خلق کیفیت و زیبایی همیشه اولویت ما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *