بیشتر بدانید

بررسی صنعت چرم سازی در ایران و سرمایه گذاری در حوزه چرم

هزاران سال است که بشر با استفاده از پوست حیوانات و تبدیل آن به چرم برای تولید انواع پوشاک و البسه استفاده می‌کند. این روند در حال حاضر به تولید وسایل تزئینی و دکوراسیون نیز توسعه پیدا کرده است. تولید چرم یک صنعت بزرگ در کشور ایران است که نیاز به محصولات آن روز به روز گسترش پیدا میکند. با چرم کروکو همراه شوید تا با بررسی صنعت چرم سازی در ایران با چالش های سرمایه گذاری در این حوزه بیشتر آشنا شویم.

انواع چرم و کاربرد آن

 برای تولید چرم از دباغی پوست حیوانات استفاده می‌شود. در این فرایند پوست فسادپذیر حیواناتی نظیر گاو، گوسفند و غیره طی مراحل مختلفی به یک ماده طبیعی غیرقابل فساد به نام چرم تبدیل می‌شود. ضخامت و مقاومت چرم ها با یکدیگر متفاوت است. بنابراین هر چرم کاربرد خاصی دارد. از برخی چرم ها تنها برای پوشاک استفاده می‌شود. برخی دیگر برای تولید کفش و لوازم جانبی دیگر کاربرد دارد. به طور کلی بیشتر انواع چرم از چرم گاو و گوسفند به دست می‌آید. چرم حیواناتی مثل شترمرغ، خوک، مار، مارمولک، تمساح و کروکودیل، کوسه و… کاربردهای خاص و لوکسی دارند. همه این نوع چرم ها از نظر ظاهر و زیبایی با یکدیگر متفاوت هستند.

چرم سبک، سنگین و نیمه سنگین

در یکی از انواع دسته بندی ها، چرم به سه دسته چرم سبک، چرم نیمه سنگین و چرم سنگین تقسیم می‌شوند.

چرم سبک؛ چرم سبک از پوست حیواناتی مثل گوسفند، بز و بره تولید می‌شود. ظرافت این چرم ها باعث شده تا از آن بیشتر در صنعت پوشاک و تولید اکسسوری هایی مثل دستکش استفاده شود.

 چرم نیمه سنگین؛ چرم نیمه سنگین از پوست حیواناتی مثل کروکودیل، تمساح، شترمرغ و غیره به دست می‌آید. این چرم ها بسیار گران هستند و به دلیل بافت خاص آن بیشتر استفاده های تزیینی دارند.

 چرم سنگین؛ چرم سنگین از پوست حیواناتی مثل گاو، گاومیش، شتر و گوساله به دست می‌آید. ویژگی اصلی چرم سنگین مقاومت بالای آن است؛ به همین دلیل از این چرم ها در صنعت تولید زیره و رویه کفش، کیف و غیره استفاده می‌شود.

 

 مراحل ساخت چرم و فروش چرم غیرکامل

ساخت چرم مراحل مختلفی مثل شستشو و خیساندن پوست، آهک زنی، لش زدایی، مو گیری، آنزیم دهی، تراش دادن چرم و در نهایت رنگ آمیزی را به همراه دارد. چرم را به صورت مختلف می‌توان به فروش رساند. سالامبور، کراست، وت بلو و چرم انواع مختلف حالت های چرم می‌باشد که در بازار موجود است. در هر کدام از این نوع های مختلف، مراحل چرم سازی به صورت کامل انجام نشده است. به همین دلیل نسبت به چرم کامل ارزش افزوده کمتری دارند.

 هزینه تولید چرم

معمولا تولید چرم به روش های سنتی هزینه های چندانی ندارد؛ اما برای تولید چرم به وسیله ماشین آلات مختلف هزینه های تامین چرم به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. در برخی واحدهای تولیدی برای کاهش هزینه ها نیمی از مراحل تولید چرم به صورت سنتی و نیمی دیگر به روش مکانیزه انجام می‌شود.

 وضعیت چرم سازی در ایران

 بنابر گزارش انجمن صنایع چرم سازان ۵ الی ۶ درصد بازار جهانی صادرات چرم در اختیار ایران است. ۴ تا ۵ درصد این حجم از صادرات مربوط به چرم گوسفند و تنها یک درصد مربوط به چرم گاو می‌باشد. شهرهای مشهد تهران و تبریز بیشترین تولید کنندگان پوست در سطح کشور هستند. رتبه اول تولید پوست در کشور مربوط به پوست گاو با ٢٢ میلیون جلد است؛ پوست گوسفند با ١٨ میلیون جلد و پوست بز با ۷ میلیون جلد در رتبه های بعدی قرار می‌گیرند. در حال حاضر چالش های فراوانی در مسیر صنعت چرم داخلی قرار دارد. قدیمی بودن تجهیزات و ماشین آلات تولیدی، صادرات محصولات غیرنهایی، نداشتن استراتژی های لازم در مدیریت صنعت چرم سازی، حجم بالای صادرات سالامبور، سنتی بودن روش های تولید چرم، عدم جایگاه مناسب صنعت چرم ایران در بازارهای بین المللی و ضعف تبلیغات از جمله این مشکلات هستند.

سرمایه گذاری در صنعت چرم

سرمایه گذاران و افرادی که می‌خواهند به صنعت چرم ورود پیدا کنند باید مراحل مختلفی را طی کنند. اخذ جواز، تاسیس برای احداث کارخانه یا کارگاه در شهرک های صنعتی، اولین گام مهم برای سرمایه گذاری در این حرفه می‌باشد. اخذ پروانه بهره برداری، اقدامات لازم جهت راه اندازی خط تولید و… همگی مراحلی است که برای سرمایه گذاری در صنعت چرم سازی مورد نیاز است.

سخن آخر

 امروز هزینه های راه اندازی یک واحد کوچک چرم سازی بسیار سنگین است. وقتی به این مبلغ هزینه خرید زمین، تامین وسایل جانبی، احداث تولیدی و سرمایه در گردش اضافه می‌شود؛ راه اندازی صنعت چرم سازی به یک عملیات دست نیافتنی و بسیار پیچیده تبدیل می‌شود. صنعت چرم سازی نیاز به توجه بیشتر دولت مردان، استفاده از تکنولوژی های روز دنیا برای کاهش هزینه های جانبی و استفاده از آخرین طرح ها مطابق با مد روز دنیا را می‌طلبد.

 چرم کروکو امیدوار است با هموار شدن این مسیر صنعت گران و سرمایه گذاران داخلی بتواند هرچه سریع تر بازار داخلی را رونق و توسعه و همچنین بازارهای خارجی را در دست بگیرند.